חידון תשע"ו: חוף אשקלון במקום ראשון

הזוכים המאושרים, המלווים וצוות קק"ל. צילום: מאור כהן, כוורת
מאת: בת חן בן עמי סונין
23.5.2016

אביב ברבי וגיא אטון מבית הספר מורשה מחוף אשקלון זכו במקום הראשון בחידון קק"ל הארצי לשנת תשע"ו. הפרסים: טיול כיתתי במימון מלא עם אוטובוס, מדריך ומאבטח, כל הידע הרב שרכשו והגאווה שהביאו לבית הספר שלהם
ביום חמישי 19.5.2016, הגיעו מתמודדי גמר חידון קק"ל הארצי בנושאי ציונות אדם וסביבה להיכל התרבות בעיר רמלה, מצוידים בידע רב ובקהל מעודדים. לשלב הזה עלו 18 נציגים מתשעה בתי ספר, שעמלו רבות כדי להשתתף במעמד: הם למדו כ-110 מושגי יסוד בנושאים שונים הקשורים בציונות, ידיעת הארץ, איכות הסביבה ופועלה של קק"ל, באמצעות חוברת מושגים שהפיקה קק"ל עבור התחרות ו"המאמן האישי לחידון", משחק אימון מתוקשב באתר "חלון ירוק לצעירים" של קק"ל.

והזוכים הם...

התחרות על המקומות הראשונים בחידון הגמר הייתה צמודה ומותחת והסתיימה בהפרש קטן מאוד של נקודות:

במקום הראשון, כאמור, זכו אביב ברבי וגיא אטון, תלמידי בית הספר מורשה בחוף אשקלון, שסיימו את התחרות עם 126 נקודות וזיכו את כיתתם בטיול כיתתי במימון מלא עם אוטובוס, מדריך ומאבטח. גיא ואביב סיפרו שלא היה להם קל, אך הלמידה הקשה השתלמה והם "שמחים שכל הכיתה תיהנה מהפרס הראשון".

במקום השני זכו צורית וסרצוג ואילה שאקי, תלמידות בית הספר ברויאר מיד בנימין, עם 123 נקודות, וזיכו את כיתתן ביום של פעילויות חווייתיות עם הניידת החינוכית של קק"ל בבית הספר.

ולמקום השלישי הגיעו איתן הכהן ועמיחי פיליפס, תלמידי בית הספר ברקאי מקרני שומרון, עם 121 נקודות. הפרס שקיבלו: לוח קיר יפהפה לבית הספר.
 

הכירו את כל המשתתפים:

  • מבית הספר מורשה מחוף אשקלון: אביב ברבי וגיא אטון
  • מבית הספר נווה ציון מאשקלון: גלעד אוזן ודרור אמסלם
  • מבית הספר מעגלים משדות נגב: ליאב בצלצל ותמיר זגדון
  • מבית הספר בר אילן מרמלה: שיראל דאום
  • מבית הספר ברויאר מיד בנימין: צורית וסרצוג ואילה שאקי
  • מבית הספר ברקאי מקרני שומרון: איתן הכהן ועמיחי פיליפס
  • מבית הספר ארזים מיוקנעם עילית: רפאלה בית הלחמי ועדי חן
  • מבית הספר יסודי א' ע"ש נאיף קבלאן מבית ג'אן: וואפי מסעוד וקארם חמוד
  • מבית הספר בצת, המשותף למ.א מטה אשר ומ.א מעלה יוסף: אריאל סולימני ורואי עמר.
הזוכים במקום הראשון: אביב וגיא מחוף אשקלון. צילום: מאור כהן, כוורת

יומיים של חוויות ואתגרים

כבכל שנה, שלב הגמר בחידון קק"ל הוא רק האירוע המסכם של התחרות הארוכה שבה השתתפו אלפי תלמידים מבתי ספר הפועלים במסגרת תכניות מעוף ואציל שמפעילה המחלקה לחינוך בפריפריה באגף החינוך של קק"ל. התחרות כללה שלושה שלבים: מקומי, מחוזי וארצי. בשלב הראשון נערך חידון בבתי הספר, ובו נבחרו שני מתמודדים שעלו לתחרות המחוזית מול בתי ספר אחרים באזור, והזוכים בתחרות האזורית העפילו לשלב הגמר.

