יער ירושלים

נוף לשפלת החוף מיער ירושלים צילום יוסי זמיר
צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל

בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה הייתה ירושלים עיר קטנה וסביבה הרי טרשים קרחים. יוסף ויץ (1890-1972), מראשי קק"ל שזכה לכינוי “אבי היערות", יזם את נטיעתו של גוש יער גדול ממערב לעיר. בשנת 1956 נטע יצחק בן צבי, הנשיא השני של ישראל, את העץ הראשון ביער. קק"ל המשיכה במרץ במפעל הייעור ותוך שנים מעטות השתרע יער ירושלים על פני כ-4,500 דונם.

תעודת זהות

  • איך להגיע

    דרך בית זית - בכביש הגישה למושב בית זית, מעט לפני הכניסה למושב, הכביש מתעקל שמאלה ומגיע לציר אוטווה.
    אזור התעשייה גבעת שאול – מדרך הדפוס, ליד מאפיית אנג’ל, פונים לדרך יוסף ויץ העוברת בנחל רבידה שבלב יער ירושלים.
    יד ושם – מדרך הזיכרון המובילה ליד ושם.
    שכונת יפה נוף – כניסה להולכי רגל ולרוכבי אופניים מרחוב פרחי חן, המסתעף מרחוב יפה נוף.
    שכונת הר נוף – מרחוב הרב חזקיהו רבין (לא בשבת).
  • עלות כניסה

    הכניסה ליער אינה כרוכה בתשלום
  • מרחב-

    מרכז
  • אזור ניהול גאוגרפי בקק"ל-

    ההר וירושלים
  • אתרים מיוחדים בפארק-

    פארק הלוחם, שבילי אופניים מונגשים, מצפור דוד קרון, חניון יער בולגריה.
  • אתרים נוספים בסביבה-

    פארק בריטניה, גן לאומי בית גוברין, פארק עצמאות ארה"ב, יער הקדושים ויער צרעה (הנשיא).
  • סוג חניון-

    חניונים מונגשים,חניוני לינת לילה,חניוני פיקניק
  • תחומי עניין-

    מסלולי הליכה,מצפורים

על היער

מאז נטיעת העץ הראשון ביער חלפו שנים. ירושלים גדלה. השכונות שבקרבת היער - עין כרם וגבעת שאול, קרית היובל ובית הכרם, הר נוף ומוצא - שלחו את זרועותיהן אל תוך היער ממש. משטחי היער נגסו גם שני האתרים הלאומיים יד ושם וקבר הרצל וכך עשו גם מושב בית זית, בית העלמין הר המנוחות ומסוף הדלק פי גלילות. יער ירושלים הצטמצם לכ-2,200 דונם בלבד.

גורם נוסף הפוגע ביער הוא השימוש בדרכים שבו ככבישי מעבר מירושלים לכביש 1. בעתיד יוקם מחלף לכביש 16 החדש, בתחום היער ממש. הציפייה היא שעם הקמתו יחדלו כבישי יער ירושלים לשמש נתיב מעבר לכלי רכב וישובו לייעודם המקורי – דרכי טיול ונופש.

היער הצטמצם, אך דווקא בשל כך גוברת חשיבותו. זה המקום שבו תושבי ירושלים נהנים ממראה טרסות ישנות עטורות עצי זית ומפריחה אביבית יפהפייה. שבילים להולכי רגל, חניונים ומצפורים עושים את הביקור ביער לחוויה של טבע ושלווה, שכה דרושה ליושבי הכרכים בימינו.

יער ירושלים חשוב גם כחוליה במערך היערות של קק"ל בבירה - יער רמות, יער פסגת זאב, יער השלום ויער גילה - שיוצרים יחדיו את החגורה הירוקה של ירושלים.

באש ובשלג שיקום יער ירושלים

בדצמבר 2013 חווה יער ירושלים את סופת השלג הכבדה ביותר מאז ניטע. יותר מחצי העצים ביער קרסו. שיקום היער החל במבצע גדול של פינוי העצים שנפגעו וטיפולי גיזום בעצים ששרדו. בשנת 2014 עלה באש חלקו הדרומי של היער, הנטוע בגדות נחל עין כרם.

