קבלת שביעית

משמיעים את השיר "מי אוהב את השבת?", מסבירים מהי שנת שמיטה, מכינים ביחד מפה חגיגית ועורכים "קבלת שמיטה".
תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה.
קבוצת גיל: גן–כיתה ב'*
משך הזמן: שיעור–שני שיעורים

*פעילות זו מצריכה הכנה מראש.
  • משמיעים את השיר "מי אוהב את השבת?" מאת אהוד מנור.

  • מזמינים מספר מתנדבים לספר איזו פעילות הם הכי אוהבים לעשות בשבת. שואלים: למה השבת חשובה לנו?

  • מספרים על השמיטה, המכונה גם "שביעית", שהיא שבת האדמה. שואלים: למה האדמה צריכה שבת? ממה היא צריכה לנוח? מסבירים על הצורך בשיקום האדמה לאחר שנים של עיבוד חקלאי, מספרים על זיהומים שונים שהאדם יוצר, ועל השפעת פעילותו של האדם על האדמה.

  • שואלים: מי יודע אילו פעולות נוקטת קק"ל לשיקום האדמה ולהפחתת הזיהום? (אפשר להיעזר בעזר הליבה ולדבר על קיבוע פחמן על ידי העצים, מאגרי מים, פיתוח שיטות חקלאיות מתקדמות ועוד. כדאי להיעזר בתמונות).

  • מכינים יחד מפה חגיגית (על ידי צביעה וציור על מפה חד-פעמית לבנה מאל-בד) שמצוירים עליה אלמנטים מן הטבע – עלים, חיות, אבנים...

  • עורכים יחד עם הילדים "קבלת שמיטה": עורכים שולחן חגיגי עם פמוטים, חלה, נרות ויין, מקשטים אותו במפה המצוירת, ומניחים על השולחן קערת פירות גדולה.

  • מבקשים מכל ילד לבחור חיה שהיה רוצה להזמין להתכבד מפרי הארץ (הילדים יכולים להמחיז בפנטומימה והקבוצה תנחש איזו חיה בחרו), ולהגיד בתורו מה הוא מאחל לאדמה – כיצד תשמח בשבת שלה. מכבדים את כולם ביין ובפירות, ושרים את השיר "ארץ זבת חלב ודבש".
גם האדמה צריכה לנוח. צילום: איליה און, ארכיון הצילומים של קק"ל