מערך שני: מתנה למדינה

דרך משחק ודיון העוסקים בערך הנתינה ובהשפעתה על הנותן והמקבל, נכיר את אבני הבסיס, הערכים, והסמלים הנדרשים להקמת מדינה ונבין את תפקידה של קק"ל בהקשר זה ואת חשיבות השטחים הפתוחים והיערות לישראל.
מקום: בשטח – רצוי ביער קק"ל, אבל אפשר גם בחצר בית הספר או בכל שטח פתוח וטבעי.
 
משך הזמן: כשעה.
 
קהל יעד: כיתות ד' ומעלה, בהתאמה לגיל המודרכים.
 
עזרים והכנות:

מהלך הפעילות

1. מתנות מהשטח

ניתן משימה: כל מודרך צריך לאסוף שלושה דברים שהוא מוצא בשטח, שבעיניו הם יפים/מיוחדים/בעלי ערך, ושאפשר לתת אותם במתנה למישהו. נגדיר גבולות גזרה, נקציב לנושא חמש דקות ונפזר את המודרכים לחפש.

עם תום הזמן נתאסף חזרה למליאה, ונבקש שכל אחד מהמודרכים יכתוב את שמו על פתק ויטמין בכובע מרכזי. נערבב את הפתקים ונבקש מכל אחד להוציא שם מתוך הכובע, כך שכל אחד יגריל חבר אחר בקבוצה.

נבקש מכל אחד לתת אחת מהמתנות שאסף לחבר שאת שמו הוא הגריל, ולהסביר מדוע בחר במתנה הזו דווקא.

נשאל נציגים:

  • האם לדעתכם מותר לנו לקחת מהשטח דברים ולתת אותם מתנה? האם הטבע שייך לנו?
  • מה חשבתם על המתנה שקיבלתם? האם היא שימחה אתכם? האם יש לה ערך בעיניכם?
  • האם יש ערך לדברים שאוספים בשטח, מהטבע?
  • האם הערך של מתנות כאלה שונה מהערך של מתנות "רגילות"?
  • מה חשבתם על המתנה שנתתם? מדוע בחרתם דווקא אותה? האם הנתינה לאחר נתנה גם לכם משהו? עשתה בכם שינוי?
  • אפשר להשמיע את השיר "שיר במתנה" שכתבה תרצה אתר ומבצעת חווה אלברשטיין

2. בונים מדינה

נשאל: האם מישהו יכול לנחש למה אנחנו עורכים דווקא עכשיו פעילות שמתחילה במתנות? נקשר את הפעילות לעיתוי – יום העצמאות הוא יום ההולדת של המדינה.

נספר על קק"ל: קרן קימת לישראל, שתכננה את הטיול הזה עבורכם, הוקמה ב-1901, בקונגרס הציוני החמישי. זה היה כמעט חמישים שנה לפני הקמת מדינת ישראל. באותה תקופה היהודים היו מפוזרים בכל העולם, וחלקים מהם סבלו מרדיפות, והיו חלשים ומדוכאים. הרעיון היה לשתף פעולה כך שכל העם היהודי יצבור כוח, ויוכל להכין את השטח להקמת מדינה יהודית שתהיה בית לכל היהודים בעולם.

באמצעות תרומות – מתנות – של יהודים מכל העולם, גם של בני נוער כמוכם – אפילו כאלה שהיו עניים ונתנו את הפרוטות המעטות שהיו להם כדי להצליח להשיג את המדינה שכולם חלמו עליה, הקרן קנתה אדמות בארץ, חינכה והפיצה את הרעיון הציוני, הקימה בארץ יישובים יהודיים, הכשירה שדות חקלאיים, סללה דרכים ונטעה יערות, והכינה את השטח להקמת המדינה החדשה.

נשאל: מה צריך כדי להקים מדינה?

נשחק משחק: בכל פעם נקריא חידה, שהתשובה עליה מפרטת את אחד המרכיבים שהיה צריך להכין כאן בארץ ישראל לפני הקמת המדינה. מי שיצליח לפתור את החידה ראשון, יקבל חלק פאזל מתאים ויניח אותו במרכז. המטרה – להרכיב יחד פאזל שלם.

