מפגש חמישי: סיכום

שולחן פיקניק ביער עמינדב. צילום: פלאש 90, ארכיון הצילומים של קק"ל
08 פברואר 2021 08:40:12
החניכים יצפו בתוצר המסכם של הפרויקט שלהם, וידונו בהיבטים שונים של התהליך שעברו

מטרות המפגש

  • סיכום תהליך הלמידה ואימוץ האתר.
  • רפלקציה אישית של כל חניך על התהליך.
  • עיבוד קבוצתי של התהליך וההתנסות.


משך המפגש: שעה ורבע.

דגשים למנחה: בטרם המפגש יש להנחות את החניכים להכין את חומרי התיעוד כמצגת, סרטון, תערוכת תמונות (באמצעות הקרנה במחשב משותף או במכשירים ניידים אישיים). אם השתתפו בתהליך גורמים חיצוניים, כמו אנשי עדות או בעלי תפקידים מהרשות, אפשר להזמין אותם למפגש הסיכום או לחלקו.

חלק א': מה היה לנו? 15 דקות

צפו בתוצר המסכם יחד עם החניכים (סרטון, מצגת, תמונות).
אפשרו לחניכים להתייחס באופן חופשי לתהליך שעברו, ולרגשות העולים מהצפייה בסרטון/מצגת.

חלק ב': אימוץ האתר ואנחנו, 45 דקות

חלק זה יתמקד בשיח בשלוש רמות:
שיח רגשי: התייחסות לתהליך האישי שעבר כל אחד מהחניכים במהלך הפעילות.
שיח ערכי: התייחסות לשאלות מהמפגש הראשון הנוגעות לזהות ולשייכות למקום, לחברה ולמדינה.
שיח קבוצתי: התייחסות לערכים ולהיבטים קבוצתיים, כגון: שיתוף פעולה, אחריות הדדית, מעורבות, אמון, קבלת שונות ועוד.

אפשר לבצע את השיח בקבוצות קטנות, או עם כל קבוצת החניכים יחד.

אילו רגשות העלה התהליך? שיח בני נוער. צילום מתוך יוטיוב

אפשרות א': שיח בקבוצות
חלקו את החניכים לשלוש קבוצות. הכינו מראש את החדר כך שיהיו שלוש נקודות ריכוז, "תחנות". בכל תחנה ידונו החניכים בנושא אחר על פי כרטיסיית שאלות. הקציבו זמן לכל תחנה, ובתום הזמן הנחו את החניכים לעבור לתחנה הבאה.
בכל תחנה אפשר לכתוב את המילים או המשפטים על פלקט או בתוכנת מנטימטר.

תחנה 1 – "מה שעובר עליי", שאלות לדיון:

  • אילו רגשות עלו בך בעקבות התהליך שעברנו? האם היה הבדל בין תחילת התהליך להמשכו, לסיומו?
  • מה למדת על עצמך בתהליך?
  • האם התהליך השפיע על העמדות או הדעות שלך על המקום שבו אנו חיים? האם אתה חש שינוי בתחושת החיבור והשייכות שלך למקום שבו אנו חיים?
  • סכם במילה את החוויה שעברת.


תחנה 2 – זהות ושייכות למקום, שאלות לדיון:

  • האם הפעילות שעשינו השפיעה על העמדות והיחס שלך בנוגע למדינה? לצבא? לחברה הישראלית? כיצד?
  • איך הפעילות שעשינו השפיעה על העמדות שלך לגבי הנצחה, זיכרון ומורשת? האם הדעות שלך השתנו?
  • מה משמעות התהליך שעברנו עבורך?
  • באיזה אופן הפעילות השפיעה על הזהות החברתית והלאומית שלך, אם בכלל?


תחנה 3 – אנחנו כקבוצה, שאלות לדיון:

  • מה למדת על חבריך לקבוצה מהתהליך שעברתם?
  • אילו רגשות עוררה בך העבודה הקבוצתית?
  • אילו ערכים והתנהגויות עלו במהלך העבודה הקבוצתית? האם היית רוצה לשמר אותם גם בסיטואציות אחרות?
  • מה אפשר לשפר בהתנהלות הקבוצתית?
  • האם הזיכרון של החוויה שעברתם הוא זיכרון אישי או קבוצתי?
  • איך התהליך שעברתם השפיע עליכם כקבוצה?


אפשרות ב': שיח בקבוצה המלאה
פזרו בחדר משפטים ואמירות לסיכום הפעילות, והנחו את החניכים לבחור משפט ולהתייחס אליו. נהלו את השיחה כך שחניכים נוספים יוכלו להתייחס למשפטים שחבריהם בחרו. אפשר לבחור יותר ממשפט אחד, וכל משפט יכול להיבחר על ידי מספר חניכים.

המשפטים:

  • החוויה שעברתי הייתה עבורי...
  • הפעילות שעשינו חיזקה את הקבוצה שלנו כי... באופן...
  • היום ברורה לי המשמעות של אתרי הנצחה, הם חשובים כי...
  • האם לתנועת נוער/ארגון נוער יש אחריות לשימור הזיכרון?
  • הפעילות השפיעה על הדעות והעמדות שלי לגבי...
  • גיליתי על עצמי במהלך הפעילות ש...
  • הפעילות הקבוצתית גרמה לי לחשוב ש...
  • לדעתי מורשת של עם היא...
  • יש לי רגש וחיבור למקום שבו אני חי כיוון ש...
  • הופתעתי לגלות ש...
  • ריגש אותי מאוד הסיפור של... מפני ש...
  • הקבוצה חיזקה את... ואפשרה לי...
  • חיבור למקום שבו אתה חי הוא חלק מהזהות שלך, לכן חשוב להכיר ולדעת.
  • היום אני מבין דברים שלא ידעתי ולא הבנתי לפני התהליך.
  • לא חשבתי שהנושא ייגע בי כל כך.
  • המשמעות של המילה זיכרון עבורי היום היא...

חלק ג': סיכום, 10 דקות

סכמו את הפעילות בדברים שלכם, המנחים, לקבוצה. התייחסו גם למטרות התהליך, להיבטים הקבוצתיים והאישיים ולחוויה שלכם מהתהליך.
לסיכום, שאלו את החניכים אם ירצו להמשיך בפעילות באתר או באתרים נוספים במרחב שבו הם חיים, או לפתח פעילות קהילתית חברתית מקומית אחרת. השאירו אצל החניכים "טעם של עוד" לנושא התרומה והמעורבות החברתית.