חג הניקיון באפרת

הנוער מנקה: חניכי תנועות הנוער באפרת במהלך יום הניקיון. צילום באדיבות מחלקת הנוער אפרת
מאת: אודיה ביליג
תלמידי בתי הספר, ילדי הגנים, תנועות הנוער, וגם מבוגרים – כולם חגגו באפרת ב-13.10.2015 את יום הניקיון הבינלאומי. הם ניקו, שתלו ולמדו שניקיון וטיפוח מתחילים ממש כאן, בסביבה האישית של כל אחד מאיתנו
תלמידים: "המורה, אפשר לחזור לכאן שוב ולנקות?" המורה: "אתם רוצים לחזור לכאן?" תלמידים: "כן!" המשפט הזה הוא כנראה המשפט שמסכם הכי טוב את מה שקרה באפרת ביום הניקיון הבינ"ל 2015. ולא בכדי כינו אותו "חג הניקיון".
 
כמו ביתר מועדי השנה, אפשר היה לחוש את יום הניקיון באוויר במהלך כל היום, שהתחיל מוקדם בבוקר, כאשר בתי הספר והגנים יצאו לפעילויות הניקיון. אחרי הצהריים המשיכו את העבודה משפחות, מבוגרים, אנשי המתנ"ס ומחלקת רווחה ונוער אפרת – שניקו, שתלו והכינו שטחים לגינות קהילתיות. ממש עד צאת הכוכבים, והיו שהמשיכו אף לאחר מכן...

מי הגיעו לנקות? כולם...

למשימה יצאו ילדי אפרת מבתי הספר עשה חיל, אורות עציון בנות, אורות עציון בנים, ישיבת אורות יהודה והחטיבה הצעירה, גני ילדים רבים ואפילו גן של בני 3, גן חבר. ומי עוד? חברה מהמתנ"ס, מהמחלקה לשירותים חברתיים, משפחות, מועדון 50+ ותנועות נוער מאפרת – בנ"ע, עזרא, צופים ואבויויו אפרת.
 
בשעה 9:00 בבוקר יצאו בתי הספר וגני הילדים לנקות ולקבל שיעור על ניקיון דרך הסביבה האישית של כל תלמיד. ואיך זה קרה? עד השעה 14:00 ניקו הילדים את כל מה שנמצא בסביבתם הקרובה: סביבת בתי הספר, הרחובות, הפארקים והחורשות שנמצאות בסמוך לבית ספרם (בהם שלוש חורשות שבקרוב ייפתח בהן פרויקט "אמץ יער" של בתי הספר והישיבות בסיוע קק"ל. במסגרת אותו פרויקט יקימו בתי הספר חורשה נוספת סמוך לחווה חקלאית ביישוב).
 
אבל לא רק בתי הספר – גם גני הילדים החליטו לאמץ אתר, וכך הוחלט על מחויבות אישית לפארקים ולגני השעשועים שאותם ניקו, ומעתה, לפחות פעם אחת בחודש ייצאו לנקותם.
 
אילנית, סגנית מנהלת בית הספר עשה חיל, משתפת: "הפעילות בכיתות הייתה נהדרת, כל המורות אמרו שהיה מדהים, שהילדים נהנו מהפעילות ומהמדריך. הפעילויות שלכם (של קק"ל) ליום הניקיון נהדרות. המורות דיברו בכיתות לפני היציאה לניקיון והסבירו על היום, ולאחר מכן יצאו התלמידים לנקות.
בנות תנועות הנוער באפרת בניקיונות. צילום באדיבות מחלקת הנוער באפרת
והילדים? "הם יצאו לנקות בשמחה", אומרת אילנית, "אספו כל דבר שנראה להם לא מתאים לנוף, צחצחו את הסביבה. תלמידים מכיתה ב' אמרו לי: 'החוכמה היא לנקות כל יום, כדי ששנה הבאה לא נמצא לכלוך'".
 
לאחר שחזרו מהפעילויות בחוץ, נהנו תלמידי בתי הספר עשה חיל, החטיבה הצעירה וישיבת אורות יהודה מפעילויות של הניידות החינוכיות של קק"ל בהקשר של שמירה על הטבע, מיחזור ואהבת הטבע והארץ. המורות דיברו עם התלמידים על יום הניקיון הבינלאומי ואף שאלו ובדקו מה חוו התלמידים. תנועת אבויויו עשתה פעילות על עצים ומיחזור.

"עכשיו יפה יותר"

בשעות אחר הצהריים התקיימו פעילות של יום הניקיון במתנ"ס, במועדוניות, פעילויות של אזרחים ותיקים ושל מטה נוער אפרת (ארבע תנועות הנוער). וכן, היו תוצאות – הררי שקיות עם זבל ופסולת ויישוב אחד נקי מאוד.
 
יהודית אפללו, עובדת סוציאלית קהילתית, יצאה עם הילדים לנקות וגם לשתול שתילים מסביב למועדונית. "כל אחד צריך לקחת אחריות על הסביבה שלו, וזה היה מסר חזק ביום הזה", היא אומרת. "כשהיינו עם הילדים אחד הילדים אמר 'תמיד המועדונית שלי יפה, אבל עכשיו היא עוד יותר יפה', שאלתי אותו 'מה גרם לה להיות יותר יפה?' והוא אמר 'זה שניקינו ושתלנו שתילים'. אמרתי לו 'זה בזכותך, ואתה גם תחליט עם לשמור על זה ככה', והוא אמר 'עכשיו אני מחליט גם יותר, שגם אצלנו בבניין, אני אנקה'".
 

יהודה שוויגר, מנכ"ל המועצה, מספר: "התרגשתי מאוד לראות ילדים שהופכים להיות שגרירים שלנו, כל אחד במשפחה שלו, לטובת ניקיון הסביבה, וזה אומר שבכל טיול, אתר או פיקניק, כל מקום שהם יגיעו אליו, הם יהיו אחראים על ניקיון הטבע והסביבה". יוסי קרוטהמר, מנהל מחלקת חינוך, מוסיף: "הילדים ניקו באהבה גדולה ושמחה רבה. אנו מקווים שהיום הזה יהיה יום שמחנך לכל יתר הימים".

ילדי אפרת שותלים גינה קהילתית, צילום באדיבות יהודית אפללו