היום האחרון לביקור המשלחת התמקד במרכז הארץ, וכלל שלושה נושאים בולטים בפעילות קק"ל בעידן המודרני: חינוך, אקולוגיה וציונות
זה לא היה טיול תיירותי, אלא מסע לימודי מרתק, שחשף בפני האורחים צדדים של המדינה שתיירים רגילים לא זוכים לראות, כלי התקשורת אינם מסקרים ואפילו אזרחי ישראל לא תמיד מודעים להם.
להלן תיאור היום האחרון לביקור.
בית הספר ספארי ברמת גן - ללמוד עם החיות
הסיור נפתח בבית ספר ספארי לתמיכה בילדים עם קשיי למידה בשילוב עבודה עם בעלי חיים. בית הספר החדש, שהוקם ברמת גן לפני כשנתיים, הוא היחיד מסוגו בעולם. לומדים בו כ-120 תלמידים עם לקויות למידה מורכבות או ADHD, מגיל 12 ועד סיום לימודיהם. התכנית משולבת עם פעילות הספארי, ליצירת למידה חווייתית ולהעשרת התכנים. המרחב הפתוח מעודד חשיבה יצירתית, יזמות וחדשנות. התלמידים עוסקים במגוון מלאכות, וביניהן טיפול בבעלי חיים, עבודות תחזוקה ואפילו הנהלת חשבונות.
בית הספר מחנך למעורבות חברתית, לאחריות ולשמירת ערכי טבע וסביבה. JNF אוסטרליה שותפה בפיתוח המקום, ותומכת בהקמת גן שעשועים לרווחת הילדים.
רכזת לימודי האנגלית בבית הספר רוזנה אליהו הסבירה לאורחים כי "אנחנו מתמקדים באיכות חייהם של התלמידים, ולא רק ביכולות הלימוד שלהם". אליהו פתחה את המפגש בהדגמה, כדי לנסות להעביר את התחושות שתלמידים לקויי למידה מתמודדים עמן. חברים מהמשלחת התבקשו למתוח קו לאורך ציור של כוכב, כאשר הם מביטים בידם דרך מראה. התברר שהמשימה הזו לא פשוטה בכלל.
לדברי אליהו, "אנחנו חיים בחברה תחרותית, שמצפה מהתלמידים להיות הישגיים ולחתור להצלחה. תלמידים לקויי למידה רבים אינם עומדים במשימה וחווים תחושת כישלון ודימוי עצמי נמוך".
סגן מנהל בית הספר אסף אביטל סיפר לחברי המשלחת כי "כשאנחנו שואלים את התלמידים שמגיעים לכאן מה הם רוצים לעשות בעתיד, הם משיבים שאין להם שום רצון, מתמלאים כעס ומסתגרים. במהלך לימודיהם בבי הספר אנחנו מרגישים בשינוי שחל בהם. הם צוברים ביטחון, מתחילים להאמין בעתידם ואיכות חייהם משתפרת".
הווטרינר הראשי של הספארי, ד"ר יגאל הורוביץ, דיבר עם חברי הקבוצה על בעלי החיים ועל הטיפול בהם ואמר כי "מטרותינו הן שיקום בעלי חיים ושחרורם חזרה לטבע, חינוך לאהבת החי ועיסוק במחקר".
כחלק מפעילותה להגנה על הטבע בישראל תומכת קק"ל בבית החולים לחיות בר שפועל במקום. בין היתר תרמה להקמת מרכז מחקר, שיופעל בשיתוף עם תלמידי בית הספר. הסביר ד"ר הורוביץ.
בתום ההסברים יצאו חברי המשלחת לפעילות משותפת עם תלמידי בית הספר. הם פגשו אותם ליד כלוב הנשרים, והתלמידים סיפרו על להם לימודיהם. אחד התלמידים פירט: "אנחנו לומדים איך מטפלים בבעלי החיים, בודקים אותם ונותנים להם תרופות. היום טיפלנו בזאבים, וגם קראנו את הסיפור של כיפה אדומה מנקודת המבט של הזאב".
תלמידים נוספים ציינו כי "כיף ללמוד בסביבה יפה, כשאין יותר מדי תלמידים בכיתה ולמורים יש זמן וסבלנות. נחמד לראות את החיות וללמוד עליהן. בית הספר נותן לנו תחושה של בית, אבל עם חיות".
