סיירת יער

תוכנית בנושא יער וסביבה, שמיועדת לחניכי המכינות הקדם-צבאיות. מטרת התוכנית לחבר את החניכים לארץ ולערכי שמירת הטבע והמורשת דרך התנדבות ביערות קק"ל – באמצעות עבודה יערנית שאותה הם מבצעים באופן ממשי

מידע מעשי

אוכלוסיית יעד: חניכי מכינות קדם-צבאיות, בגילי 18–19, המתנדבים לעבודה יערנית במסגרת "סיירת יער".

מספר מפגשים: 15

משך כל מפגש: יום פעילות מ-8:00 עד 13:00 (חמש שעות).

מיקום: ביערות קק"ל (כל קבוצה פועלת ביער אחר).
עבודת שטח בסיירת יער. צילום: לביא גיאת
עבודת שטח בסיירת יער. צילום: לביא גיאת

רציונל התוכנית

תוכנית "סיירת יער" נועדה לחבר את חניכי המכינות הקדם-צבאיות לארץ ולערכי שמירת הטבע והמורשת דרך התנדבות ביערות קק"ל. החניכים מבצעים עבודה יערנית ממשית – ובד בבד רוכשים ידע סביבתי, כישורי עבודת צוות ותחושת אחריות אזרחית. שילוב עבודה פיזית עם למידה עיונית-ערכית יוצר הזדהות עמוקה יותר עם היער והסביבה. החניכים פוגשים את היער הלכה למעשה, ואז בהפסקת התוכן "עוצרים לחשוב" – ומבינים את ההקשר הרחב של פועלם (אקולוגי, היסטורי, חברתי).

מטרות העל של התוכנית

  • ידע והבנה: המשתתפים יכירו את קק"ל, תולדותיה ופעילותה ואת עקרונות ניהול היער המודרני. הם יתוודעו לתופעות טבע הקשורות ביער (כגון שריפות, מינים פולשים, מזיקים) וייחשפו לנושאים סביבתיים עכשוויים (שינוי האקלים, קיימות).
  • ערכים ועשייה: החניכים יפתחו אחריות סביבתית ויחס של כבוד לטבע – מתוך הבנת חשיבות היער לאדם ולסביבה. הם יחושו מחויבות לא להשחית ולא להחריב את עולמנו, אלא לשמור עליו. במקביל יחוו סיפוק מעבודת כפיים התורמת לכלל, כמודל לאזרחות טובה ולתרומה לקהילה.
  • מיומנויות רכות: באמצעות הפעילויות הקבוצתיות, ישתפרו כישורי עבודת הצוות, התקשורת והמנהיגות של החניכים, וכן היכולת שלהם להתמודד עם אתגרים.
  • חיבור לארץ ולמורשת: המשתתפים יחושו חיבור רגשי לארץ ישראל דרך היכרות עם נופיה, עם סיפורי יערותיה ועם הבנת משמעות הנטיעות בעבר ובהווה.
מתחברים ליער, לארץ ולמורשת. צילום: לביא גיאת
מתחברים ליער, לארץ ולמורשת. צילום: לביא גיאת

סדר יום

משך כל מפגש: חמש שעות, מ-13:00-8:00.

היום נפתח בשעה 8:00, בהתכנסות ותדריך בטיחות. לאחר מכן ממשיכים החניכים לעבודה יערנית מעשית, כגון גיזום ענפים, פינוי וגירוף גזם, בניית טרסות, דילול עצים, עקירת מינים פולשים, ניקוי פסולת מהיער וכיו"ב, בליווי מדריך קק"ל ובהנחייתו.

באמצע היום מתקיימת הפסקה בת כ-45 דקות, שבמהלכה מתקיימת פעילות תוכן חינוכית. לאחר ההפסקה, בשליש האחרון של היום, החניכים ממשיכים בעבודתם, ולסיום מתכנסים לפעילות מסכמת ועיבוד קצר של מה שעשו ולמדו באותו יום – ומשתפים בתובנות או באתגרים שצברו במהלך העבודה והפעילות.

באופן הזה מתקיים בכל המפגשים שילוב של עשייה פיזית משמעותית ביער לצד למידה חווייתית, שמעשיר את הידע והערכים ומחזק את תחושת האחריות והגיבוש הקבוצתי.

פעילות חינוכית ביער: צילום: לביא גיאת
פעילות חינוכית ביער: צילום: לביא גיאת