הרבה יותר מזבל

מנקים את הסביבה הקרובה: יום הניקיון באופקים. צילום באדיבות דני גדייב
מאת: דני גדייב
10.10.2016
לבני הנוער של אופקים ושדרות אכפת. אכפת להם מהסביבה שלהם, מהטבע, וחשוב להם להעביר את זה הלאה. כ-2,000 בני נוער משני היישובים השתתפו בפעילויות יום הניקיון הבינלאומי, קבלו טעימה ממה שהם עשו
ביום הניקיון הבינלאומי, 22.9.2016, יצאו מאות אלפי בני נוער מרחבי ישראל לנקות את הסביבה הקרובה. גם הנוער של אופקים ושדרות היה שם.

אופקים עכשיו נקייה יותר

כאלף בני הנוער מאופקים שבאו לנקות השאירו סביבה נקייה, אבל לא רק – הם גם עסקו בזבל, במובן הנקי שלו. כלומר, הם למדו והבינו מהן הבעיות שיוצרים הפסולת והלכלוך ולמה כל כך חשוב למחזר.
 
היום התחיל בכיתות – שם נהנו התלמידים מפעילות מודרכת שהעבירו להם המורים, ומכאן המשיכו בני הנוער מהמסגרות השונות – בתי ספר, תנועות נוער ומסגרות נוער עירוניות – לפעילויות הניקיון ולהפעלות בנושאים הקשורים לזבל ומיחזור, שמירה על הסביבה וחיזוק הזיקה לטבע.
 
הפעילות נערכה במסגרת תכנית מעוף של קק"ל, בשיתוף עם העירייה, תנועות הנוער וארגוני הנוער. הם ניקו את הסביבה הקרובה להם החל בבית הספר, שאותו הם רואים כל יום, דרך השטחים הציבוריים ביישוב ועד הפארקים העירונים.
 
אבי ביתן, מנהל מינהל החינוך באופקים ציין כי "יום הניקיון הבינלאומי נועד להזכיר לכולנו את חשיבות השמירה על סביבה נקייה וירוקה המשרתת את הכלל. כל פעולה ולו הקטנה ביותר של כל אחד מאתנו מגבירה את השמירה על העולם שבו אנו חיים".
לנקות זו דרך חיים. אופקים. צילום באדיבות דני גדייב

ובאותו זמן בשדרות...

חניכי המכינה הקדם צבאית נחשון בשדרות הובילו והדריכו את פעולות יום הניקיון בבתי הספר היסודיים, בישיבות ובאולפנות בעיר. ועל זה הם עבדו קשה. מתברר שהחברה של המכינה התחילו בהכנות ליום הניקיון כבר לפני מספר חודשים – הכנות שכללו השתלמות של קק"ל על ההפעלות עצמן, לימוד העבודה מול קהל, איך לדבר נכון, וכמובן איך להעביר את הפעילויות של יום הניקיון בצורה המיטבית. בנוסף הם קיבלו מקק"ל ציוד ניקיון לחלוקה בין הקבוצות.
 
ומה עשו תלמידי המקיף הכללי ע"ש גוטוירט ביום הניקיון הבינלאומי? ירדו לים. אבל לא עם בגדי ים, גם לא עם מצופים וסנפירים – הם הגיעו לחוף זיקים מצוידים בכפפות ושקיות ירוקות וניקו את החוף למשעי, לא לפני שלמדו על חשיבות שמירת הניקיון בחופים. הם למדו שניקיון החופים אמנם חשוב לנראות הסביבה ולצמצום הפגיעה באוזון, אבל לא רק – הניקיון הזה חשוב מאוד לבעלי החיים שהים וחוף הים הם ביתם. עבורם, חוף ים מלוכלך הוא סכנת חיים ממשית.
 
"גילינו שיש חברה נהדרים בשדרות, שלוקחים שנה הפסקה אחרי התיכון ולפני הצבא כדי לתרום ולהתנדב בחברה הישראלית. הצעירים הובילו את הפעילות בעיניים בורקות ונתנו דוגמה אישית של עשייה סביבתית וחברתית משמעותית ביום הניקיון", סיכם דני גדייב, פרויקטור תכנית מעוף ביישוב, את היום.
"גילינו שיש חברה נהדרים בשדרות". צילום באדיבות דני גדייב