מטרת העל:
הכרת החשיבות של שמירה על האיזון בין פיתוח תעשייתי לשמירה על הטבע ועל הסביבה.
מטרות ביניים:
על המשתתפים והמשתתפות לומר במהירות מילים שמתקשרות עם הביטויים הבאים: פיתוח, תעשייה, טבע, מפעלים, טכנולוגיה, כסף, איכות חיים, סמארטפונים, כימיקלים.אפשר לראות שמצד אחד הביטויים טכנולוגיה, איכות חיים, כסף וכו' מעוררים לרוב קונוטציות חיוביות, ולעומת זאת מילים כמו מפעלים, תעשייה וכו' מעוררות קונוטציות שליליות.
בראשית פרק א', כ"ח:"וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָם֘ אֱלֹהִים֒ וַיֹּ֨אמֶר לָהֶ֜ם אֱלֹהִ֗ים פְּר֥וּ וּרְב֪וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָ֖רֶץ וְכִבְשֻׁ֑הָ וּרְד֫וּ בִּדְגַ֤ת הַיָּם֙ וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וּבְכָל־חַיָּ֖ה הָרֹמֶ֥שֶׂת עַל־הָאָֽרֶץ"נשאל: מהו תפקידו של האדם בעולם לפי הפסוק הזה?בראשית פרק ב', ט"ו:"וַיִּקַּ֪ח ה' אֱלֹהִ֖ים אֶת־הָֽאָדָ֑ם וַיַּנִּחֵ֣הוּ בְגַן־עֵ֔דֶן לְעָבְדָ֖הּ וּלְשָׁמְרָֽהּ"
נשאל: מה תפקידו של האדם בעולם לאור הפסוק השני? נמשיך ונברר:
דיבייט "כבשו את הארץ" אל מול "לעבדה ולשמרה"
נבקש מכל התלמידים שמתחברים יותר לתפקיד "כבשו את הארץ" לעמוד בצד אחד של הכיתה ומהתלמידים שמתחברים לתפקיד "לעבדה ולשמרה" לעמוד בצד השני של הכיתה.
נחלק לכל קבוצה דף ועט וניתן חמש דקות לחשוב על הטיעונים המשכנעים ביותר מדוע התפקיד שבו בחרו חשוב יותר.
ניתן לכל קבוצה שלוש דקות להציג את הטיעונים שכתבה.
נשאל את התלמידים: "האם מישהו השתכנע ורוצה לעבור לקבוצה השנייה?"
נקרין את הסרטון "האי של צחי". לסרטון »
נקרא את המאמר הקצר "בשבח אכילת החומוס". למאמר »דיון בעקבות הסרט (10 דקות)
נשאל:
*אפשר לכתוב את ההצעות לפעולות שאנחנו יכולים לנקוט לשמירה על האיזון בין צרכינו אנו לבין צורכי הטבע על פלקט ולתלות בכיתה לתזכורת יום יומית.
במפגש נוכחנו לדעת עד כמה מורכב לאזן בין הצרכים של האדם בעולם המודרני לבין הצרכים של האדמה והסביבה.
חשוב שנזכור שגם לטבע ולסביבה יש מקום בעולם שלנו, וככל שנשמור על הסביבה יותר, כך ייטב לנו. אל לנו לשכוח את הטבע כשאנחנו מתנהלים בחיי היום יום שלנו וכשאנחנו מפתחים את הסביבה שלנו.
למערך הפעילות בקובץ להדפסה לחצו כאן»למערך הפעילות בהתאמה לתלמידי בית ספר יסודי לחצו כאן»