שיקום היער נעשה בעצה אחת עם הציבור. הכוונה היא להעניק ליער הזדמנות להתאושש בכוחות עצמו (ממשק אדפטיבי). הציפייה היא שבעתיד תתקיים נביטה של אורנים ושתוך כ-20 שנה יתכסה רוב שטחו של היער בעצי אורן, לאו דווקא מנטיעות אלא מהתחדשות עצמית. היערנים לא קובעים מראש את מדיניות השיקום, אלא עוקבים אחר התפתחות היער ומתערבים רק כאשר אין ברירה אחרת. במקומות המעטים שבהם עצי חורש טבעי מגלים התאוששות - במפנה הצפוני של נחל רבידה ובנחל מעלה הרומאים - מניחים להם התבסס.

טיולים ברכב פרטי

אופי הטיול: נסיעה בדרך סלולה והליכה קצרה לארז בן גוריון ולמצפה כרם. זהו ציר הטיול העיקרי ביער ירושלים. אורך מסלול הנסיעה: כ-4 ק"מ. נקודת מוצא: הר הרצל, כביש הגישה ליד ושם. נקודת סיום: רחוב פרחי חן בשכונת הר נוף .
הערה: המעונינים לבקר באנדרטת ראול ולנברג, יכולים להחנות את רכבם ברחבת החניה של הר הרצל ולצעוד לשם ברגל.

ספסל מול נוף

חפשו את הספסל הצופה אל הרי ירושלים. הוא חושף לעיניכם את בית חולים הדסה עין כרם ואת “כיפות הבצל" של המנזר הרוסי בעין כרם. למטה, בערוץ נחל עין כרם, נראות הטרסות הקדומות שקק"ל והקהילות הסמוכות משקמות ונוטעות בהן בוסתנים. עוד נראים מכאן שכונת קרית היובל, הר אורה, הר איתן והערוץ הגדול של נחל שורק שעובר ביניהם.

ארז בן גוריון

החנו את הרכב בחניון שבצד הדרך המובילה למרכז ציפורי וצעדו כ-200 מ’ במעלה ציר הר הרצל עד למפגש עם שביל המסומן כחול. צעדו בשביל העולה במדרון מתון ומוביל אל רחבה צנועה ובלבה עץ ארז שגובהו כ-5 מ’. דוד בן גוריון נטע את העץ במו ידיו.

כיום הארז מוקף עצים, אך בשעתו המדרון היה חשוף. בן גוריון, כמו הנשיא יצחק בן צבי לפניו, נטע כאן את העץ כדי להדגיש את החשיבות של שמירה על מרחבים פתוחים מסביב לבירת ישראל. 

מי שיציץ במעלה המדרון יגלה בו מעקה המציין את מצפה כרם. כדאי להגיע גם לשם. אין לעלות היישר במדרון התלול, אלא להמשיך מעט הלאה ולמצוא שביל נוח יותר המוביל למקום.

מצפה כרם

במצפה כרם תגלו חורבה (ח׳ירבת חמאמה) ובה שרידי טרסות, שומרה ישנה, חציבות ועצי בוסתן מעטים. תעלות הקשר שנראות כאן נחפרו במלחמת העולם הראשונה בידי הטורקים. הבריטים נלחמו בהם בלילה שבין ה-7 ל-8 בדצמבר 1917 וכבשו את ירושלים.

החורבה מילאה תפקיד חשוב גם במלחמת העצמאות. כוח ערבי ששהה במקום התבצר בתעלות קשר שחפרו הטורקים. מולם התייצבו לוחמי פלוגת יהונתן - הפלוגה היחידה במלחמת העצמאות שלוחמיה כולם היו בני פחות מ-18 שנה. מפקדיה, עודד חי וסגנו אלי זוהר (ליכטנשטיין), חברו לפלוגה לאחר שבאפריל 1948 עלו לירושלים בשיירה שפרצה את המצור שהטילו הערבים על העיר.

ב-9 ביולי, תום ההפוגה הראשונה, התארגנה הפלוגה בשראפה (הר הרצל) ויצאה לקרב בחצות הליל, אך התגלתה בגלל דרדור אבנים. האויב פתח באש ועודד חי, מפקד הכוח, נהרג. אלי זוהר המשיך בקרב. הוא ונעריו ערמו גלי אבנים והתבצרו מאחוריהן במשך כל הלילה. 

בבוקר ספגו לוחמי הפלוגה אש מהכוח הערבי במשך כמה שעות. כשהערבים כבר היו מוכנים להסתערות, הפגיז אותם זוהר בפגזי מרגמה 52 מ"מ והתמיד בכך עד שקנה המרגמה התפרק. הערבים נסוגו וח’ירבת חמאמה נכבשה. בקרב איבדה הפלוגה 6 מלוחמיה.

