אופניים ויער – מה הקשר?

דיווש קבוצתי ביער טורען. צילום: אילן שחם, אתר האופניים של קק"ל
25 אוקטובר 2016

לרכוב בטבע זו חוויה בפני עצמה, רכיבה ביערות קק"ל מאפשרת לרוכבים שבילים מסודרים ייעודיים עם שלטי הכוונה ונוף מגוון. איך מחליטים איפה עובר סינגל ביער, ולמי פונים אם יש מפגע בדרך?

מאת: מערכת "חלון ירוק" ואתר מסלולי אופניים

אתם קמים בבוקר, לובשים את בגדי הרכיבה, ממלאים מים במכל, חובשים קסדה, מפעילים את הסלולרי עם כל האפליקציות הרלוונטיות לרכיבה בשטח – והופ! מקפצים על האופניים ומתחילים לדווש להנאתכם.

בהנחה שמרבית האנשים גרים בערים, יציאה לרכיבה בשטח ובחירת מסלול הן לא עניין של מה בכך. חוויית הרכיבה מתחילה כבר בתכנון השביל וההכנות לרכיבה בו, ממשיכה בנסיעה למקום ואולי אפילו לינה בסמוך לשטח כדי לקום מוקדם בבוקר ולנצל את השעות הקרירות לרכיבה המיוחלת – ושיאה, כמובן, הוא הדיווש המיוחל.

רוכבים ועצים

בשנים האחרונות הסינגלים (שבילי הרכיבה) ביערות קק"ל צברו תאוצה, והפופולריות שלהם בקרב הרוכבים עלתה הודות לפעילות ענפה של קק"ל בתחום פריצת הסינגלים, הכשרתם, תחזוקתם והיכולת למצוא את השבילים הטובים והמעניינים ביותר באזורי היערות בשטחה.

ובכל זאת, כאשר מתלבטים בשאלה כיצד בוחרים סינגל מתאים ביער, מגלים שזו תורה שלמה. ניתאי זכריה, עוזר מהנדס אזור שפלה וחוף בקק"ל, מספר על יחסי הגומלין בין יערות קק"ל לרוכבי האופניים: "ניהול יער הוא נושא מורכב שנלמד ונחקר באקדמיה ובשטח, לפיכך לא ניתן לפרוס כאן את המשנה כולה, אבל הרעיון הוא להבהיר שטיפול ביער לא נעשה כדי להרגיז רוכבי אופניים".

אין ספק שהיערות הם יעד פופולרי לבני האדם למטרות נופש ופנאי. יציאה אל הטבע אחרי ימי עבודה ולימודים תובעניים מאפשרת לנפש להתרחב אל מול כל הירוק הזה כשפסקול ציוצי ציפורים ברקע משלים את התמונה הפסטורלית והמרגיעה. עם זאת, מרבית היערות בישראל לא צומחים סתם ויש מאחורי כל אחד מהם סיפור היסטורי ותכנון רב שנים.

סינגל בנפתלי. צילום: אילן שחם, אתר האופניים של קק"ל

יערות על קצה המסלול

היערות בישראל ובעולם חשובים מבחינה אקולוגית, כך למשל הם תורמים לאיכות האוויר, משמרים את הקרקע, מצמצמים את הסחף, מטייבים את הקרקע ומוסיפים לה רקבובית. אזורי היער משמשים בית גידול למגוון גדול של בעלי חיים, ביניהם יונקים, ציפורים, זוחלים ועושר גדול של חסרי חוליות.

יחסי הגומלין בין עצים ואנשים הם מורכבים. לאורך ההיסטוריה אפשר לראות כיצד האדם עושה שימוש בעצים למחייתו: מבעיר אש לבישול וחימום, בונה סירות, בתים ורהיטים, יוצר דפים, מפיק גומי – וזו רק רשימה חלקית ביותר.

