חידון קק"ל תשע"ז: יש לנו חמישה זוכים!

הזוכים המאושרים בחידון קק"ל לשנת תשע"ז: נציגי בי"ס כרמי יהודה. צילום: לנס הפקות
מאת: דקלה קיי
8.6.2017

אליה גלמן ויהושע ויסבורט מבית הספר כרמי יהודה שבגוש עציון הם המנצחים בחידון קק"ל תשע"ז. את המקום השני מאכלסים לא פחות משלושה בתי ספר: נווה ציון שבאשקלון, אפרתי מבני עי"ש וממ"ד גוננים מירושלים ובמקום השלישי: בית הספר עלומים מקרית ים
ביום רביעי, 7.6.2017, ב-11:00 בבוקר היה אודיטוריום המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים מלא עד גדותיו. את הבמה תפסו, נרגשים, 18 המתמודדים בחידון קק"ל תשע"ז. את כיסאות האולם פקדו עשרות חבריהם לכיתה, נושאים שלטי עידוד, וכמובן מורות ומורים, הורים, אחים, סבים וסבתות. "לא היינו מוותרים על הרגע הזה בחיים", אמרה אחת המורות בעיניים נוצצות.
 
זה כמה עשורים שחטיבת החינוך והנוער של קק"ל מקיימת חידון ידע ארצי בנושא ציונות, אדם וסביבה לתלמידי כיתות ה'-ו'. מדובר באירוע שיא שמסכם שנה של למידה שבה משתתפים אלפי תלמידים ברחבי הארץ. הם נחשפים לכ-110 מושגים בנושאים של ידיעת הארץ, ציונות, מורשת ואיכות הסביבה, לומדים אותם ומשתתפים בחידונים בית ספריים. הזוכים בחידונים אלו ממשיכים לחידונים יישובים ומרחביים ומשם מעפילים לחידון הארצי, שנערך בחודש יוני בכל שנה. לשלב הגמר הארצי, הנמשך יומיים, עולים 18 תלמידים, נציגים מתשעה בתי ספר.
ההתרגשות שלפני: מתמודדי החידון עם המנחה והגורו, אבשלום קור. צילום: קק"ל

חידון תשע"ז: כל המשתתפים

  • שהם קאופמן ויובל כהן: בית הספר דע"ת, סעד
  • אביתר מיכלשוילי ואבידן אבוחצירא: בית הספר נווה ציון, אשקלון
  • בארי חזן ורות לייבזון: בית הספר נעם תושייה, מועצה אזורית שדות נגב
  • יונתן גנץ ואביאל בוקטמן: בית הספר ממ"ד גוננים, ירושלים
  • איתי משולם ואוריאל נתן ידעי: בית הספר אפרתי ,בני עי"ש
  • אליה גלמן ויהושע ויסבורט: בית הספר כרמי יהודה, גוש עציון
  • אלון הראל ואיתי שטרן: בית הספר ארלוזורוב, קרית חיים
  • רונן חיימוב ודניאלה גרמן: בית הספר אלמוגים, קרית ים
  • אמיר יפת וסשה בולייב: בית הספר עלומים, קרית ים.
מגיע להם: תעודות השתתפות חולקו לכל המשתתפים. צילום: לנס הפקות

"סלפי" עם מנכ"ל קק"ל

18 המשתתפים בגמר יצאו לחוויה בת יומיים. היום הראשון החל בהיכרות עם יתר הצוותים ועם קק"ל, וכלל משימות וסיורים מודרכים בעיר, במבנים ממשלתיים וציבוריים חשובים, בשכונות, אתרי טבע ומורשת. מספר אהרון בר, מנהל המחלקה הפדגוגית של קק"ל: "כבכל שנה, ערכנו סיור עם המתמודדים, שבמהלכו הם ביצעו משימות ועמדו באתגרים שונים. סיירנו ברחביה, קיימנו פעילות קבוצתית באמצעות אייפדים שחולקו למשתתפים ובעזרתם הם יכלו לסייר וללמוד על השכונה. הגענו למשרדי קק"ל, הם הכירו את הצוות וקיבלו משימה – למצוא איש צוות קק"ל ולבקש ממנו שיענה על שאלה שלמדו במהלך ההכנות לחידון. זה היה משעשע וחווייתי".
 
התלמידים הנמרצים הגיעו עד מנכ"ל קק"ל, אמנון בן עמי, והצטלמו איתו "סלפי". הם התרשמו גם מספרי הזהב – ספרי הכבוד של קק"ל, שבהם רשומים האנשים שתרמו לקק"ל לאורך השנים, ומתערוכת הקופסאות הכחולות. "הייתה אווירה של שיח הדדי, דיאלוגים ולמידה. המשתתפים התגבשו, הכירו זה את זה וכולנו נהנינו", מוסיף אהרון.
כולם נרגשים, גם הקהל, בעיקר ההורים... צילום: לנס הפקות
במהלך היום הראשון התקיים השלב הראשון של הגמר: חידון מקדים בכתב, שאת תוצאותיו לא מגלים עד לשלב השני, המתקיים למחרת. התלמידים לנו במרכז שדה ויער נס הרים של קק"ל ולמחרת הגיעו, נרגשים ונלהבים, לאודיטוריום המרכז למצוינות בחינוך שבירושלים, שם התקיים השלב השני והסופי.
 
