מה השאירו לנו אבותינו ומה החותם שאנו נשאיר על סביבתנו? האם עלינו לדאוג לעצמנו בלבד או גם למעגלים רחבים יותר? האם התרומה והעשייה שלנו צריכות להיות בטווח הקצר או הארוך, ומי ייהנה מפירות מאמצינו?
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה.*בשל אורכו של דף השיח, אפשר לבחור את הקטעים המתאימים לקבוצה.
"בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, נטלו והחזירו לפני כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשיי, כמה משובחים הם! וכל מה שבראתי, בשבילך בראתי.תן דעתך, שלא תקלקל ותחריב את עולמי. שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך".קהלת רבה (וילנא), ז, א (יג)
בראשית / מילים ולחן: דון מקלין, תרגום: רחל שפיראאפשר ורצוי גם להשמיע את השיר: קישור ליוטיוב, קישור לספוטיפייבראשית היה לא כלום, רק חושך ודממהמדבר האלהים בקע יפי האדמהמעל הערוצים קורצו כוכבי יהלומיםבעשב החדש הופיעו יצורים אילמיםוהאדם היה פרודה ברצף האינסוףשאלוהים בחוכמתו שמר אותה לסוף.
לכל מילות השיר, לחצו כאן»
האם המציאות המצטיירת מן השיר אופטימית?
ציור סלע בהר כרכום בנגב, צילום: שרון מיכאליעל הסלע הזה נמצא ריכוז ציורי הסלע הגדול ביותר בעולם – 40,000 ציורי סלע שלחיות, אוניות, אנשים מתפללים, נחשים ודברים שנראים כמו לוחות הברית. מציורים מתקופת הפליאוליט (תקופת האבן הקדומה לפני 14,000 שנה) ועד כתובות ערביות בנות כמה מאות שנים.
ציורי מערות הם ציורים שנמצאים על קירות מערות ותקרות. לרוב מתייחסים לאלה שמוצאם פרהיסטורי. מטרת ציורי המערות מתקופת האבן הקדומה אינה ידועה. הראיות מצביעות על כך שהם לא נועדו רק לקישוט אזורי המגורים, שכן במערות שבהן הופיעו הציורים לא נמצאו סימני חיים מתמשכים, ולעיתים קרובות הם נמצאו במערות שאין אליהן גישה קלה. תיאוריות מסוימות טוענות כי הם נועדו לתקשורת עם אחרים, בעוד שתאוריות אחרות מייחסות להם תכלית דתית או טקסית. ציורי הקיר מאפשרים לנו ללמוד על תקופות היסטוריות, מנהגים, אורח חיים, פולחן ואמונה.בישראל ישנם מספר אתרים שבהם יש "סלעי מסטיק", שהם סלעים שעליהם הדביקו מטיילים במהלך השנים עשרות ואף מאות מסטיקים לעוסים. גם גזעי עצים הפכו למטרה להדבקת מסטיקים.
מתוך "הודו – יומן דרכים" / עזריאל קרליבך
"... 'עליכם לסלוח לו" אמר בעל הבית והצביע עלי, 'יש להם ספר, שלא הגיע אל חלק העולם שלנו... ספר זה מתחיל בסיפור על בריאת העולם. יודעים אתם כיצד מתארים הם לעצמם שהעולם נברא? שבעה ימים טרח האל, וברא תחילה שמים וארץ, וירח וכוכבים, ואחר כך יבשת וימים, ואחר כך חיה ועוף, והכל למען גולת הכותרת שלו, בחיר היצירה ומטרת כל היקום, ויודעים אתם מי הוא אותו עליון מכל?איש מבין המסובים לא ידע. ניחשו אבל לא מצאו.'האדם!' אמר בעל הבית בתרועה.כולם פרצו בצחוק אדיר. הזקנים כרסם רעדה מצחוק, והצעירים גיחכו מבוישים משהו, כאילו סיפר מי בדיחה של ניבול פה.'אם כן' שאלו, 'למה נבראו הכוכבים, שאין לו לאדם כל תועלת בהם? חי חי חי. האדם אינו יכול לגור בהם? חא חא חא... ולשם מה כל הנשרים והברבורים, הינשוף והזרזיר, העיט והקוקיה, התוכי ובת היענה? ומה צורך בנמר ובזאב, ביחמור ובשועל, בכלב הים ובליש? ובשביל מי הרי ההימלאיה הגבוהים ואיי הים השוממים, ולשם מה צוקי סלעים ויערות עד – מה טעם עולם ומלואו? מה? היכן השכל וההגיון?'בעל הבית התחייך חיוך רחב.'ההגיון', אמר, 'פשוט מאוד. הם המציאו לעצמם את האגדה הזאת, כדי שיוכלו לעשות ככל העולה על שרירות ליבם. כדי שיוכלו לרדוף אחרי תאוותיהם בלא כל רסן. הם אמרו שהאדם הוא תכלית הבריאה, כדי שיהא לו צידוק לדרוך על כל היצורים, להתאכזר לכל היקום, לשעבד לעצמו את כל אשר עיניו רואות, להשמיד להנאתו מכל הבא לידו – שכן הכל נחות דרגה לגביו, הכל נוצר רק למענו, עולם נבנה על מנת שהוא יהרוס אותו... הוא שאמרתי... פראים...'' ...ומכאן', סיכום בעל הבית, 'גם כל המלחמות שלהם. הכל נובע מספרי הקודש, המורים אותם אמונה טפלה זו, שהעולם לא נברא אלא למענם, וכל שעיניהם מגלות לא נועד אלא לספק את יצריהם. ומכאן, מבינים אתם, גם פצצת האטום...'עכשיו נתבהר להם הכל..."