חידון קק"ל בדרום: הניצחון הוא של כולם

המתמודדים הנרגשים של מחוז דרום. "קק"ל ממש דאגו לנו ופינקו אותנו בכל מה שצריך". צילום: דני גדייב
מאת: רועי מרסיאנו ומערכת חלון ירוק
31.3.2016

"אין מנצחים ואין מפסידים, כולכם ניצחתם היום"! בהחלט! מתמודדי חידון קק"ל המחוזי בדרום יצאו נשכרים מהחוויה, כולם! אבל בכל זאת, בתחרות כמו בתחרות, יש גם מנצחים – שלושה בתי ספר שיתמודדו בחידון ציונות, אדם וסביבה בשלב הארצי. בהצלחה!
"למדנו הרבה דברים חשובים, ובייחוד להציב לעצמנו מטרה וללכת אתה עד הסוף, מאוד נהנינו מהחוויה ולמדנו הרבה על הארץ ועל קק"ל" – עבור דרור וגלעד מבית הספר נווה ציון באשקלון חידון קק"ל הוא הרבה יותר מתחרות. את החוויה הזו ינצרו עימם לתמיד. ולא רק הם, דרור וגלעד הם שניים מתוך 26 התלמידים שהגיעו ביום שני, 28.03.2016, מכל רחבי הדרום – ממצפה רמון הרחוקה ועד אשקלון – להתמודד בחידון קק"ל בנושאי ציונות, אדם וסביבה במחוז דרום, בבית נחמיאס בגילת.
 
וכדי לא למתוח אתכם נספר קודם מי הם המנצחים...
למקום הראשון הגיעו גיא אטון ואביב בראבי מבית הספר מורשה בברכיה; למקום השני הגיעו ליאב בצלאל ותמיר זגדון מבית הספר מעגלים בשדות נגב; ולמקום השלישי והמכובד הגיעו דרור אמסלם וגלעד אוזן מבית הספר נווה ציון באשקלון.
 
ששת המצחים ייצגו את מחוז דרום בחידון הארצי – ב-19.05.2016.

"מעבירים את הלפיד"

"המתמודדים בחידון המחוזי של מחוז דרום ייצגו קבוצה מגוונת מאוד: ילדים דתיים וילדים חילונים; כאלו שהגיעו מהעיר וכאלו שהגיעו מהכפר; בני מושבים ובני יישובים קהילתיים. אך ניכר היה כי כולם באו למטרה אחת, לקצור את פירות העבודה הרבה שלהם", תיאר רועי מרסיאנו, פרויקטור מעוף של מחוז דרום, את הקבוצה והאווירה בחידון.
 
כבר בשעה 9:00 בבוקר החלו להגיע לבית נחמיאס המתמודדים עם הוריהם, וניכרה ההתרגשות העצומה של כולם. את האירוע פתח יצחק ארביב, מנהל המחלקה לחינוך בפריפריה. הוא שיבח את הילדים על תהליך הלמידה וסיפר להם על מפעלי קק"ל בנגב.
 
המבחן העיוני החל ואת הזמן הזה ניצלו ההורים והמורים לסיור מרתק במשתלת גילת בהדרכת בוסתן פרג'ון. והתלמידים, לאחר החידון העיוני, יצאו גם כן לסיור בעקבות הצומח במשתלה. כעת הם ראו בעיניהם כיצד יוצרים מזרעים עצים חדשים שיוצאים לאוויר העולם.
"כולם הגיעו לקצור את פירות העבודה הרבה שלהם". צילום: דני גדייב

נציג ההורים מבית ספר מורשה ברכיה במועצה האזורית חוף אשקלון, יעקב, בירך את התלמידים ואמר: "יהושע חנקין, צבי הרמן שפירא, יונה קרמיניצקי, יוסף וייץ ודמויות נוספות של מייסדי קק"ל, אילו היו איתנו כאן היום, היו נפעמים. תלמידות ותלמידים נרגשים וחדורי מורשת, לוקחים את הלפיד, ומעבירים אותו הלאה. הם היו אומרים לעצמם, תלאותינו בראשית הדרך מתגמדות לנוכח מראה מלבב זה. אני, שסייעתי בהכנת נציגינו, צפיתי מקרוב ברצינות ובעומק שבהם למדו, ובטוחני שכך עשו כל המתמודדים, וזה שכרם. רכישת ידע בנושאים החשובים ביותר לעמנו ולמדינתנו, אשר לא תמיד הם נגישים לתלמידינו.

וכאן המקום להודות לָקרן הקיימת על הנגשת חומרים אלה לתלמידינו, החל במשחקים ושעשועים, דרך פעילויות מסודרות בבתי הספר, וכלה בפעילויות חוץ בית ספריות".

הוא בירך את התלמידים ואיחל להם להמשיך להתעניין ולהעמיק, ואמר שבעצם הגעתם למעמד זה, הם ניצחו וזכו, וסיים: "אין מנצחים ואין מפסידים, כולכם ניצחתם היום. תודה לכם תלמידות ותלמידים יקרים על שעה של קֹרַת רוּחַ שהענקתם לנו היום. עלו והצליחו".

המתמודדים בחידון. למדו הרבה דברים חשובים. צילום: דני גדייב

"יצאנו מורווחים"

ליאב ותמיר מבית ספר מעגלים סיפרו שבהתחלה הם היו קצת לחוצים, אבל תוך כדי היום הם נרגעו ואפילו נהנו מאד. "יצאנו מורווחים גם כיוון שהצלחנו בחידון ועלינו לשלב הגמר וגם כיוון שרכשנו ידע חשוב בתחום ההיסטוריה של המדינה שכל ילד במדינה צריך לדעת עליה".
 
גיא ואביב מבית הספר מורשה ברכיה: "קק"ל ממש דאגו לנו ופינקו אותנו בכל מה שצריך. הייתה אווירה של ביחד וכל הילדים פרגנו מאוד וזה היה ממש מרגש. הסיור במשתלה היה ממש יפה, הסבירו לנו איך מנביטים. חשבנו שזה קל להנביט ועכשיו אנחנו יודעים שזה המון השקעה".
 
ואילו המסר של ליאב ותמיר מבית הספר מעגלים הוא: "לקחנו מקום שני. ההרגשה נהדרת. למדנו מתחילת השנה, למדנו בכל זמן פנוי שהיה לנו, למדנו ביחד, וזה מאוד עזר לנו. אנחנו רוצים לאחל לכל מי שניצח, וגם למי שלא – שלא תפסיקו ללמוד את הערכים החשובים שעליהם קמה המדינה שלנו".
עכשיו אנחנו יודעים שלהנביט זה המון השקעה". צילום: דני גדייב
המנצחים וצוות קק"ל. "הייתה אווירה של ביחד והיה ממש מרגש". צילום: דני גדייב