מערך פעילות: על מסכות, תחפושות וזהויות

אילו מסיכות אתם עוטים? צילום: freepik
בחג פורים ניתנת לנו ההזדמנות להתחפש ולהיות למשהו אחר.
בהפעלה הבאה נתבונן על תפקיד המסיכות בחיינו – מסיכות פיזיות או וירטואליות שלעיתים אנו עוטים, ולאו דווקא בפורים.
את ההפעלה אפשר לקיים פרונטלית או באופן מקוון עם ילדים ומבוגרים. מידת ההעמקה תותאם לגיל המשתתפים.
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה
 
Image by freepik

מהלך הפעילות – להפעלה פרונטלית

  • המשתתפים בוחרים דגם של מסיכה, מכאן, ומעצבים ומקשטים אותה כרצונם.
  • בסיום הכנת המסיכה מבקשים מכל משתתף לתת שם למסיכה שיצר.
  • כל אחד מציג את המסיכה שיצר ומתאר מי היא.
אפשרות אחרת – מציגים תמונות של מסיכות שונות ומבקשים מכל משתתף לבחור מהן מסיכה; או, לחלופין – כל משתתף כותב על פתק איזו מסיכה היה בוחר לעצמו (למשל: מלך/מלכה; כוכב/ת; מפורסם/מפורסמת; צעיר/ה; מבוגר/ת; עשיר/ה; ספורטאי/ת וכו').
אוספים את הפתקים, מערבבים אותם ומקריאים אותם בזה אחר זה. על המשתתפים לנסות לנחש מיהו בעל הפתק – מי מהמשתתפים בחר באיזו מסיכה.

מהלך הפעילות – להפעלה מקוונת

  • המשתתפים בוחרים דגם של מסיכה מכאן, מעצבים ומקשטים אותה כרצונם. אפשר להעלות את המודלים של המסיכות ללוח MIRO, ל-White Board של הזום או שכל משתתף יוריד קובץ למחשב, יקשט את המסיכה וישתף את המסך.
    אפשר להגדיל ולבקש מהמשתתפים לסגור את המצלמה ולשנות את תמונת הפרופיל למסיכה המביעה את תחושתם בחלק זה של הפעילות.
  • בסיום הכנת המסיכה מבקשים מכל משתתף לתת שם למסיכה שיצר. כל אחד מציג את המסכה שיצר ומתאר מי היא.

אפשרות אחרת – מציגים תמונות של מסיכות שונות באמצעות שיתוף מסך ומבקשים מכל משתתף לבחור מהן מסיכה; או, לחלופין – כל משתתף כותב על פתק איזו מסיכה היה בוחר לעצמו (למשל: מלך/מלכה; כוכב/ת; מפורסם/מפורסמת; צעיר/ה; מבוגר/ת; עשיר/ה; ספורטאי/ת וכו').
אוספים את הפתקים, מערבבים אותם ומקריא אותם בזה אחר זה על המשתתפים לנסות לנחש מיהו בעל הפתק – מי מהמשתתפים בחר באיזו מסיכה. (את בחירות המשתתפים אוספים באמצעות מנטימטר – כך השאלון נשאר אנונימי.)

  • מקיימים שיח ודיון בשאלות הבאות:

שאלות לשיח ודיון

  • האם המסיכה שיצרתי/בחרתי מבטאת משהו שהייתי רוצה להיות או משהו שאני רוצה להסיר ממי שאני היום או מאיך שאני נתפס בעיני אחרים?
  • מהי מסיכה?
  • האם כולנו עוטים מסיכות ביומיום שלנו?
  • כיצד משפיעה עלינו המסיכה שאנו עוטים?
  • האם מסיכה היא חלק מובנה או נפרד מהאישיות שלנו?
  • האם מסיכות משרתות אותנו?
  • האם מסיכות יכולות לעכב אותנו?
וברמה האישית...
  • האם יש בחיי מסיכה שאני רוצה להוריד, כך שיראו אותי אחרת?
  • האם הייתי רוצה לעטות מסיכה ולהסתיר משהו שאני לא רוצה שידעו עליי?
  • איך משתנות המסיכות הללו, שאני רוצה לעטות או להסיר, בין מסגרות שונות שבהן אני נמצא (בקרב המשפחה/עם חברים/בבית הספר/בעבודה)?
המלצה להורים/למדריכים: נצלו את ההזדמנות לשוחח עם הילדים, לספר בפתיחות על מקרים מחייכם, שחוויתם אתם, ותנו לגיטימציה לתחושה שלעיתים אני רוצה להיראות אחרת מאיך שאחרים רואים אותי...

להעמקה והרחבה

מקריאים את השירים של נתן יונתן ויעל קלו מור ודנים בשאלות העולות מהם:
 

לְמָה אֶתְחַפֵּשׂ? / נתן יונתן

לְמָה אֶתְחַפֵּשׂ בְּפוּרִים עוֹד אֵינֶנִּי יוֹדֵעַ.
אוּלַי שִׁלְגִּיָּה אוֹ גַּמָּד מִשִּׁבְעַת גַּמָּדֶיהָ?
אוֹ אוּלַי הַנָּסִיךְ הַיָּפֶה שֶׁנָּשַׁק לִשְׂפָתֶיהָ?
אוֹ אוּלַי סְתָם מִין פֵיָה כָּזֹאת שֶׁכֹּחָהּ בִּכְשָׁפֶיהָ?
 

לכל מילות השיר, לחצו כאן»

מי את / יעל קלו מור

אָז לְמִי הִתְחַפַּשְׂתְּ הַיּוֹם
וְאֶתְמוֹל וּמָחָר ובָּרֶגַע הַזֶּה
לְמִי הִתְחַפַּשְׂתְּ בְּבֹקֶר וּבָעֶרֶב
אֶת מִי שִׂחַקְת בַּמַּחֲזֶה
 

שאלות לשיח ודיון

  • איזו תחושה מעוררות בכם התחפושות שבהן בחר נתן יונתן להשתמש בשירו?
  • לאיזו דמות מתוך השיר אתם הייתם בוחרים להתחפש? מדוע?
  • האם כל יום, כפי שכתבה יעל קלו מור, אנו עוטים על עצמנו תחפושת/מסיכה? מדוע?
  • האם זה מסייע או מעכב? במה?
  • איזו הגנה מקנה לנו המסיכה? למה גורם החשש לאבד אותה?
  • מה קורה ברשתות החברתיות המאפשרות הופעה פומבית – אנונימית – מאחורי מסיכות?
  • מהם היתרונות והחסרונות מאחורי ההסתתרות ברשתות החברתיות?
  • מה אנו מסכנים ומה אנו מרוויחים כשהמסיכה מוסרת?
 
לסיכום, האם אתם מסכימים עם מילותיו של אוסקר ווילד?
"המסיכה חושפת יותר מהפנים עצמם.
תן לאדם מסכה והוא יגלה לך את האמת"


למערך הפעילות בקובץ להדפסה»