ילדי העובדים: פינג'ן קפה ותרומה ליער

ילדי העובדים: פינג'ן קפה ותרומה ליער

צפו בכיבוי שריפה בשידור חי. ילדי העובדים של קק"ל עם הכבאים. צילום: אורנית גינת, קק"ל
הם נהנו מהעשרה בתחומים שונים של יער וקיימות, נחשפו לסיפורים הקשורים באתרים שבהם ביקרו ועבדו, טיפלו ביערות ובפארקים, חשפו תצפיות אל הנוף, שיפצו שבילים, גזמו, ניקו והתגבשו: עבודת ילדי עובדי קק"ל, 2018, מחזור ראשון

מאת: מערכת חלון ירוק
ילדי עובדי קק"ל, תלמידי כיתות י'-י"א, התייצבו גם השנה לשבוע עבודה, בעשרות אתרי קק"ל, במסגרת תעסוקת ילדי העובדים במהלך חופשת הקיץ. 255 בני נוער ממחזור העבודה הראשון, שהתקיים בין התאריכים 15-19.7.2018, נקלטו באתרי קק"ל השונים ברחבי הארץ, ועסקו בעבודות ייעור מגוונות.

גם השנה עמדה תעסוקת ילדי עובדי קק"ל בסימן "פרויקטים מכווני קהילה" – כל קבוצה מקבלת משימה שאותה היא צריכה לסיים בארבעה ימי עבודה וביום האחרון חונכים חברי הקבוצה את הפרויקט ומציגים אותו בפני עובדי המרחב והקהילה.

בכל מרחב נוצרו קבוצות עבודה בנות כ-15-8 בני נוער, שעבדו עם מדריך מקצועי מתחום הייעור ומדריך חינוכי מטעם אגף החינוך, והונחו על ידי צוותי הייעור והמרחב לבצע עבודות שטח שונות לטובת הסביבה וטיפוחה. בצפון פעלו כ-70 בני נוער; בדרום כ-80; ובמרכז 106.

כל הקבוצות נהנו מבישול עצמאי בשטח, קפה ותה בפינג'ן ומגיבוש. הם למדו את העבודה בשטח, למדו על עצמם כעובדים ותורמים, וקיבלו גם שיעור בחברות, אחריות ומשמעת בעבודה.

"כמו שההורים עובדים יחד, כתף אל כתף, לאורך כל השנה, בשותפות מלאה, בעבודות תכנון, ייעור, חינוך, קליטת קהל וכיבוי אש – כך גם ילדי העובדים עבדו יחד בשיתוף פעולה, כאשר כל אחד הביא לקבוצה משהו מהידע, מהמסורת ומהתרבות שלו, ויחד הם יצרו חוויה משותפת", מסבירה עדינה פניני, מנהלת פרויקט עבודת ילדי עובדים בחטיבת משאבי אנוש בקק"ל.

בצפון היה ירוק ופורח תרתי משמע

חורשת האורנים בשלומי זכתה להיכנס לרשימת הפרויקטים של ילדי העובדים. קבוצת ילדי העובדים ממשרדי פס הירק שהגיעו למקום קיבלו משימה: לעצב את החורשה ולהקים בה גן קהילתי. איך? הוטל עליהם להפיח רוח חדשה בחורשה, ולהתאים אותה כך שתוכל לשמש מקום התכנסות ובילוי לאירועים קטנים ולהפעלות בטבע העירוני. המשימה כללה בנייה של אלמנטים פיסוליים ושימושיים מחומרים ממוחזרים ובנייה של פינות ישיבה ומשחק מותאמים לקהילת היעד ולסביבה.

הילדים, שנרתמו בהתלהבות למשימה, עדרו והפכו את האדמה ומיקמו את הצמיגים שהובאו לטובת הפעילות, מילאו אותם בבקבוקים ריקים ומחטי אורן, ביטנו את הצמיגים במלט ויצרו אט אט את הספסלים. את הפעילות הובילו רכזת קליטת קהל בקק"ל פנינה לבנון ורכזת הקהילה של שלומי, לירון, בשיתוף האמנית ציפה משלומי.

אולם אז אירוע לא צפוי שינה את התוכניות: פריחה... ככל הנראה נגעו העובדים הצעירים בטוואי התהלוכה שהתמקם באזור, כך שלמחרת היום הוחלט שאי אפשר לחזור לחורשה, ובמקום אל החורשה יצאו הילדים לעבוד במשרדי קק"ל בכברי באזור היערני – שם עסקו בעבודת גיזום עצים והוצאת הגזם. בהמשך השבוע הקבוצה עברה לעבוד במרכז שדה ויער לביא, ועבדה בניכוש עשבים וחשיפת הגת במקום.

ביום החמישי והאחרון הנערים ערכו לעובדים, לרכזת קליטת קהל, לרכזת הפרויקט ולאורחים נוספים סיכום של הפעילות שלהם במצגת ובשיר. "היה מרגש לראות איך למרות המשבר הם רצו להמשיך יחד ולהמשיך לעבוד", מספרת עדינה פניני, ומוסיפה. "הם הקרינו עבודת צוות, חברות ואחריות".
ואם כבר מדברים על חיבור של בני הנוער זה לזה – נספר לכם שביקנעם, שם עבדו בקבוצה של המדריכה מצח שבעה בני נוער שרובם לא הכירו זה את זה קודם לכן – התגבשה השביעייה בין גיזום עצים וחשיפת נוף מרהיב ביקנעם עילית ובין ניקיון היער וארוחות משותפות, ונוצרו קשרים חבריים וחיבורים אמתיים. בקבוצה היו ילדים מיישובים ומגזרים מגוונים, בהם עיר, קיבוץ ומושב, בנות בדואיות ועוד. גם אנשי הייעור וההדרכה שליוו את עבודתם במהלך השבוע חשו באווירה המיוחדת ויחד עם הקבוצה המגובשת נהנו ממשחקים שאגף החינוך הפעיל בנושאי יער, קיימות וסביבה, וממשחקים חברתיים שהילדים עצמם ארגנו והפעילו.
באה לעבוד. קבוצת פס הירק. צילום: קק"ל

ובאותה העת במרכז...

