מערך הפעלה בנושא השבת לילדי גן עד כיתה ב'

מבלים בכיף ביער. צילום: ארכיון הצילומים של קקל
מבלים בכיף ביער. צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל

למה השבת חשובה לנו, כיצד בא לידי ביטוי ערך המנוחה בשבת ולמה הוא כל כך חשוב?

השבת היא אחד היסודות המרכזיים והחשובים ביהדות. בשורת השבת הופצה והשפיעה גם על עמים אחרים, אשר הבינו את החשיבות של יום מנוחה בשבוע, ואימצו את מנהג הקדשת יום אחד שלם בשבוע למנוחה ואגירת כוחות לקראת השבוע החדש.
 
בפעילות זו נשוחח עם הילדות והילדים על מאפייני השבת, על חשיבותה ועל המעלות שלה. נתבונן בערך העמוק העומד מאחורי השבת כיום מנוחה ובדרכים השונות והיפות לחוות את הייחוד של היום הזה.
קהל יעד: ילדי גן עד כיתה ב'
משך הפעילות: 45 דקות

מעגל פתיחה

נסביר לילדים ולילדות שאנו עומדים לקיים פעילות בנושא השבת.
נשמיע או נקרין להם את סיפור בריאת העולם.

נשאל:
  1. מה אתם יודעים על יום השבת?
  2. למה אנחנו לא הולכים לגן, לבית הספר ולעבודה בשבת?
  3. למה יש יום בשבוע שבו אנו עוצרים את השגרה שלנו?

חלק ראשון – חשיבותה של מנוחה

נבקש מכל הילדים והילדות לקפוץ במשך דקה שלמה על רגל אחת.
מיד לאחר מכן נבקש מהם לקפוץ במשך דקה נוספת על הרגל השנייה.
*אפשר להשמיע ברקע את השיר "שלוש ארבע לעבודה".
 
נשאל:
  1. איך הייתה לכם המשימה?
  2. איך הרגשתם אחרי שנגמרה המשימה?
  3. מדוע אנחנו צריכים יום שלם שמיועד כל כולו למנוחה?

נסביר:
כמו שאתם הייתם חייבים לנוח אחרי שביצעתם משימה קשה, כך גם כל בני האדם. אנחנו נדרשים למנוחה כדי להצליח לצבור כוחות ולהמשיך במשימות שלנו, ולשם כך נועדה השבת – לאפשר לנו לנוח יום אחד מהעבודה הקשה שאנחנו עושים בשגרה.

חלק שני – יום המנוחה לזולת

נסביר: המטרה של יום השבת היא לאפשר לאדם לנוח ולאגור כוחות לקראת השבוע החדש.

נשאל את הילדים והילדות: למי מגיע לנוח בשבת?

נסביר: יום המנוחה הוא יום המגיע לכולם, כולם נדרשים למנוחה, ולכן אנחנו צריכים לאפשר את המנוחה גם למי שאינם יהודים, גם לאוכלוסיות מוחלשות, גם לחיות וגם לטבע. כולם שווים בפני השבת.

חלק שלישי – הייחודיות של יום השבת

נחצה את החלל לשניים בעזרת חבל או עצם כלשהו אשר יסמן את הקו החוצה. נשחק עם הילדים והילדות "ים-יבשה", כך שצד אחד יסמל את יום השבת והצד השני יסמל את יתר ימות השבוע. בכל פעם נגיד משפט המבטא פעולה מסוימת, והילדים יצטרכו לעמוד בצד אשר הם חושבים שהפעולה מתאימה לו – פעולה שאנו נוהגים לבצע בשבת או שאנו מבצעים אותה ביתר ימות השבוע.
  1. ללכת לגן / לבית הספר
  2. לנסוע לבקר את סבא וסבתא
  3. לצאת לטייל
  4. ללכת לחוגים
  5. להיפגש עם חברים
  6. לשחק בכדור
  7. לאכול ארוחה גדולה עם כל המשפחה
  8. לערוך קבלת שבת
  9. להכין חלות
  10. לעשות פיקניק בטבע
  11. ללכת לים
  12. להתפנק במיטה של ההורים
  13. לבשל עם ההורים
  14. ללכת לגן חיות
  15. לרכוב על אופניים
  16. להדליק נרות
  17. להכין שיעורי בית
  18. לצפות בסרט
  19. לעשות מחנה בחצר
  20. ללכת עם ההורים לקניות בסופר

חלק רביעי – השבת שלי

נבקש מהילדים והילדות לבוא בזה אחר זה ולהציג בפנטומימה את הדבר שהם הכי אוהבים לעשות בשבת.

 
נסביר: כולנו חווים את יום השבת כיום מיוחד ושונה מיתר הימים. הייחודיות של השבת נובעת מהזמן המשותף עם בני המשפחה, מקיום המנהגים המשפחתיים ומהחופש לעשות ביום הזה את מה שאנחנו בוחרים ואוהבים לעשות.

חלק חמישי – השבת שלנו בגן/בכיתה/בקבוצה

נקריא לילדים ולילדות משפטים של דברים שאנחנו נוהגים לעשות בגן/בכיתה/בקבוצה לקראת שבת. נבקש מהילדים והילדות אשר מקיימים את אותו המנהג גם בבית לעמוד.

רעיונות: קבלת שבת, הדלקת נרות, קידוש, הכנת חלות, מנוחה, סיכום השבוע, סיום היום מוקדם כדי לנוח ולהתכונן לשבת, שירי שבת.

נסביר: כל אחד מקיים את השבת באופן שונה אך יש לנו דברים משותפים שאנו עושים יחד בגן/בכיתה/בקבוצה כדי לקבל את השבת. גם אצלנו השבת היא יום מיוחד ואנו מציינים אותה יחד במנהגים המשותפים לנו.

סיכום

השבת היא אחד מיסודותיה החשובים של היהדות, אך גם אחד הדברים החשובים ביותר לאדם – זהו הזמן לקחת הפסקה מהעבודה ומהשגרה ולאפשר יום מנוחה לנפש.

לסיום, שלחו את הילדים והילדות עם שאלה לשבת:
שאלו את ההורים מה הם נהגו לעשות בשבת כשהם היו צעירים וספרו לנו על כך ביום ראשון.