רשימת החידות:

  1. ממנה נוצרנו ואליה נחזור, נעמוד על גביה בחושך ובאור: (אדמה).
  2. ראשיהם בשמים, יפים וירוקים – נותנים חמצן לנשימה ומקום לפיקניקים: (יערות).
  3. כשאחד מתנוסס על התורן, השני נישא בשירת ההמון. מי אנחנו?: (דגל והמנון).
  4. מקום לשכן אנשים – זה חשוב. אולי נצטרך להקים כאן... (יישוב).
  5. גרים בה יחד המון אנשים, מלאה רחובות, בניינים וכבישים: (עיר).
  6. פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש שהוא... (עם).
  7. מה המשותף ל: אופנה, אווירית וניהול: (תעשייה).
  8. יש לה היכל כמעט בכל עיר: (תרבות).
  9. מה המשותף לזהב, זר, חוץ: (מטבע). 

חידות ציורים:

לאחר שכל החלקים הונחו והפאזל הורכב, נהפוך אותו ונגלה תמונה של הכרזת המדינה וקטע ממגילת העצמאות. נספר את הסיפור של יום ההכרזה:

ביום הגדול כבר היו מוכנים בארץ כל המרכיבים שראינו בפאזל – לא כולם בשלים ומושלמים, אבל כולם כבר היו: חקלאות ותעשייה, יישובים ואדמות, תרבות, דגל והמנון, השפה העברית שקמה לתחייה, ועם שמחכה לרגע הגדול.

מועצת העם (הכנסת הזמנית שכיהנה לפני קום המדינה) החליטה ש-ה' באייר תש"ח, יום שישי בצהריים, הוא הרגע הנכון להכרזה. אף על פי שהמנדט הבריטי הסתיים באופן רשמי רק בשבת, ולמרות הפחד מפני מתקפה משולבת של כל מדינות ערב השכנות שרצו למנוע את הקמת המדינה היהודית, התכנסו מוזמנים נבחרים במוזיאון תל אביב לאמנות בשדרות רוטשילד בתל אביב, ודגל ישראל הונף בגאווה בזמן שדוד בן-גוריון הקריא את מגילת העצמאות והודיע על הכרזת המדינה.

3. מה נותנים למדינה

נמשיך בסיפור: מאז התרחשו הרבה תהפוכות ותלאות והמון שינויים, אבל מדינת ישראל חיה וקיימת – הניסוי הצליח. לאחר קום המדינה השתנה תפקידה של קק"ל – היא המשיכה לתמוך במדינה הנבנית ומונתה לנהל את היערות בישראל.

נציע – בואו נסתכל מסביב ונחשוב יחד:

  • מדינת ישראל קמה, בין היתר, הודות למתנות-תרומות שנתנו יהודים מכל העולם, כל אחד כפי יכולתו, וששימשו את קק"ל לרכישת קרקעות בארץ ישראל. איזו מתנה אנחנו יכולים לתת למדינה היום?
  • האם מתנה או תרומה חייבת להיות חפץ או משהו בעל ערך כספי, או שאולי היא יכולה גם להיות משהו אחר (התנהגות, מעשה, דרך חיים)?
  • האם היער שסביבנו יכול להיות גם הוא מתנה? למי המתנה הזו שייכת? למי היא ניתנה?
  • האם השמירה על הטבע והשטחים הפתוחים יכולה להיחשב מתנה שאנחנו נותנים?
  • כשאנחנו נותנים למדינה, למי אנחנו נותנים את המתנה בעצם?
  • האם המתנה של כל אחד מאיתנו משמעותית? למה?
  • לצד המתנה צריך גם כרטיס ברכה – מה הייתם מאחלים למדינת ישראל ליום הולדתה?
מה ניתן למדינה? צילום: ויסטה

לסיכום: נדבר ונרחיב על משמעות היערות והשטחים הפתוחים בישראל בשיתוף המודרכים ועל האחריות של כל אחד מאיתנו לשמור עליהם.

נזמין את הקבוצה לבנות בכוחות משותפים כתובת או ציור ברכה (דגל ישראל, מגן דוד, מפת ישראל) ליום העצמאות מחומרי הטבע שנאספו בתחילת הפעילות, ולהצטלם לצידם יחד למזכרת.