יערות וסיפוריהם ליום העצמאות

מאת: נעם תמיר

אז מה התכניות שלכם ליום העצמאות? יוצאים כמו כו-לם לטבע? מחפשים מקום שאפשר גם ליהנות בו מהפריחה האביבית, גם לטייל וגם לשבת? הגעתם למקום הנכון. לפניכם: 3 אתרים מיוחדים ליום העצמאות מהצפון ועד הדרום
אז כמו שאתם כבר מכירים אותנו – לא ניתן לכם סתם מקומות לטיול ברחבי הארץ, אלא נדאג שיהיו משולבים בהם סיפורי מורשת, כיאה ליום ההולדת של המדינה, וגם נוף מיוחד, וכמובן, הם יהיו מקומות שנעים וטוב לאכול בהם:
  1. בצפון – בגליל המערבי, יער חניתה והאתר המשוחזר של חומה ומגדל.
  2. במרכז – בדרך לירושלים, פארק יצחק רבין ודרך בורמה.
  3. בדרום – במישור החוף הדרומי, יער חסה וגבעה 69.



עונה מומלצת:
כל השנה
סוג מסלול: נסיעה ברכב, טיול ביער ועצירה לפיקניק.
מתאים: לכולם.
מנהלות: ציוד לפיקניק, רצוי גם שולחן כיסאות (אם תרצו לשבת בפינה משלכם לבד).
מפה: ראו פירוט לגבי כל אתר בנפרד.

אי אפשר להבטיח שתהיו לבד באתר ביום העצמאות, אבל אם תבואו מוקדם מספיק בבוקר יש סיכוי שתמצאו מקום טוב לשבת בו. אז קדימה נצא לדרך...

חומה ומגדל ביער חניתה

יער חניתה נמצא קרוב לגבול ישראל ולבנון. הוא משתרע על פני כ-2,300 דונם בין היישוב שלומי לקיבוץ חניתה. המקום משופע גשמים, ירוק ומעניין לאורך כל השנה. ביער יש אתרים של מורשת, מסלולי טיול מעגליים ומקומות לפיקניק. לחובבי סחלבים ודברניות – בתחילת האביב אפשר לחזות כאן בשלל פריחות ייחודיות.

חומה ומגדל
בתקופת המנדט הבריטי, בין השנים 1939-1936, הקימה התנועה הציונית באזורי ספר ובנקודות אסטרטגיות ברחבי הארץ 52 יישובים בשיטת בזק שנקראה "חומה ומגדל". בשיטה זו הוכן מבעוד מועד כל הדרוש להקמת היישוב והמשימה בוצעה בתוך יום אחד! בלילה כבר עמד יישוב מוכן להגנה מפני תוקפים. להתיישבות זו כחלק מפריסת היישובים נודעה משמעות גדולה בקביעת גבולות המדינה עם הקמתה.

העלייה לחניתה התקיימה ב-21.03.1938, במקום המקורי שבו נמצא האתר המשוחזר של חומה ומגדל היום – בחניון היער. חניתה אגב הותקפה מייד אחרי שעלתה לקרקע ועמדה בפרץ. בהמשך, כחודש לאחר מכן עבר הקיבוץ למקומו הנוכחי, מקום שנזכר בתלמוד כחנותא, ונמצא מעט צפונה משם.

אחרי טיפוס על המגדל נוכל לטייל קצת ביער בשביל מעגלי בן כשני ק"מ אל נחל הבאר ואל באר המים ששימשה את המתיישבים החלוצים עד שננטשה. לאורך השביל נמצאים גלעדים של החלוצים שנהרגו כאן, עדות לעוז רוחם של המתיישבים שעלו על הקרקע בלב אזור עוין ומבודד יחסית.

אתרי היער כוללים את מצפה חניתה, חניון חומה ומגדל, חניון שלומי, ומומלץ גם לבקר במוזיאון חניתה בקיבוץ. פרטים נוספים על האתר וסביבתו הקרובה באתר קק"ל ובמגזין הטיולים eירוק.