בשל הגידול באוכלוסייה, ניזוקו שטחי היערות בצורה חמורה, דבר המעמיד את הסביבה בסכנה ממשית לאסונות אקלים ותופעות אקולוגיות. דאגתו המרכזית של העולם כיום היא הצלת יערות הגשם באזורים הטרופיים, שבהם נמצא המקור העיקרי לחמצן בעולם, ובהם מאוכלסים כ-70% ממיני הצומח והחי. כלומר, שמירה על יערות הגשם הכרחית להמשך קיום החיים על פני הגלובוס, ממש כך.

כדי למצוא פתרונות להתמודד עם המשבר הסביבתי נעשות תכניות ברמה העולמית והמקומית, שישראל גם כן שותפה בהן. הודות לפעילותה של קק"ל, ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שיש בה היום יותר עצים מאשר לפני 100 שנה, מאז קמה קק"ל היא נטעה מעל 240 מיליון עצים, חלקם אף באזורים צחיחים למחצה, טרשיים ותלולים, והיא מודל לטיפול בהתפשטות המדבור.

רכיבה ביער חניתה. צילום: אילן שחם, אתר האופניים של קק"ל

סינגלים תוצרת קק"ל

ונחזור לרוכבים ביערות. ישנם שני סוגי שבילים לרכיבה ביערות קק"ל, כפי שזכריה מגדיר אותם: "קק"ל מסווגת את הסינגלים בצורה דיכוטומית – או שהם סינגלים שנבנו על ידי קק"ל או שהם שבילים פיראטים שבהם הרכיבה אסורה! מדיניות זו נובעת מתוך מציאות שבה קק"ל מחויבת לתורת בטיחות מחמירה והיא נושאת באחריות המשפטית לנעשה בשטחה. לפיכך, את הסינגלים המסומנים של קק"ל הקימו בוני סינגלים מוסמכים, הם גם עורכים סקרי בטיחות ונותנים המלצות לטיפול".

יתרון הסינגלים ביערות קק"ל רבים, בין היתר הסינגלים מתוכננים בקפידה על ידי מומחים בתחומם, בהתאם לתוואי השטח, המכשולים הצפויים והתחזוקה בשטח, כל אלה נלקחים בחשבון בשילוב עם השיקולים האקולוגיים של יערות כבתי גידול בעלי חיים ומיפוי הצמחייה בסביבה. כל סינגל מקבל דירוג בהתאם לדרגת הקושי, וכן בתחילת כל סינגל מופיע שלט עם מפה והסבר על המסלול, ולאורך המסלול מוצבים שלטי הכוונה. במסלולים מסוימים ישנן מרפסות תצפית מסודרות עם שלטי דרך והסבר, פינות ישיבה ונקודות עניין נוספות.


סינגל סובב יער מיתר. צילום: אילן שחם, אתר האופניים של קק"ל

בטבע, כמו בטבע, יכולים לקרות כל מיני דברים שעל הרוכבים לקחת בחשבון, וזכריה מחדד למה הכוונה: "היער אינו פארק מים שתוכנן על ידי מהנדסים ומופעל על ידי עשרות עובדים שמשגיחים על הנעשה. היער הוא תא שטח המכיל בתוכו ערכי טבע, קצת מתורבת במקרה שלנו, אבל בוודאי לא סטרילי. לכל סלע צורה שונה, לכל קרקע מקדם חיכוך אחר וגם הוא משתנה לאורך השנה, לכל רוכב ציוד אחר ומהירות תגובה אחרת. לא ניתן לחזות את הכול מראש. ואולי זה מה שיפה ברכיבה בטבע... האחריות היא שלנו הרוכבים – יש לרכוב בזהירות המתבקשת עם כיוון הרכיבה המוגדר".

קורה שבשל תנאי השטח המשתנים יכולים לצוץ מפגעים שונים, כמו למשל אדמה ששקעה באזור הררי וסלעים שלפתע בולטים מתוך האדמה, או ייתכן שלאחר סערה קרסו עצים והם חוסמים את המעבר.

נתקלתם במפגע?

דווחו לפניות הציבור בטלפון 1-800-250-250, או באמצעות הטופס המקוון שכאן»