בני הנוער, ילדי עובדי קק"ל מהמרכז, חולקו לקבוצות ופשטו על אתרי קק"ל באזור. חלק מהקבוצות עבדו בפארק רבין, ביערות צרעה ואשתאול ובגוש משואה – את שעות הבוקר המוקדמות הם ניצלו לעבודה הרבה שציפתה להם, ואילו בשעות החמות הם נחו ותכננו את הפרזנטציה שיעשו ביום האחרון של העבודה. במהלך השבוע הם קיבלו הדרכה בנושאים שונים של עבודת קק"ל, קיבלו הדגמה של פעולת כבאית קק"ל ושמעו על האמצעים השונים שקק"ל נוקטת למניעת שריפות יער.

בפארק בריטניה אפשר היה למצוא את ילדי העובדים משפצים חניונים, וביערות גוש בן שמן הם שיפצו וצבעו מתקני נופש ושולחנות וגם העלו בפני עובדי קק"ל במרחב הצגה על סיפורה של הפגודה ביער בן שמן ועל הקשר עם תאילנד.

בבר בהר טיפלו הנערים בשביל הגישה הנגיש וטיפחו אותו וגם לימדו ולמדו על הנגשה בפועל. שני לקויי ראייה, חזי ורוני הגיעו למקום ועזרו לילדים ללמוד על הנגשה מנקודת המבט של העיוור. רוני סיפר להם מה חסר בשביל ומה זה בשבילו לטייל, הוא סיפר להם על המשמעות של כלב הנחייה עבורו וגם הזמין אותם לשאול אותו שאלות על ההתמודדות עם המגבלה באופן פתוח.

במטע הזיתים בעין כרם נפגשו ילדיהם של עובדי הלשכה הראשית של קק"ל. הם קיבלו הסבר על המטע, שניטע על ידי קק"ל למען תושבי שכונת עין כרם, ושמעו על פעולתם החברתית של התושבים, שמוסקים בעונת המסיק ואת הכסף מההכנסות מעבירים לטובת אנשים נזקקים.
במהלך ההיכרות הם החליטו על שם לקבוצה (אבטיח) והכינו יחד חוזה עבודה, ולאחר מכן, לאורך השבוע, עסקו בפעולות עידור וגיזום סביב עצי הזית הפזורים בטרסות השונות במטע.

"היה כיף בהפסקות, פינקנו את עצמנו בשוקו ועוגיות, וכן בהפעלות גיבוש, חידונים ומשחקי חברה". כתבו הילדים, "הכרנו חברים חדשים ממגזרים שונים ורקעים שונים. ושמחנו על החוויה וההזדמנות לפגוש בני נוער חדשים וכן לעסוק בחקלאות שהיא מאוד מיוחדת. נכון, לעיתים קשה וחם, אבל התחושה היא של עשייה ומאמץ חיובי. וכמובן תמיד נחמד להרוויח קצת כסף לטובת רישיון נהיגה, טיול לחו"ל, או סתם לקניות ובילויים..."
עובדים על נגישות יחד עם לקויי הראייה. צילום באדיבות מדריכי קק"ל

בדרום: כיבוי שריפות וחברויות חדשות

השריפות והמצב באזור הדרום אילצו את ילדי העובדים באזור לוותר על הפרויקט המקורי ולעבוד קרוב ליערות סמוכים למתחמים עם ממ"דים. הם עבדו ביער להב, יער הקוממיות ובמשתלת גילת, בגן הצלת העצים ובמטעי הזיתים – בעבודות של ניקיון וניקוי השטח מעשבייה וגיזום.
ילדי הדרום, שהגיעו מכל היישובים בדרום ומכל המגזרים – דתיים וחילוניים, יהודים, ערבים, ובדווים – זכו לחוות את עבודת קק"ל בשטח ואת המאמץ הרב של עובדי קק"ל בפעולות הכיבוי.
השילוב של בני נוער מכל המגזרים ומכל יחידות העבודה בקק"ל היה מאתגר וייחודי, חשף אותם למגוון התרבותי והחברתי של החברה בישראל וזימן להם אפשרות ליצירת קשר וחברויות חדשות ומעניינות.
בכל יום עסקו הילדים בגיזום עצים, ניקיון ופינוי גזם והרמת פסולת, ובסוף היום יצאו לסיור בליווי מדריך קק"ל בשלושה מוקדים: אזור הנגב הצפוני, אזור הנגב המערבי והר הנגב.
"היה לי מדהים השבוע, למדתי כיצד גוזמים עצים ומה עובדי קק"ל עושים בעבודתם", מספר שקד לוגסי, "בנוסף, כאשר יצאנו לסיורים וראינו כיצד צוות כיבוי בקק"ל מכבה שריפה בשידור חי, זה גרם לי ללמוד המון ולהעריך את עבודתם הקשה".
"נהניתי מאוד, למדתי הרבה דברים, כמו איך לגזום נכון והעשרתי את הידע הכללי שלי בנוגע לטבע ולשטח", אומרת ענבר רבייב, "אפילו ראינו איך עובדי קק"ל כיבו את השרפות והייתי מאוד מופתעת איך כל הירוק הפך לשחור".
עבדו קרוב לממ"דים. ילדי העובדים בדרום. צילום: אורנית גינת, קק"ל