אביתר מיכלשוילי ואבידן אבוחצירא מבית הספר נווה ציון באשקלון סיפרו שלמדו היטב לקראת החידון, והם נרגשים לייצג את בית הספר ואת העיר. "אני מאוד אוהב טבע ואת ירושלים, והיה לי יותר קל ללמוד באת הנושאים שאני מתחבר אליהם", אמר אביתר. אבידן סיפר על החידון בכתב שהתקיים ביום הראשון: "היה קצת מלחיץ, אבל נראה לי שהצלחנו". שהם קאופמן מבית ספר דע"ת בסעד סיפרה על הסיור החווייתי: "היה כיף, בייחוד המשחק". זו הפעם הראשונה שבה בית הספר דע"ת משתתף בחידון, ושהם, יחד עם שותפה יובל כהן, נרגשים מאוד, אבל יחסית להוריהם, היושבים בקהל, הם סמל ה"קוליות". גם אודליה ורונן, ההורים של איתי משולם מבית הספר אפרתי שבבני עי"ש, מתקשים להסתיר את ההתרגשות. "איתי מאוד נהנה מהנושא ומהחוויה, הוא למד הרבה והגיע לכאן במטרה לזכות", מספרת אודליה. "אתמול הוא דיבר איתנו מספר פעמים במשך היום, סיפר כמה הוא נהנה. היה יום מאוד פורה".

שיאו של מסע

האודיטוריום מלא בילדים נושאי שלטים, מעודדים ושרים. כיתות שלמות הגיעו לתמוך במתמודדים. תלמידי ממ"ד גוננים שבירושלים מעודדים במרץ את יונתן ואביאל שלהם. "אנחנו אפילו לא מתרגשות", צוחקת אחת הבנות, "אנחנו לגמרי בטוחות שהם יזכו".
 
שלב הגמר של החידון כולל מגוון שאלות בעל פה ובכתב, חלקן מוצגות באמצעות סרטונים וקטעי תיאטרון, ולכל זוג מתמודדים מוצגת שאלה אחת. קיימות גם שאלות זמזם המבוססות על מהירות תגובה. מנחה החידון הוא ד"ר אבשלום קור, שמדי פעם הוסיף מעט פלפל וחידוד בשיחותיו עם המשתתפים. השופטים הם אהרון בר, מנהל המחלקה הפדגוגית של קק"ל, תא"ל במיל' יוס אלדר מהמכינות הקדם צבאיות, המשמש כיו"ר צוות השופטים, ושלומית רונן, סמנכ"ל חינוך במועצת תנועות הנוער.
לגמר כבר הגעתם, לאן תרצו להמשיך מכאן? שחקן על במת החידון. צילום: לנס הפקות

למידה חווייתית

החידון, שהיה בסימן 115 שנה לייסוד קק"ל ו-50 שנה לאיחוד ירושלים, הורכב ממושגים על ציונות, דמויות ואישים, התיישבות, מים, סביבה ואקולוגיה ועוד. במהלך החידון הוקרנו סרטונים מקסימים שתיעדו את התלמידים המשתתפים ואת הנושאים שבחרו להתמקד בהם, ותיארו את הדרך החווייתית שבה שיתפו בלמידה את בני כיתתם. כך, אמיר יפת וסשה בולייב מבית הספר עלומים בחרו בנושא "יד ושם"; הם הציבו משימה בפני החברים מהכיתה: לעצב סמל חדש ל"יד ושם" במקום הסמל הקיים. משתתפים אחרים בחרו בכותל המערבי כנושא מרכזי, והמשימה של בני כיתתם הייתה – כתיבת משאלה.
 
בתום החידון הגיע שלב סיכום הנקודות. הזמרת סיון טלמור שרה עם הקהל, שהמתין בסבלנות לתוצאות. במקום השלישי, עם 118 נקודות, זכו אמיר וסשה מבית הספר "עלומים". הפרס: לוח קיר מדהים. את המקום השני חלקו שלושה צוותים: בית ספר נווה ציון אשקלון, בית ספר אפרתי מבני עי"ש וממ"ד גוננים מירושלים, עם 123 נקודות לכל אחד. הם זכו בניידת חינוכית לבית ספרם. במקום הראשון זכו אליה גלמן ויהושע ויסבורט מבית הספר כרמי יהודה שבגוש עציון, עם 145 נקודות. "אנחנו מתרגשים מאוד", אמר אליה כשהסתיים החידון, "למדנו הרבה, היה קשה אבל כיף". המקום הראשון מעניק לכיתת המנצחים טיול חד יומי. "אפשר לחזור לשגרה", צוחקת אמו של אליה, "כל המשפחה הייתה שותפה לזה. כולנו תמכנו בו בלמידה, עודדנו וכמובן גם הגענו לחידון. עשינו לילות כימים ואנחנו גאים בילדים מאוד".
 
אהרון בר: "השנה ניכר היה שהתלמידים ידעו היטב את החומר. הם למדו בדרך מאוד חווייתית והטמיעו את התכנים האלה. אני מתחבר לאמירה של יגאל אלון – 'עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל'. אנחנו רוצים להנחיל חלק מההיסטוריה הציונית בדרך חווייתית, והילדים הם דוגמה נפלאה לכך. אנחנו מקבלים פידבקים אדירים בעיקר מההורים, ואנחנו מבינים שזו נוסחה שעובדת".
לאן תיסעו? תמונת ניצחון למקום הראשון. צילום: לנס הפקות
רוצים גם לצפות בכול מה שכתבנו?  
קבלו את סרטון גמר חידון קק"ל תשע"ז
רוצים להכיר את המתמודדים קצת יותר מקרוב?
לפני החידון הצטלמו כולם וסיפרו לנו קצת על עצמם. קבלו:

חלק ראשון