לסיום נערך סיור בספארי, שם פגשו האורחים קופים, קרנפים, זברות והיפופוטמים, ואפילו זכו לראות איך עושים פדיקור לפילות ולהאכיל את הג'יראפות.
תיכון אלכסנדר מוס - מחזקים את הזהות
חברי המשלחת המשיכו לתיכון אלכסנדר מוס, המציע תכנית ייחודית לתלמידים מרחבי העולם שבאים לישראל למשך חצי שנה כדי לחקור את שורשיהם, להכיר את החברה הישראלית ולחזק את זהותם.
מנכ"ל בית הספר ליאור סיני הסביר לאורחים שהלימודים בו הם ברמה גבוהה, והתכנית כוללת הרבה יותר מאשר שיעורים בכיתה. החיבור לישראל נעשה דרך הראש, הרגליים והלב, בטיולים ובמגוון פעילויות. כ-1,200 תלמידים בשנה משתתפים בתכנית זו, ביניהם גם כאלה שאינם יהודים.
ברי המשלחת התפצלו למספר קבוצות ולקחו חלק בשיעורים לדוגמה בנושאים שונים, כגון הסופר פרנץ קפקא, הצהרת בלפור, ההיסטוריה של ארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם הראשונה ומאפייני החברה הישראלי כפי שניתן להבין אותם דרך המדבקות שעל כלי הרכב.
.
היכל העצמאות בתל אביב – "אנו מכריזים בזאת..."
התחנה האחרונה במסעם של המחכנים האוסטרלים בישראל היתה במוזיאון בית העצמאות בתל אביב. לפני 70 שנה הכריז דוד בן גוריון על הקמת המדינה במילים "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל. האירוע התרחש בהיכל העצמאות בשדרות רוטשילד בתל אביב, מבתיה הראשונים של העיר העברית הראשונה.
האולם משחזר בדיוק רב את המקום כפי שהיה ביום ההכרזה. על בימת הכבוד מצוינים שמות האישים שנכחו בטקס, ומעליה מתנוססים דיוקנו של הרצל ודגלי המדינה. בתקופת ההכרזה שימש הבניין מוזיאון, ורפרודוקציות של היצירות, שהוצגו בו מקשטות את הקירות. במקום ישנה גם תצוגת קבע בנושאי הכרזת המדינה, מגילת העצמאות ותולדות עם ישראל.
חברי המשלחת הקשיבו בהתרגשות להקלטת נאום ההכרזה של דוד בן גוריון, ובסיומו שרו את "התקווה", כשקולותיהם מצטרפים לקולות ראשי המדינה שבקעו מההקלטה המקורית של ההמנון מאותו יום היסטורי.
טקס הסיום המרגש של ביקור המשלחת נערך באחד מחדרי היכל העצמאות. החברים נפרדו מאנשי הצוות וזה מזה במילים חמות ובחיבוקים עזים. בתי הספר השונים מהחכנים שייכים אליהם באוסטרליה החליטו לתרום לכבוד המסע 30 עצים לנטיעה ביער ירושלים.
דבי קון אמרה כי "זה היה מסע מעורר השראה, שבוודאי ישפיע על הדרך שבה אנחנו מלמדים את תלמידינו על ישראל. המפגש עם מדינת ישראל לימד אותנו מהי אהבה, קהילה, חדשנות ואחדות. אנחנו גאים בה ובמקום שבו היא נמצא היום, כמדינה תוססת ומלאת חיים".
לדברי המורה לדרמה בבית הספר ביאליק במלבורן, "כמורה לא יהודייה בבית ספר יהודי, אני מבינה היום טוב יותר את הסיפור של ישראל".
המחנכים האוסטרליים שבו לבתיהם עמוסי חוויות ורשמים מהמקומות שראו, הדברים שלמדו, האנשים שפגשו והסיפורים ששמעו. את הידע והערכים שרכשו יוכלו כעת להעביר לתלמידיהם, בני הדור הצעיר ברחבי אוסטרליה.
השליח החינוכי של קק"ל באוסטרליה יגאל ניסל סיכם את המסע: "עברנו יחד עשרה ימים שלא ייאמנו. משמח אותי לראות בעיניכם את האהבה לישראל. אבל המסע לא הושלם, וזוהי רק ההתחלה. כעת המשימה שלכם היא להעביר הלאה את האהבה הזאת".