איך מגיעים?
נוסעים לעיירה שלומי (כביש 899) ועולים צפונה לעבר קיבוץ חניתה (כביש 8990). כשני ק"מ משלומי פונים ימינה ליער חניתה, על פי שילוט קק"ל, בדרך המסומנת בכחול. הדרך מגיעה לאחר כ-500 מ' לאתר חומה ומגדל.
חומה ומגדל בחניתה. צילום: מיכאל חורי

דרך בורמה בפארק יצחק רבין

בפארק יצחק רבין נמצאת "דרך בורמה" ההיסטורית שבעזרתה נפרץ המצור מעל ירושלים ביוני 1948. שם הדרך – על שם הדרך הקשה שסללו כוחות הברית מבורמה לדרום מערב סין כדי לסייע לסינים במלחמתם בכובש היפני.

דרך בורמה הישראלית מתחילה ליד מצפה הראל, שם מומלץ לצפות במסלול הסיור על גבי תבליט ענק שהציבה קק"ל המתאר את הדרך והאתרים שלאורכה. ממצפה הראל ניסע מזרחה. נחלוף על פני מצפור הדמויות שמספר לנו על הלוחמים שבגבעה 314 וניסע במורד הדרך לעינות סוסין, מעיין ששימש את הכפר בית סוסין ששכן במקום עד 1948 והשתתף בקרבות נגדנו. קק"ל הקימה במקום חניון ושיקמה את סביבת המעיין עם עצי התמר והאיקליפטוס. בית המשאבות שבעין סוסין שאב את מי קו השילוח – צינור מים שהונח במהירות ביוני 1948 ע"י מקורות במקביל לדרך בורמה כדי לספק מים לירושלים הנצורה אחרי שהירדנים פוצצו את הקו הראשי – שעבר דרך לטרון.

נמשיך בנסיעה בדרך בורמה עוד כקילומטר ונגיע למעלה התאנים, שמשני צדדיו אכן צומחים עצי תאנה. בקטע דרך זה שהיה באותה תקופה משובש מאוד הועברה האספקה על גבי ג'יפים, בהמות משא ומאות סבלים מתנדבים. בצדו השני של המעלה הועמסה האספקה על משאיות שהגיעו מירושלים.

דרך בורמה ממשיכה היישר לפנים בכיוון מזרח (סימון אדום), ומגיעה לראשו של מורד תלול ומתעקל בשם דרך הסרפנטינות (שאינו מתאים לנסיעת רכב פרטי) ואותו נוכל לצעוד ברגל. לאורכו צלליות ג'יפים ומשאיות מברזל הממחישות את מה שהתרחש כאן באותם ימים. לצד הדרך נמצא גם קטע של צינור המים הישן של קו השילוח, המוצב פה כאנדרטה. את הירידה והעלייה נוכל לעשות כטיול רגלי קליל.
דרך בורמה. צילום: חוה בראון
צללית משוריין בדרך בורמה. צילום באדיבות ארכיון הצילומים של קק''ל
צללית משוריין בדרך בורמה. צילום באדיבות ארכיון הצילומים של קק''ל
כדי לעקוף את הירידה שלא מתאימה לרכב פרטי ניסע מראש למעלה תאנים, כקילומטר צפונה, ונפנה ימינה לסימון שבילים שחור. נרד במורד אל נקודת התצפית שהקימה קק"ל בחניון החרוב. פעם היתה כאן תצפית נוחה, אבל העצים שצמחו קצת מסתירים.

המשך הדרך מוביל למעיין קטן ששמו עין חילה, ובו אפשר לשכשך מעט את הרגליים וליהנות מקול פכפוך המים ומאתר המתאים לפיקניק. זהו מקום מומלץ ואפילו שווה להקדים כי צמוד לנחל יש אתר מקסים לפיקניק, שאם הוא תפוס יש בסמוך לו מעט גבוה יותר עוד מקומות. מי המעיין נשאבים ע"י מקורות לשתיה והשקיה ואנו תלויים ברצונה הטוב של מקורות שבמרבית השנה מזרימה מעט מים לנחל.

