אירוע השיא בפורום האו"ם ברומא ביוני 2022

הקבוצות מישראל בצילום משותף בפורום האו"ם לחקלאות וקיימות ברומא. צילום באדיבות JNF Italy
בתחרות ה-ISDG, שהגיעה לשלב האחרון שלה – ונחתמה ברומא באירוע שיא, הציגו שבע הקבוצות מישראל את ההצעות שלהן להתמודדות עם אתגרים סביבתיים במדינות מתפתחות בפני פורום האו"ם לחקלאות וקיימות. בסוף הכנס שגרירים מכל העולם עמדו ומחאו כפיים לבני הנוער הנפלאים. המדען הראשי של קק"ל: "הצגה מדהימה של התלמידים מישראל"

ב-29.06.2022 נערך ברומא אירוע הגמר של תחרות ה-ISDG, בהשתתפות כ-150 איש ובהם שגרירים, מדענים, אנשי חינוך ובני נוער מכל העולם. בני הנוער, ובהם שבע קבוצות של תלמידי תיכון מישראל, זוכות התחרויות בשנים 2020 ו-2021, הציגו מיזמים שמטרתם לקדם מדינות מתפתחות, ולהשיג אחד או יותר מ-17 היעדים שקבע האו"ם. "אנחנו חוגגים היום את ההופעה המצוינת של תלמידי תיכון מישראל באו"ם", אמר המדען הראשי של קק"ל, ד"ר דורון מרקל ."הייתה הצגה מדהימה של התלמידים בנוכחות שגרירים מכל העולם. כולם היו פנטסטיים ולכולם מגיעה הזכייה בתחרות".

השתתפותם של בני נוער מישראל בתחרות היא יוזמה של משרד החינוך, קק"ל ומשרד החוץ, בהובלתם של מיכל ויה, שהייתה עד לאחרונה נציגת משרד החוץ ברומא, הגב' חני פלג, הממונה ארצית על חינוך לקיימות במשרד החינוך, והמדען הראשי של קק"ל ד"ר דורון מרקל.

אירוע השיא נערך בהובלת סגנית המנהל הכללי של ה-FAO (ארגון המזון והחקלאות העולמי), הגב' בת' בכדול, במעמד שגרירת ישראל לארגון, הגב' יעל רובינשטיין, והמדענית הראשית של ה-FAO, ד"ר יסמאהן אלוואפי.

הציגו מיזמים מגוונים ומרתקים

לפני כשנתיים פנו משרד החוץ ומשרד החינוך ללשכת המדען הראשי של קק"ל בהצעה להשתתף בתחרות הבינלאומית ISDG, שמזמינה את תלמידי ישראל להשתתף במציאת פתרונות שיובילו להשגת אחד או יותר מ-17 היעדים שקבע האו"ם. במסגרת התוכנית היה על המשתתפים לבחור מדינה מתפתחת, ללמוד ולהכיר את קשייה הייחודיים ולהציע מיזם שיעזור לקדם אותה, בהתאם ליעדים.

יחד עם משרד החינוך ומשרד החוץ, ובשיתוף עם החטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל, הובילה לשכת המדען הראשי את התחרות. התלמידים יצרו קשר עם נציגים ממדינות שבחרו, כמו זמביה, אתיופיה והודו, הכינו תוכניות שכוללות הערכות כלכליות ומודלים עסקיים והציעו מיזמים מגוונים ומרתקים.

"השגרירים ב-FAO ממש התרגשו – שגרירת זימבבואה אמרה שהיא לא מאמינה שאלו תלמידי תיכון, ובאמת הייתה כאן הצלחה גדולה", הוסיף ד"ר דורון מרקל.

בין שני החלקים של הצגות הפרויקטים, שרה הזמרת הישראלית אחינעם ניני, בליווי גיל דור, שתי יצירות של באך, ובאירוע הסיום, לאחר חלוקת התעודות, כשכל התלמידים היו על הבמה, היא שרה את "החיים יפים", בהופעה מפעימה במיוחד שריגשה את כולם.

תלמידות מישראל במפגש עם נציגים מאפריקה. צילום באדיבות לשכת המדען הראשי, קק"ל

הצוותים הציגו בזה אחרי זה, באנגלית, את הפתרונות הבאים:

  • תלמידי קבוצת אשכול למדעים ואומנויות רמת גן, יחד עם תלמידי תיכון אהל שם, הציגו פתרון לטיפול בפסולת אורגנית באמצעות עיצוב מכולות עם זבוב החייל השחור, המפרק פסולת אורגנית והופך אותה לדשן.
  • תלמידי תיכון ברנקו וייס – בית חשמונאי בדקו כיצד אפשר להפיק אתנול מקנה סוכר באופן שיאפשר להשתמש בו בחומר חיטוי לזיהומים במדינות מתפתחות.
  • תלמידות אמי”ת קמה מירוחם בחרו באתיופיה כמדינת יעד, ופיתחו מתקן ביתי לגידול ארבה כמזון עתיר חלבונים (להפוך את הארבה מצרה לפתרון).
  • תלמידות תיכון מקיף עין מאהל חקרו את האפשרות ולהשתמש בציאנו-בקטריה למטרת ייצוב קרקע, להתמודדות עם נדידת חולות בסודן.
  • התלמידים מהחווה החקלאית בעין שמר פיתחו מערכת חקלאית לגידול עדשת מים כפתרון לייצור חלבון באזורים כפריים בקניה. המערכת אינה דורשת חשמל או מים נקיים ומבוססת על הפתרון של "אפס פסולת" כך ששאריות מזון ביתיות הופכות לדשן.
  • תלמידות התיכון העירוני מקיף א’ בבאר שבע בחרו להתמקד בבעיית זיהום האוויר בהודו. הן ביצעו פיילוט שמטרתו להפוך את המנהג לשרוף שאריות תבואה לתהליך ירוק, שבו יפיקו נייר מאותה תבואה שלא נעשה בה שימוש.
  • תלמידי בית הספר השש-שנתי לחינוך סביבתי עין גדי הציגו מודל של נטיעת עצי מורינגה בשטחים הפתוחים בקניה. עליו של העץ מכילים מינרלים רבים, ויטמינים אנטי-דלקתיים, ונוגדי חמצון שיסייעו בהתמודדות עם המחלות והתמותה הגבוהה במדינה.
אחת הקבוצות בעת הצגת הפרויקט. צילום באדיבות לשכת המדען הראשי, קק"ל