אירוע גמר החידון הוא חגיגה בפני עצמו: מדובר ביומיים חווייתיים של סיורים ופעילויות העשרה, שהחלו בבוקר יום רביעי בירושלים. אהרון בר, יו"ר חבר השופטים ומנהל מחלקת תוכן ופדגוגיה באגף החינוך של קק"ל, מספר: "סיירנו עם המתמודדים בשכונת רחביה בירושלים, הם התבקשו לעמוד במשימות ובאתגרים חווייתיים ולענות על שאלות באמצעות טאבלטים. משם המשכנו לביקור בבית קק"ל, שבו הם שמעו על תרומת קק"ל למדינת ישראל לאורך השנים והתרשמו מאוד מספרי הזהב – ספרי הכבוד של קק"ל – ומתערוכת הקופסאות הכחולות של קק"ל. בערב הגענו למרכז שדה ויער נס הרים וערכנו חידון שהקנה לכולם ניקוד מקדים והתרשמנו מאוד מהידע הרב שגילו המשתתפים. השנה עלה לשלב הגמר בתחרות גם בית הספר היסודי א' ע"ש נאיף קבלאן מבית ג'אן, ואנו גאים בכך ושמחים על השתלבות חניכים מהעדה הדרוזית בתחרות".
המתמודדים הנרגשים. למדו 110 מושגים. צילום: מאור כהן, כוורת
בוקר יום החידון הגיע – ולהיכל התרבות ברמלה מגיעים מאות נערים צוהלים ונרגשים. המעודדים, כמובן. כבר באוטובוסים, בדרך למשימת העידוד, הם נהנו מפעילויות העשרה שהעבירו מדריכים של קק"ל. טובה רבייר, מורה בגמלאות ומתנדבת של קק"ל, המלווה את תלמידי בית הספר ארזים מיוקנעם עלית, סייעה בהכנת תלמידות בית הספר לתחרות. "אני גאה ברפאלה בית הלחמי ובעדי חן שלמדו ועבדו קשה כל השנה לקראת התחרות", היא אומרת. "קק"ל עושה עבודת קודש ואני מעריכה את העשייה החינוכית של קק"ל בכל הארץ".
מחנכות כיתות ה' ו-ו' בבית הספר נווה ציון מאשקלון, סמדר יעקב וחיה מימון, סיפרו כי תלמידים רבים החלו את השלב הראשון של התחרות במטרה לעלות לשלב הבא. "עבדנו עם כולם, הכנו להם חומרים והגענו למצב שהרבה תלמידים גילו בקיאות רבה בחומר וכולם רצו להשתתף בתחרות", מספרת המחנכת סמדר יעקב.

לאן נסעה גלדה מאיר?

בשעה 11:00 נכנסו כולם לאולם, על הבמה כבר ישבו 17 מתמודדים נרגשים ומולם פאנל השופטים: יו"ר חבר השופטים אהרון בר, סגן יו"ר דירקטוריון קק"ל, עו"ד שלמה דרעי, ושלומי קסטרו, מנכ"ל מועצת ארגוני הילדים והנוער, ואיתם מזכירת חבר השופטים מירב כורה חזן.

ד"ר אבשלום קור, מנחה החידון, פתח את האירוע בשירת התקווה והציג את האורחים המכובדים שבקהל. יו"ר דירקטוריון קק"ל, דני עטר, בירך את המשתתפים והנוכחים ואמר כי אין דבר יותר מרגש מילדים וילדות שביוזמתם החליטו להעמיק את הידע שלהם בציונות ובערכי הסביבה. "הידע הזה יהפוך אתכם לאנשים עמוקים ומצטיינים. אם תדעו לתעל אותו למקומות הנכונים עתידנו בארץ הזו מובטח לדורי דורות".

יוצאים לדרך: התחרות החלה, והיא כללה שני סוגי שאלות, שאלה פרטנית בת שני סעיפים לכל אחד מבתי הספר, ושאלת הזמזם שבכל פעם הופנתה לכל המתמודדים והצוות הראשון שלחץ על הזמזם ענה על השאלה וצבר נקודות. השאלות שאיתן התמודדו המשתתפים לא היו קלות והקיפו נושאים רבים ומגוונים: ציונות ומורשת הארץ וכן פעילות קק"ל, בקיאות במאפיינים של בעלי חיים שונים וסביבתם, איכות הסביבה ועוד. הצגת השאלות נעשתה באמצעות תמונות, סרטונים, ואפילו קטעים תיאטרליים שהוצגו על הבימה, באחד מהם כיכבה דמותה של גולדה מאיר, בין החותמות על מגילת העצמאות, שסיפרה על פגישתה עם עבדאללה מלך ירדן כשהיא מחופשת לערבייה. בקטע אחר כיכב מיקי מאוס, שרצה לעשות עלייה לאחד מיערות קק"ל.
והיו גם קטעים תיאטרליים. צילום: מאור כהן, כוורת

"להשתתף בגמר זה כבוד"

בסיום התחרות פגשנו את וואפי וקארם מבית ג'אן שסיפרו לנו שהם מאוד שמחים להשתתף בתחרות. "זה כבוד עבורי להשתתף בגמר", אמר וואפי, וקארם הוסיף: החומר שלמדנו מאוד מעניין".
עזרא בלולו, מנהל בית הספר מורשה שזכה במקום הראשון, אמר כי הוא גאה מאוד בתלמידיו. "אני חושב שהרווח שלהם הוא גם ידע וגם ערכים. הם השקיעו ולמדו ואני מודה גם למורה שליווה אותם, יעקב פרץ".

גמר חידון קק"ל תשע"ו: התמונות. צילום: מאור כהן, כוורת