חגיגי ומותח: גמר חידון קק"ל ציונות. אדם. סביבה ומורשת לשנת תשפ"ג

צילום: גדעון שרון
08 יוני 2023
18 תלמידים מופלאים מכיתות ה'-ו' השקיעו שעות רבות ללימוד והפנמה של 120 מושגי יסוד, קיבלו תמיכה וחיזוק מהמורים, מהחברים וכמובן מהמשפחה והשיגו את המטרה – הרחבת הידע הכללי שלהם והשתתפות בחידון הארצי של קק"ל לשנת תשפ"ג. קבלו את המשתתפים והזוכים בחידון הגמר הארצי

 

מאת: אדוה קימלפלד

"ושוב נצאה אל הדרך, עם אחד לדרך, ושירנו על גב..."

תשעה זוגות של תלמידים נרגשים, מתשעת בתי הספר שעלו לגמר הגדול, הגיעו ביום שלישי, 6.6.2023, לבנייני האומה בירושלים, אחרי תקופה ארוכה של שינון ולימוד, מוכנים לאתגר הגדול – רגע השיא, שבו ייבחנו על הידע שלהם ויתחרו על תואר המנצחים בחידון קק"ל. הילדים, שהגיעו מבית אלפא, קרית ים, יקנעם עילית, נתיבות, סעד, ברכיה, רמלה, ירושלים וגוש עציון, תפסו את מקומותיהם על הבמה, מול ארבעת השופטים והמנחה, כשברקע נשמעות צהלות עידוד מכיוון הקהל, שבו נכחו בני משפחותיהם והחברים.

המשתתפים בחידון נהנו מיומיים של חוויות, וגם לימוד, אבל לפני שנספר על כך, לא נשאיר אתכם במתח, ונחשוף את הזוכים.

במקום הראשון: יאיר בן שאול וגלעד רוזנברג מבית הספר נווה דניאל מאורות עציון, גוש עציון.
במקום השני: טוביה לאופר ודגן פוקסמן מבית ספר יהודה הלוי מירושלים.
ובמקום השלישי: רועי יונה ורותם נבו מבית הספר דליות מיקנעם עילית.


נועה פוקסמן, אמו של דגן, שזכה במקום השני, סיפרה בהתרגשות אחרי הזכייה שכבר בשנה שעברה הביע דגן רצון להשתתף בחידון "הוא היה מאוד מכוון מטרה והתמסר לזה", אמרה.

"החוויה הייתה מדהימה. אני גאה ביכולת של שניהם להגיע למקום הראוי הזה", פירגנה עפרה הירש, מנהלת בית הספר דליות ביקנעם, לרועי ורותם, שהגיעו למקום השלישי.

יומיים חווייתיים ומיוחדים

כאמור, עלו המשתתפים לירושלים כבר ביום שני, 5.6.2023, יום לפני שלב הגמר של החידון, (טוב, חוץ מאלה שגרים בה...) כדי ליהנות מיום חווייתי ומרגש שכלל סיורים ופעילויות וגם חידון בכתב שאִפְשֵׁר להם להציג את הידע בנחת, מחוץ לאור הזרקורים.

לאחר המבחן בכתב וארוחת הבוקר, יצאו לסייר בתערוכה בהיכל שלמה בירושלים, נהנו מפעילות מודרכת במקום ומסדנה יצירתית ותצפית על העיר. מכאן המשיכו לגן העצמאות ולביקור מרגש באולם ספרי הכבוד של קק"ל שנחנך לאחרונה, ביקור שאִפְשֵׁר להם להתרשם מקרוב ממה שלמדו ושיננו כמושגים על הנייר. לקראת הערב הם הגיעו למרכז השדה והיער נס הרים של קק"ל לפעילות ערב חווייתית ומגבשת, זמן מנוחה והמשך לימוד וחזרה על החומר.

היום הגדול

בבוקר יום החידון, נרגשים ומתוחים, הגיעו הילדים לבנייני האומה לחידון הגמר. הכול כבר הוכן ואורגן לכבודם ולכבוד המעמד, וגם מנחה החידון ד"ר אבשלום קור, שבין כישוריו הרבים נמנים גם חוש הומור והיכולת להתחבר עם בני כל הגילים, נפגש איתם. אט אט הגיעו לבנייני האומה גם בני המשפחות והחברים לשכבה. בזמן שהמתינו להתחלת האירוע נהנו אלה מקבלת פנים חגיגית שכללה דמויות מחופשות להרצל ובן גוריון וסדנאות יצירה והפעלות מבית קק"ל.

החידון נפתח בשירת התקווה ובברכות של שר-שלום ג'רבי, מנהל החטיבה לחינוך ולקהילה, ושל חני פלג, הממונה על החינוך לקיימות במשרד החינוך.
"קק"ל קיימת כבר יותר מ-120 שנה. תפקידה הראשון היה לקנות קרקעות בארץ ישראל, אבל מהר מאוד הבינו שאי אפשר רק לרכוש קרקעות בלי לעשות חינוך ובלי לחבר לארץ ישראל, לציונות ולמורשת", אמר שר-שלום ג'רבי, והוסיף: "כולם כאן מקום ראשון, מי שעל הבמה ומי שבקהל, כולכם זכיתם, אבל אל תסתפקו רק במה שלמדתם בבית, זו רק ההתחלה. צאו לטייל ברגליים עם ההורים והמשפחות, תכירו את הארץ, תחגגו את יום ירושלים ותבלו בעיר הבירה שלנו".
חלק מהשאלות הומחזו. צילום: גדעון שרון

גם הקהל השתתף

חני פלג הודתה לקק"ל, למשתתפים ולבתי הספר על המעמד המכובד, ואמרה לתלמידים: "אני גאה בכל התלמידים החכמים על כך שהשכלתם ללמוד לחידון קק"ל. היום אתם רוכשים ידע ומיומנויות חשובות. בעידן של שינוי האקלים כולנו חייבים להבין את ההשפעה שיש לנו על עתיד הסביבה ועל ההשלכות של זה על הדורות הבאים. אתם העתיד של מדינת ישראל, מכם יצמחו המנהיגים הבאים שישמרו על ערכי הטבע והמורשת".

החידות והשאלות למתמודדים הוקראו בזו אחר זו, הופיעו על מסך דיגיטלי וגם שולבו בדרך יצירתית בסרטוני וידיאו ובקטעים מומחזים שהציג השחקן מתן קליגר עשור. כל צמד תלמידים השיב בתורו על השאלות, שעסקו במגוון רחב של נושאים, וגם הקהל קיבל חשיפה לעולמות התוכן של החידון ולידע של התלמידים.

לקראת סיום נהנו גם האורחים מחידות נושאות פרסים על מושגים שנשמעו במהלך החידון, ולאחר מכן הנעימה סיוון טלמור את הזמן בשני שירים עד לקבלת התוצאות וההכרזה על הזוכים.
חידות נושאות פרסים גם לאורחים צילום: גדעון שרון

צפו: הסרטון שמסכם את חידון קק"ל תשפ"ג

הכירו את המתמודדים

אז מי הם אותם 18 תלמידים מוכשרים שעבדו קשה והגיעו השנה לגמר הגדול ואיזה נושא בחר כל צמד להעביר לחבריו בכיתה כחלק מהלמידה? צפו בסרטונים וגלו.

משתתפי חידון קק"ל תשפ"ג - חלק א'

משתתפי חידון קק"ל תשפ"ג - חלק ב'