דרום ירוק

מנקים את הדרום. צילום דודו גרינשפן
מאת: מערכת "חלון ירוק"
27.9.2016
לא רק דרום אדום – אלפי תלמידים ותושבים מיישובי הדרום השתתפו באירועי יום הניקיון הבינלאומי. עומר מבי"ס רכסים מסכם: "כשאנשים ירגישו מחוברים לטבע הם ירצו לשמור עליו נקי"
אירועי יום הניקיון הבינלאומי לא פסחו על יישובי הדרום, ומבצעי ניקיונות התקיימו בכל הערים הגדולות, בשטחי היישובים הבדואים ובחורשות קק"ל בהשתתפות כ-40 אלף מתנדבים, תלמידים, חיילים ותושבים. במבצע הניקיון בדרום השתתפו 30 רשויות מקומיות והיום המיוחד והנקי הזה הסתיים בטקס מרכזי בפארק נחל באר שבע.
 
רק לשם הדוגמה, רק כדי לנקות את פארק נחל באר שבע נדרשו למקום כ-300 תלמידי כיתות ד' מבתי הספר בבאר שבע. בסופו של יום 2,500 תלמידים מבירת הנגב השתתפו במשימות הניקיון, באזור הר הנגב והערבה הייתה פעילות עם שני מועדוני הגיל השלישי מבאר שבע ודימונה. גם שוטרים היו במקום, אבל פעם לא רק כדי לשמור על המנקים, אלא גם על הסביבה והם השתתפו בפעילויות ניקיון שונות בגן אלנבי בעיר יחד עם מתנדבים מבית אפרים מדימונה.

בחוף, בגינה ובחורשה

גם בעיר שדרות שמו דגש על יום הניקיון. תלמידי המכינה הקדם צבאית התגייסו כולם לקראת המבצע ובסיוע קק"ל עברו הכשרה קצרה להעברת תכנים על יום הניקיון והמשמעויות השונות. לאחר מכן הם העבירו את התכנים וחומרי הלימוד בבתי הספר לתלמידים. בשדרות עצמה לקחו חלק 600 ילדים מבתי הספר היסודיים, וקבוצה נוספת מהתיכון יצאה לעשות ניקיון בחוף בזיקים.
 
באופקים השתתפו כאלף תלמידים מכל בתי הספר והתיכונים, שניקו בחריצות גינות ציבוריות ואת השטח של בית הספר וסביבתו. בשעות הערב התקיימה פעילות עם תנועת הצופים ובסיומה של הפעילות נאספו כולם יחד וסייעו בניקיון של הגינה הקהילתית.
 
ביישוב קלחים, הנמצא בתחומה של מועצה אזורית מרחבים, הגיעו משפחות מהיישוב לחורשת קק"ל הממוקמת בכניסה ליישוב וסייעו בעבודות שונות שכללו ניקיון, גיזום והסדרת שטח החניון לרבות צביעת שולחנות. עבודות ניקיון אלה בוצעו בין השאר כהכנה לפסטיבל דרום אדום שיתקיים בחודשים ינואר ופברואר השנה.
 
פעילות נוספת התקיימה עם בני נוער מהיישוב חורה בשיתוף עם המחלקה
לקידום הנוער ביישוב. הפעילויות נמשכו לאורך כל היום ביישובים הסמוכים השונים.
מרימים כל לכלוך. צילום: דודו גרינשפן

ממחזרים: בבית הספר ובבית

עומר כספי, מבית הספר רכסים בשכונת רמות, שלמד כל השבוע לפני יום הניקיון הבינלאומי על קק"ל, איכות סביבה ושמירה על כדור הארץ מסכם: "למדתי ש-102 מדינות לוקחות חלק ביום הניקיון הבינלאומי. מטרת הארגון העולמי clean up the world הוא לערב אנשים בפעילויות למען הסביבה, ושאנשים ירגישו מחוברים לטבע וירצו לשמור עליו נקי. בארץ קק"ל אחראית על הניקיון של הארץ. גם בבית יש לי תפקידים שקשורים לניקיון, אני אחראי על לזרוק את הזבל, אני ממחזר בקבוקים ואני מכריח גם את המשפחה שלי למחזר במיחזורית. בבית הספר שלנו גם כולם ממחזרים ושמירה על הטבע היא מאוד חשובה. אני רוצה למסור לכל תושבי באר שבע והנגב שישמרו על הסביבה תמיד כדי שנוכל לחיות בעולם יפה".