אורי ואלון מנקים את הגלבוע

השקיות מתמלאות והאשפה מתמעטת. תלמידי בי"ס אלון וחניכי בית אורי מנקים את הגלבוע
כתיבה וצילום: מישב רצאבי
25.9.2016
יש חיבורים שאי אפשר לצפות אותם – והם הכי יפים ומפתיעים – כמו זה שקרה ביום הניקיון האחרון, בין חניכי "בית אורי" מגבעת המורה לבין תלמידי בי"ס אלון בן גוריון מעפולה. על היום שהתחיל בסימן שאלה ונגמר בחיבור אנושי מרגש ועם הר גלבוע קצת יותר נקי
מי שהגיע לשביל התנ"ך שבכתף שאול בגלבוע ביום הניקיון האחרון, 22.9.2016, פגש שם חבורה מגובשת של נערים ונערות, צועדים יד ביד, שקיות לאיסוף פסולת בידיהם, מלקטים כל פיסת נייר ולכלוך שנקרים בדרכם.
 
חברי החבורה הזו, תאמינו או לא, הכירו רק בבוקרו של אותו יום – כאשר חניכי "בית אורי" מגבעת המורה הצטרפו לתלמידי כיתה י"א מבית הספר תיכון אלון בן גוריון בעפולה.
 
"בית אורי" הוא בית ספר ומקום מגורים כפרי בתוך גבעת המורה ובו ילדים
ומבוגרים בעלי מוגבלות בגילאי 45-15, הגרים ולומדים בתכנית מיוחדת ומותאמת. החיבור בין שתי הקבוצות נעשה כחלק מתכנית מעוף בעפולה, ביוזמתה של אלישבע אמסלם ובשיתוף פעולה עם רשות ניקוז נחלים. חיבור יוצא דופן שמפגיש אוכלוסייה מיוחדת עם אוכלוסייה רגילה מחוץ למסגרות הרגילות שלהן, בטבע.
"דע לך שכל עשב ועשב יש לו שירה מיוחדת משלו"

אפילו האשפה הייתה קלה יותר

בבוקר יום הניקיון אסף האוטובוס את חניכי בית אורי, שהתרגשו מאוד מהמפגש הקרב. כעבור מספר דקות עלו אל האוטובוס גם תלמידי בית הספר אלון, שבתחילה היו מרוחקים מעט, אך ההתרגשות הגדולה של החברה באוטובוס הדביקה גם אותם, ואחרי שהתחילו לשיר יחד, חיברה השירה בין הקבוצות שעשו את דרכן לגלבוע.
 
תחילת היום הייתה בכתף שאול. יחד עם טלי ואהרון, המדריכים מקק"ל, ירדו כולם והתמקמו לארוחת בוקר בין העצים ביער שמכסה את צדו המערבי של הגלבוע. בתום הארוחה קיבלו כולם הסברים והנחיות למבצע הניקיון, הם פגשו נציגים מתכנית מעוף של קק"ל ומרשות ניקוז נחלים ירדן דרומי – שבירכו אותם ואיחלו להם הנאה גדולה בטיול המיוחד הזה. חולקו להם שקיות אישיות לאיסוף אשפה והנה הם יוצאים לדרך...
 
הטבע והאוויר הנקי מפוגגים את החומות, ובשטח מתחברים זוגות של נערים ונערות, תלמידי תיכון יחד עם תלמידי בית אורי. הם נותנים ידיים ויחד צועדים בשביל התנ"ך, מתכופפים בין השיחים להרים עטיפות ריקות שנתקעו, שקיות ושאר אשפה שהשאירו מטיילים לא אחראים. האוויר נקי אך השבילים פחות. העזרה ההדדית והחיבור סביב המשימה המשותפת מעצימים את כל המשתתפים. הצעידה המשותפת בשביל הופכת להיות טבעית, השקיות מתמלאות אשפה, אך זה לא מכביד על הטיול.
 
אוויר קריר ונעים של היום הראשון של הסתיו מוסיף להתרגשות המיוחדת. המדריכים מסבירים לחבורה המלוכדת על יערות קק"ל, על משמעות השמירה על היער ועל תרומתו לנו בני האדם, מדגישים את חשיבותה של ההתגייסות לנקות היום פיסה קטנה ויפה על כדור הארץ כחלק ממבצעי ניקיון שמתרחשים היום בנקודות רבות על פני כדור הארץ, על הצמחייה של סוף הקיץ המחכה לגשם הראשון ועל הנוף הנשקף מהגלבוע צפונה אל העמק.
חיבור שאינו מובן מאליו. חניכי בית אורי עם תלמידי אלון

ועכשיו למים!

מבצע הניקיון, שבעצם היה גם טיול נעים בחיק הטבע, מסתיים, והחבורה חוזרת בשביל אל האוטובוס הממתין לה. את שקיות האשפה המלאות ממקמים בנקודה אחת שממנה יאספו אותן היערנים.
 
החברה קצת התעייפו, והם ממשיכים לכיוון נחל הקיבוצים לסיום רטוב ומרענן של היום. כשהאוטובוס יורד אל העמק בכביש המתפתל, השירה מתחדשת, יש צחוקים ושמחה. ואז יורדים, הליכה של כמה דקות בחום עד לשפת הברכה האחרונה של נחל הקיבוצים, והופ – למים, ושוב כולם שמחים, צוחקים ונהנים.
 
החיבור – המאוד לא מובן מאליו – בין שתי הקבוצות עולה על המצופה, ובהתארגנות חזרה לעפולה החברה כבר קרובים מאוד ומתקשים לסיים את היום. נפרדים בחיבוקים חמים, ומקווים שזו תהיה התחלתה של סדרת טיולים משותפים שלהם עם קק"ל.
העזרה ההדדית והחיבור סביב המשימה המשותפת מעצימים את כל המשתתפים