זמני התכלות של חומרים – חידות בציורים ומערך הדרכה

זמני התכלות של חומרים - חידות בציורים ומערך פעילות

איך חומרים וחפצים מתכלים  ולמה זה כל כך חשוב? לפניכם פעילות חווייתית מבוססת על חידות בציורים, שמעודדת מודעות סביבתית, אחריות אישית וחשיבה ביקורתית על צריכה, מיחזור ושימוש חוזר

רציונל

בעידן של צרכנות מוגברת, ייצור תעשייתי נרחב וזיהום סביבתי הולך וגובר, קיימת חשיבות עליונה להבנה מעמיקה של תהליך ההתכלות של חומרים וחפצים. עיסוק בנושא זה מזמן לתלמידים ולציבור הרחב הזדמנות לפתח מודעות אקולוגית, להבין את ההשלכות הסביבתיות של שימוש בחומרים שאינם מתכלים, ולבחון את תפקידו של האדם בשמירה על משאבי הטבע.
 
העיסוק בהתכלות מעודד חשיבה ביקורתית והתבוננות עצמית על הרגלי קנייה, אופן השימוש במוצרים שונים והשלכת פסולת, מקדם אחריות סביבתית אישית וקהילתית, ומחנך לפיתוח פתרונות בני קיימה. בכך הוא תורם לעיצוב דור שמודע להשפעתו על הסביבה ופועל למען עתיד ירוק ובר קיימה.
איור: מוצרי נייר

מטרות

  • העלאת המודעות לקלות הבלתי נסבלת של השלכת דברים לפח האשפה.
  • הפנמת הנושא בדרך משחקית וחווייתית.
  • עידוד לחשיבה ולקיחת אחריות בנושא הפחתת צריכה, מיחזור ושימוש חוזר.

מהלך הפעילות

חוברת חידות בציורים ופתרונות להדפסה בפורמט PDF»

אפשר לערוך את הפעילות בחדר או בחוץ, במהלך טיול או כחלק מפעילות בנושא חיים בשמח"ה (שימוש חוזר, מחזור, חשיבה, הפחתה).

המדריך מציג את החידות בזו אחר זו, אבל לא לפי סדר זמני ההתכלות. אחרי שהקבוצה מפענחת חידה, המדריך מציג את צדו השני של הדף, הכולל את זמן ההתכלות של אותו החומר. אפשר לבקש מהמשתתפים דוגמאות של חפצים העשויים מאותו החומר. המשתתף שפתר את החידה מקבל את הכרטיס שעליו היא מופיעה.

כאשר כל הכרטיסים פתורים ומחולקים, מבקשים מאוחזי הכרטיסיות לקום ולהסתדר בשורה לפי זמני ההתכלות.

איור: מוצרי בד

שאלות לדיון

  • האם אפשר להשתמש בחומר אחר לאותם חפצים?
  • האם אפשר לעשות שימוש חוזר בחפצים?
  • כיצד אפשר להפחית את כמויות הפסולת המגיעות למטמנה?
  • מה הבעיה עם הטמנת הפסולת במטמנה?

הידעת?

  • תושב/ת ישראלי/ת מייצר/ת בממוצע 1.9 ק"ג אשפה ביום וכ-684 ק"ג בשנה.
  • כמות הפסולת המיוצרת בישראל בשנה יכולה למלא 1,850 אצטדיוני כדורגל בגובה מטר מהדשא.