החידון עלה לצפון

התדרוך שלפני: כולם נרגשים ומצפים. צילום: מישב ראצבי
יוסף וייץ? פיתוח בר קיימה? קומפוסטציה? תלמידי מחוז הצפון שהשתתפו בחידון קק"ל – ציונות, אדם, סביבה ידעו בדיוק במי ובמה מדובר, והפגינו בקיאות וגם הנאה. שלושת הזוכים – בית הספר ארזים מיקנעם, בית הספר היסודי א' מבית ג'אן ובית הספר שלום עליכם מבצת – יגיעו להתחרות בחידון הארצי ברמלה. בהצלחה!
 

מאת: מישב רצאבי - מעוף קק"ל, ומערכת חלון ירוק
10.4.2016
אחרי שבמשך כחודשיים הם למדו ברצינות, שקעו לתוך פרקי ההיסטוריה של ההתיישבות, הכירו לעומק מושגים כמו י"א הנקודות, N ההתיישבות, פיתוח בר קיימה והחור באוזון, קראו לפני השינה עוד קצת על הדוכיפת ועל חיוויאי הנחשים, ובדרך לבית הספר שיננו את המושג קומפוסטציה מעמוד 60 בחוברת... הגיע הרגע הגדול.
 
ב-5.4.2016 התאספו ובאו כל משתתפי חידון קק"ל במחוז צפון, יחד עם מלוויהם, למרכז השדה והיער לביא: מטבריה, צפת, בית ג'אן, בית שאן, טירת הכרמל, עפולה, נצרת עילית ועוד יישובים מכל רחבי הצפון.
 
בשעה 10:30, אחרי ארוחת הבוקר, התקבצו כולם על מדרגות האמפי הפונה מערבה. שירה, שהגיעה כמתמודדת יחידה מבית הספר שלה, יודעת שכדאי לה להמשיך ולעבור שוב על החומר, כי כבר קראה באתר על החידון הארצי שיהיה ברמלה ב-18-19/5 – יומיים שכוללים אירוע מרשים של החידון המסכם, ובנוסף גם טיול, לינה בנס הרים, ביקור של כל ילדי הכיתה כמעודדים ועוד חוויות גדולות... זה עושה לה חשק גדול להשתתף בו.
הזוכות במקום הראשון: נציגות בית הספר ארזים מיקנעם. צילום: מישב רצאבי

למדו חודשיים ברציפות ולמבחן

המבחן נערך בשלוש כיתות. כל זוג תלמידים קיבל שאלון ומתחילים. השאלות מגוונות ומקיפות. העגורים באגמון החולה... נעמי שמר... מפעל הבולים, הצהרת בלפור. המבחן מתקיים בשקט ומתוך חדוות למידה. ללא מסכים, ללא לחצנים וזמזמים, הילדים מלאי מוטיבציה וריכוז. נהנים להיזכר במה שלמדו. מדי פעם מתעכבים על ניסוח שדורש הבנה וממשיכים לחלק הבא.
 
בן וירין, תלמידי כיתה ה' בבית הספר אמירים בקרית ים, למדו חודשיים ברציפות – בין השאר נשארו עם המורה שלהם בסופי ימי הלימודים כדי להתכונן. ואילו נויה מבית הספר אגמים בצפת מספרת: "איך שהספר הגיע אלינו, התחלנו ללמוד!"
 
ובזמן שבן, ירין, נויה ושאר חבריהם במבחן, דוד המדריך אוסף את המלווים ויוצא איתם להדרכה במרכז השדה. כך גם הם זוכים לידע ולהנאה ולהתחבר לתכנים שבהם שקועים התלמידים. והנה החידון נגמר – המשתתפים יוצאים מהכיתות, ועכשיו  תורם לצאת לפעילות מעניינת במרכז הלמידה.
הזוכים במקום השלישי: תלמידי בי"ס שלום עליכם מבצת. צילום: מישב רצאבי

אישים או מגוון המינים?

אליענה מטבריה מוציאה את הסמארטפון ומצטלמת ליד הדגם של קופת קק"ל וליד אוסף הבולים. היא מושכת אחריה את תומר, בן זוגה למבחן, כדי שיצטלמו יחד כנציגי בית הספר ארליך. ומה הכי עניין אותם בלימוד למבחן? אליענה מאוד אהבה לקרוא על האישים ומעשיהם, והיא זוכרת את יוסף וייץ ואת מה שעשה למען גאולת האדמות של קק"ל. תומר נהנה להכיר את מגוון המינים. הוא זוכר בעיקר את החוטם הנקוד ואת חיוויאי הנחשים.
 
אליענה מוסיפה שהיו לה גילויים מעניינים במהלך הלימוד, למשל התפלאה לגלות שמגילת העצמאות, שהעתק גדול שלה תלוי אצלה בכיתה, הייתה בהתחלה רק דף נייר וכך קראו ממנה, בכלל לא על קלף!
אליענה ותומר מטבריה. צילום: מישב רצאבי

ויש גם זוכים!

טקס הסיום מגיע: כל המשתתפים מקבלים תעודה ומתנה יפה למזכרת, מצטלמים, אומרים תודה וחוזרים למקום. גם כארם וואפי מבית ג'אן חוזרים למקומם עם התעודה, ממושמעים ומצפים. הם למדו המון, ישבו עם אחד ההורים שלימד אותם כל פרק! למדו על הרצל ועל מלחמת ששת הימים, הופתעו והתרשמו מהעובדה שמדינת ישראל ניצחה שלוש מדינות בשישה ימים! "זו הרגשה שהמדינה חזקה ולא מוותרת", אומר כארם. וואפי מוסיף שהתפלא ללמוד שים המלח של היום הוא בעצם ללא החלק הדרומי, שכבר התייבש ורובו מלח. באמת הם למדו הרבה וזוכרים פרטים מכל נושא.

ועכשיו כבר הגיע הזמן להכריז על הזוכים!

  • במקום הראשון: בית הספר ארזים מיקנעם.
  • במקום השני: בית הספר היסודי א' מבית ג'אן.
  • במקום השלישי: בית הספר שלום עליכם מבצת.

הזוכים ניגשים לבמה, מקבלים את התעודה ואת השי היפה שהכינו להם, שוב מצטלמים (חייבים לשלוח מהר לוואצאפ של הכיתה!) ובחזרה הביתה. עד החידון הבא...
 
בהצלחה!

הזוכים במקום השני: כראם וואפי מבית ג'אן. צילום: מישב רצאבי