מה בין יום הניקיון, בית שאן ודנמרק?

יוצאים לעבודה. תלמידי מקיף דתי בית שאן בגשר קנטרה. צילום: מישב רצאבי
מאת: מישב רצאבי
26.9.2016
עבור 70 תלמידי שכבת כיתות ח' מביה"ס המקיף הדתי בבית שאן היה יום הניקיון בינלאומי במלוא מובן המילה, כאשר חברי משלחת מדנמרק חברו אליהם לנקות יחד את נחל חרוד
תלמידי מעוף בית שאן נהנים מפעילויות וטיולים לאורך כל השנה, אך הפעם, ביום הניקיון הבינלאומי, 22.9.2016, הם יצאו לטבע בסגנון קצת אחר: את התרמילים על הגב החליפו כפפות ושקיות אשפה, והמטרה הייתה לתור אחר פסולת ולאסוף אותה. הנה הם קיבלו הזדמנות להחזיר לסביבה (הממש קרובה) שלהם – ויצאו לנקות את נחל חרוד הסמוך.
 
70 התלמידים, משכבת כיתה ח' בבית הספר המקיף הדתי בבית שאן, טיילו לאורך הנחל וניקו מקשת הקנטרה ועד חניון קק"ל, פארק בית שאן. לקראת סיום, הפכה החוויה שלהם בינלאומית במלוא מובן המילה, כשהצטרפו אליהם חברי משלחת מדנמרק לנקות מחניון קק"ל את המשך נחל חרוד לכיוון מזרח.

שקיות, כפפות ו... לעבודה

היום התחיל בחניון גשר קנטרה, שם המים זורמים במפל יפה אל מתחת לגשר, בין איקליפטוסים מרשימים, שרידי טרוורטין (נטף נחלים) וזרימה יפה. התלמידים נפגשו עם מדריכי קק"ל נעמי, דוד ודני, שמעו הסבר וקיבלו שקיות לאיסוף אשפה, כפפות ו... קדימה לעבודה!
 
נחל חרוד נמצא בתהליך של התעוררות לחיים, המפעלים בסביבה הפסיקו להעביר אליו שפכים, גם הרשויות, לאחרונה קיבלו מנהלי המדגים באזור צו הפסקת הזרמת שפכים לנחל – נראה שהוא בדרך הנכונה והמתקדמת לטיהור. הניקיון של התלמידים יוסיף לטיפוחו של הנחל ויחבר אותם לפנינת הטבע היפה הסמוכה לביתם.
 
לקראת הצהריים הגיעו התלמידים לחניון קק"ל הסמוך לכניסה הצפונית של בית שאן, מקום מוכר יותר עם מתקני משחק להנאת תושבי הסביבה והמבקרים. הם ממשיכים לנקות וכבר מתעייפים... אביאל מכיתה ח' קצת מותש מחוויית הטיול והניקיון, אומר שהיה לו בעיקר חם. אוראל אומר שהיה לו בסדר ושאסף הרבה זבל, לשיחה מצטרפת בת השירות הלאומי, יובל, היא אומרת שלתלמידים אמנם היה חם אך הם אספו יפה את הזבל ומילאו לא מעט שקיות אשפה!
 
הודיה, מצטיינת הקבוצה – שאספה חמש שקיות אשפה לאורך הנחל – יושבת עם חברותיה ומצטנעת, מסכמת ואומרת: "היה סבבה. אני מרגישה שזה היה תורם, שמחה שקיבלתי מהטיול חוויה יפה ותורמת."
ועכשיו נחים... צילום: מישב רצאבי

איך אומרים "לנקות" בדנית?

מוזיקה מתחילה להישמע ברקע, ובדרך העפר הסמוכה נשמע מיניבוס שמגיע ואתו 13 חברי משלחת מדנמרק. התלמידים מקבלים יפה את חברי המשלחת, שירים ישראלים מתנגנים ברקע ממערכת ההגברה. דוד המדריך מחלק להם מדבקות של יום הניקיון, כובעים וחולצות, כפפות ושקיות ירוקות לאשפה וכולם לוחצים את ידיהם בשמחה.
 
המשלחת היא קבוצה שנקראת Go Green, שחבריה באו לביקור בארץ כדי להכיר את ישראל ואת ההתמודדויות עם הסביבה, ולכן מעבר לטיול בארץ הם נחשפים גם לפרויקטים אקולוגיים ולהתנדבות בתחומים שונים הקשורים בסביבה. ביום הניקיון הם הגיעו לטייל באזור בית שאן ובעתיקות בית שאן ושמחו מאוד על ההזדמנות לשלב גם עבודה תורמת במסגרת יום הניקיון הבינלאומי.
 
מינה, חברת המשלחת הדנית, התמסרה ברצינות למשימה והרגישה שזו ציונות. גם אווה הנרגשת פנתה לגדת הנחל עם כפפות על ידיה, והרימה כל פיסת לכלוך מבין הקנים והצמחייה.
 
החום כבר היה מורגש על העורף. שעת צהריים בעמק בית שאן. קשה לנחש שהיום באופן רשמי התחיל הסתיו. החברה מתכנסים, והודיה נבחרת כתלמידה מצטיינת שתשמש דוגמה לכולם.
 
המוזיקה מרגשת וחברי המשלחת מחליטים להוקיר תודה בשיר בשפה הדנית. מיד אחריו, התלמידים מצטרפים למעגל של רוקדים ושרים כשברקע שירי עם ישראליים!
איך אומרים "לנקות" בדנית?הדנים בפעולה. צילום: מישב רצאבי