משם נמשיך על גבי הסימון השחור וממש לפני החיבור לכביש 38, כביש שער הגיא–בית שמש, נפנה שמאלה וניסע כ-100 מ' לאנדרטה לזכר נופלי הגדוד החמישי של הפלמ"ח, הממוקם בתצפית הנהדרת של שער הגיא. במקום נמצא גם לוחות המנציחים את הקרבות שנערכו בהשתתפות הגדוד, כמה מהם מהחשובים ביותר במלחמת העצמאות.

הטיול מסתיים בכביש 38. לנוסעים צפונה זכרו זהו כביש עמוס לכן פנו ימינה וסעו להסתובב בכניסה למסילת ציון.

למידע נוסף: אתר eירוק

איך מגיעים?
מגיעים למצפה הראל דרך כביש מס' 44 המחבר בין צומת נחשון-צומת שמשון. ממזרח לקיבוץ הראל, בין סימני ק"מ 6-5, סמוך לאתר מקורות מסתעפת צפונה דרך עפר קצרה המגיעה לרחבת החניה של המצפה.

יער חסה וגבעה 69

בדרום מישור החוף, בין אשקלון ואשדוד, נמצא יער שזה שמו – יער חסה. חסות של ממש אין בו, אבל כן נמצאים בו עצי איקליפטוס, אורנים, שיטות ועצי חורש ים תיכוניים המתפרסים על פני כ-1,369 דונם. ביער תמצאו פינות מוצלות, ספסלים וגבעה אסטרטגית בשם גבעה 69. מסיפור הגבעה אנו למדים על המאבקים המרים של עם ישראל בדרך להקמת המדינה.

ב"יער חסה" – המילה הערבית לחוף רדוד – יש גם חירבה ישנה. גבעה 69 נמצאת בתוך היער, וכשמה כן היא, מתנשאת לרום של 69 מטרים מעל פני הים.
אנדרטה לחללי גבעתי בגבעה 69. צילום: יעקב שקולניק
אנדרטה לחללי גבעתי בגבעה 69. צילום: יעקב שקולניק
בתקופת מלחמת העולם השנייה הבריטים חששו מפלישה של צבאות גרמניה ואיטליה ובנו במקום זה, ששימש יעד אסטרטגי ונקודת תצפית טובה מחנה צבאי – מחנה חסה. כדי לספק מים לחיילים נבנו גם שלושה מגדלי מים במקום –תוכלו להתרשם מהם – ולכן בהמשך כונתה הגבעה בפני הצבא המצרי גבעת שלושת מאגרי המים ("תלאת אלפנאטיס").

בימי מלחמת העצמאות שימשה הגבעה משלט ישראלי חשוב שחלש על הכביש הראשי לתל אביב. באחד הקרבות המרים שידעו צה"ל וחטיבת גבעתי במלחמת העצמאות, ב-10.06.1948, כבש הצבא המצרי את המוצב מידי צה"ל והחזיק בו במשך מספר חודשים. כעשרים לוחמים נפלו בקרב, רבים נפצעו וחלק נשבו על ידי הכוחות המצריים.

כיצד מגיעים?
יער חסה נמצא במישור החוף הדרומי, ממזרח לכביש מס' 4 בין אשדוד לאשקלון. הכניסה אל גבעה 69 על פי השילוט בכביש 232.

בצומת אשכולות שעל כביש אשדוד–אשקלון פונים מזרחה. אחרי כקילומטר וחצי בצומת פונים צפונה ואחרי כקילומטר נוסף נראה את השלט שבתמונה ונכנס לחניון הגבעה.

למגיעים מדרום – מצומת הודיה ניסע כ- 3 ק"מ לצומת ומשם ימינה עוד כק"מ עד לכניסה ליער.

עוד בסביבה
לא הרחק מהגבעה, מעבר לכביש 4, נמצא גם אתר ניצנים ההיסטורי, הקשור גם הוא לגבעה 69 וגם לו סיפור גבורה מיוחד. אפשר לבקר במקום בהמשך היום, אפשר גם לנסוע לגשר "עד הלום".

לפרטים נוספים על מסלול "מגשר עד הלום לגבעה 69" באתר e ירוק


חג עצמאות שמח וטיול מהנה!

אנא מכם, הקפידו שלא להשליך אשפה במקומות בהם אתם מבקרים!