מה קיבלתי מכדור הארץ?

מהי טביעת רגל אקולוגית (מדרך סביבתי), ומה הקשר בינה לבין הדברים שאנחנו לוקחים מכדור הארץ והדברים שאנחנו נותנים לו? וגם: איך כל אחד מאיתנו יכול לעזור להקטין את טביעת הרגל האקולוגית שלו ושל סביבתו?

רציונל:

המשתתפים יכירו את המושג "טביעת רגל אקולוגית" (מדרך סביבתי) ואת חשיבות השמירה על המשאבים שמספקת לנו הסביבה.

פתיחה

שואלים:

מאז הבוקר, אילו דברים קיבלתם מכדור הארץ? בכל פעם שעולה דוגמה – שואלים: מה אתם לקחתם מכדור הארץ מאז הבוקר...?
 
דוגמאות: חמצן, מים, כותנה (בגדים), זכוכית (משקפיים), מתכת (תכשיטים), עור (נעליים, תיקים), נפט (מוצרי פלסטיק, ניילון), דלק, צמחי מרפא, מזון (גם מהצומח וגם מהחי), מקומות בילוי ונופש (יערות ושמורות טבע), מינרלים, תרופות, אבני בנייה ומחצבים, מלט, גז בישול, אור, חום, רהיטים.

 

שואלים:

אילו דברים נתתם לעולם מאז הבוקר? (פחמן דו חמצני, אשפה, ביוב, זבל אורגני וכו'.)
כותבים בטבלה על הלוח את הדברים שהתקבלו מהעולם והדברים שניתנו לעולם אלה מול אלה, רואים את היחס בין שתי רשימות הדברים ושואלים:
אם כל אחד בעולם לוקח כל יום כל כך הרבה דברים מכדור הארץ ונותן כל כך מעט, אז איך זה שהוא לא נעלם?
מסבירים את המושג טביעת רגל אקולוגית ומדגימים בעזרת עזר כדור הארץ המחולק מה קורה לכדור שלנו בכל פעם שלוקחים ממנו יותר ממה שביכולתו לחדש.
מה קורה לכדור בכל פעם שלוקחים ממנו חלק?

גוף הפעילות

נותנים לחניכים לענות על שאלון "בחן את עצמך – טביעת הרגל האקולוגית". יש כמה אפשרויות להפעיל את הקבוצה בנושא:
  • להקרין את השאלון לכל הקבוצה ולבקש מכל משתתף שיכתוב את התשובות שלו במחברת ולאחר שיסיים יחבר את המספרים לקבלת תוצאה. מי שמקבל ניקוד נמוך זוכה.
  • לשלוח לטלפונים הניידים של המשתתפים את השאלון הדיגיטלי של מוזיאון הטבע.
  • להדפיס את השאלון ולחלק לילדים אותו למשתתפים (פחות מומלץ מבחינה סביבתית).

 

שאלות לדיון לאחר מילוי השאלון:

  • מה הרגשתם כשמילאתם את השאלון?
  • מה היו התוצאות? מה למדתם מהשאלון?
  • מה לדעתכם אתם יכולים לשנות במדרך הסביבתי האישי שלכם?
  • במה כל אחד מאיתנו יכול להשפיע ולהנהיג את משפחתו ואת סביבתו הקרובה להקטנת טביעת הרגל האקולוגית?

אפשר להקריא את הסיפור על כוכב הים ולהראות שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת להשפיע.

סיכום

מציגים למשתתפים נתונים על חישובי טביעת הרגל האקולוגית ומסבירים על גישת הקיימות והמונח "טביעת יד אקולוגית". מראים את מפת טביעת הרגל האקולוגית.

בוחרים 5-4 צרכים אנושיים מחיי המשתתפים בבית הספר ובהתנועה (לדוגמה – רישום נוכחות בבית הספר; דפי עבודה לתלמידים; יציאה לטיול; חגיגת יום הולדת). בכל פעם מעלים צורך אחד והקבוצה צריכה להציע דרכים ידידותיות/מתחשבות/בנות קיימה לסביבה למלאו. למשל: "יציאה לטיול יכולה להתבצע בדרכים הבאות..."

מציגים את ההצעות ויזואלית על ידי ציור שמש עם קרניים על לוח. במרכז השמש כותבים את הצורך, ומסביב, ליד הקרניים – רעיונות לדרכים ואפשרויות לבצע אותו.

אחרי שהובהר המסר, שאפשר לספק צורך מסוים בדרכים שונות, מסכמים את החשיבות של השמירה על המשאבים הקיימים ומנסים להשליך לדוגמאות מקומיות הקשורות לסביבת המגורים ולסביבת בית הספר. חשוב לשייך ולתת דוגמאות לפעילויות של קק"ל בתחום (ייעור, מאגרי מים, מו"פ, לצד פעילות מעשית וחינוכית) לניצול חכם ומתוכנן של המשאבים.