חוגגים שנתיים בניקיונות

מנקים את התעלות מאשפה
כתיבה וצילום: מישב רצאבי
27.9.2016
שלפים מציינת שנתיים, וזו סיבה מצוינת לצאת עם שקיות אשפה לחוצות השכונה ולנקות פסולת בניין ושאר קלקרים. על הדרך התקיימה תחרות שקית האשפה המלאה בעוד הציפורים נודדות מעל סקרניות לא פחות מהאנשים שהוקסמו מהרגע

כאן מנקים בכיף

"הנה יורד הסתיו עם השקיעה העצובה,על דרך העפר ועל עקבות האהבה.על מרחבי השלף ולובן הכותנה,על פני האנשים צרובי הקיץ..."                                               
מילים: יורם טהרלב
 
לקראת יום הולדת שנתיים לשלפים החליטו התושבים לצאת במבצע ניקיון בשיתוף במסגרת יום הניקיון הבינלאומי. שלפים היא שכונה קהילתית חדשה, הנמצאת בין קיבוץ שלוחות לקיבוץ רשפים, מדובר בקהילה מעורבת בעמק המעיינות, ממש בדרך לעין מודע.
 
בראש השנה הקרוב ימלאו שנתיים לבתי הקבע הראשונים שנבנו והתאכלסו, כרגע גרות במקום כ-40 משפחות מתוך 60 בשלב א' של השכונה, ובסמוך כבר מכינים את השטח לאכלוס המשפחות בשלב ב'. היישוב נמצא בתהליכי בנייה, מה שגורם להרבה פסולת בנייה של קבלנים להיערם במקום. כמו כן, כמעט שאין עצים וצמחיה והרוחות שמגיעות מכיוון הגלבוע משתוללות ומעיפות כל דבר שלא מחובר למקומו.
 
כתוצאה מכך הרבה זבל נאגר בתעלות החשופות ובשבילים שעוד לא סלולים. יום הניקיון הבינלאומי הגיע בדיוק בזמן! לכבודו, לכבוד ראש השנה הקרב ובא ויום ההולדת של השכונה יצאו תושבי שלפים למבצע ניקיון נרחב בשיתוף עם קק"ל. וכך, ביום חמישי (22.9.16) נפגשו כולם בשעות אחר הצהריים, משפחות עם ילדים בכל הגילאים מצוידות בנעליים ומוטיבציה גבוהה.
ילדים עם מוטיבציה. צילום: מישב רצאבי

מרכז המיחזור תחילה

מוקד המבצע היה באזור מרכז המיחזור בו יש נקודות איסוף לקרטונים, לבקבוקים, לבגדים שלא בשימוש וכמובן פחים ירוקים לאשפה יבשה ופחים חומים ("פחומי") לשאריות אשפה אורגנית רטובה.
 
חשוב לציין כי במהלך כל השנה תושבי שלפים, כמו גם בכל יישובי המועצה האזורית עמק המעיינות, מפרידים אשפה. בכל בית ישנם פחים נפרדים לאשפה רטובה ויבשה, בכל מטבח אפשר למצוא פחומי קטן שמתרוקן בסוף היום לפחומי הגדול.
מפרידים פסולת בשלפים. צילום: מישב רצאבי
לרגל המבצע קיבלו המשתתפים מקק"ל שקיות, כפפות וכובעים, והחלו למלא שקיות אשפה בכל המרחב. חלק גדול מהאשפה שנאספה לא יכלה להיכנס לשקיות ועברה ישר למכולה הגדולה שהוצבה במקום. עם האיסוף, וככל שגדלה כמות השקיות המלאות, כך עלתה וגדלה המוטיבציה של המשתתפים. החלה תחרות ספונטנית של מי ממלא יותר שקיות, משפחת להמן או משפחת זר? ומי החרוץ בכל העמק?
 
הניקיונות לא פסחו על אף אחד, ילדי הגן לקחו ברצינות את התפקיד ואספו במרץ כמה שיכלו, ילדי בית הספר עלו על כולם בעבודתם, וכמובן המבוגרים התפזרו לאורך השבילים החשופים, הרימו שקיות ריקות של חומרי בנייה, שאריות ארוחות של פועלים, בקבוקים, קרטונים, קלקרים ועוד. ועם כל שקית אשפה נוספת הסיפוק גדל.

הנדידה שבעמק

"כבר יצאו לדרכן אחרוני ציפורים,ונשאו הן איתן אחרוני השירים,ופורט רק הרוח באלפי מיתריו -סתיו...סתיו...סתיו... "                                                      מילים: שמשון חלפי
 
לקראת שקיעה, ברגע אחד קסום הורמו לפתע כל העיניים למעלה עת חלפה לה להקת אווזים שעפה ממש מעל ראשי המנקים. או שאולי אלו חסידות שחורות? קורמורנים? האמת לא באמת משנה, הנדידה כל כך יפה בעמק בעונה זו, וכבר ניתן להרגיש את הרוח הסתווית שמגיעה מהגלבוע. "היום הוא היום הראשון של הסתיו!", העיר מישהו.
 
לקראת סיום מבצע הניקיון המקומי החבורה נאספה במרכז המיחזור. לאחר התרעננות עם קרטיבים שהגיעו בדיוק בזמן קיבלה כל משפחה תעודת הוקרה מקק"ל, וכמו שנאמר: "אנחנו לא רק תורמים לעצמינו אלא אנחנו חלק מיום גדול שבו תורמים לסביבה נקייה בכל העולם".
 
בשעת שקיעה המנקים סיימו את עבודתם בשבילי העפר בגבול שדה השלף בתחושת סיפוק טובה, אך יחד עם זה הבינו כולם כי מבצע כזה לא יכול להיות רק פעם בשנה, העבודה היא רבה והדיבורים על יום הניקיון המקומי הבא התעופפו באוויר.
מקטן ועד גדול: מנקים את שלפים