הפלוגה השתתפה בקרבות נוספים בכפר מלחה, בעין כרם ובארמון הנציב. הקרבות שבהם לחמו נערי פלוגת יהונתן הרחיבו את גבולה של מדינת ישראל בגזרת דרום ירושלים, אך ההרוגים והפצועים דלדלו את שורותיה. באוגוסט 1948 פורקה הפלוגה ולוחמיה הנותרים התפזרו ביחידות צה"ל.
בסיום הביקור במצפה כרם נשוב לרכב בדרך שבה באנו.

חניוני לב היער וחניון אוסטרליה

מי שמבקש לבלות בפיקניק, יכול לעשות זאת בחניוני לב היער שליד מרכז ציפורי. קק"ל הציבה כאן עשרות שולחנות פיקניק. אפשר לבלות גם בחניון אחר. לשם כך יש להמשיך בנסיעה בכביש העולה בדרך הר הרצל (סימון ירוק) ולהגיע לחניון אוסטרליה, הסמוך לשכונת יפה נוף, המסמנת את קצה הדרך. מחניון אוסטרליה אפשר לצאת למסלול רגלי בשביל הארז.

אופי הטיול: ביקור בעקבות הדינוזאור שבבית זית ונסיעה בדרך סלולה לאורך חניוני קק"ל.
אורך מסלול הנסיעה: כ-4 ק"מ. נקודת מוצא: בית זית.
נקודת סיום: רחוב נחום חפצדי, גבעת שאול. 
הערה: אפשר להגיע לדרך אוטווה גם בנסיעה מרחוב בית הדפוס שבגבעת שאול (ליד מאפיית אנג’ל), בנסיעה במורד דרך יוסף ויץ.

הידעת?

מושב בית זית, הגובל ביער ירושלים, טומן בחובו אתר יוצא דופן. החנו את המכונית ליד מגדל הסילו (האסם) הישן, מבנה בטון גבוה במרכז המושב. מעבר לכביש מגינה סככה גדולה על משטח סלע, שבו טבועים כ-200 עקבות של דינוזאור. לעקבות, שגודלן כ-20 ס"מ, יש צורת חץ ששפתיו מפושקות מעט. על פי אורך האצבעות ומרחק הפסיעה, שעמד על כ-80 ס"מ, משערים המומחים שהיצור שצעד כאן בתקופת הקרטיקון (לפני כ-100 מיליון שנה) היה אלפרוזאורוס. נציגיו חיו כאן כאשר האזור היה חוף ים רדוד. האלפרוזאורוס היה בעל חיים צמחוני, המזכיר בצורתו יען. אורכו הכולל הגיע ל-4 מ’ כמעט וגובה ראשו מעל פני הקרקע עמד על כ-2.40 מטרים.

חרוב ועצי ארז

במעלה ציר אוטווה הציבה קק"ל חניונים רבים. שימו לב לעץ החרוב המיוחד, בעל הזרועות הרבות, ולעצי הארז היפים שצומחים לידו. תגלו אותו במרחק 1.9 ק"מ מהמקום שבו הציר נעשה חד-סטרי, מימין לכביש. גם מראה הטרסות ועצי הזית שצומחים כאן מרחיב את הלב.

אופי הטיול: דרך העוברת בנופי נחל רבידה ומתחברת לציר אוטווה. אורך מסלול הנסיעה: כ-3 ק"מ . נקודת מוצא: רחוב בית הדפוס, גבעת שאול . נקודת סיום: ציר אוטווה, ליד בית זית
המסלול: הדרך יורדת לערוץ נחל רבידה, המפריד בין השכונות יפה נוף והר נוף. כ-200 מ’ אחרי הפנייה להר נוף התפתחו עצי החורש הטבעי וקק"ל מניחה להם להתבסס. במקום זה, שכוסה בצמחייה הטבעית, נמצא סלע שזכה לכינוי “שן הפיל" ולידו חניון קטן.

הדרך נמשכת ויורדת ומגיעה לחניון מימרן וכ-400 מ’ אחריו פוגשת את ציר אוטווה. כאן אפשר לרדת לכביש 1, או להמשיך במעלה ציר אוטווה לגבעת שאול.

שבילים להולכי רגל

מהר הרצל לעין כרם

אורך המסלול: כ-2 ק"מ . נקודת מוצא: רחבת החניה בהר הרצל (ללא תשלום) . נקודת סיום: עין כרם (אפשר לשוב להר הרצל בתחבורה ציבורית).
הערות: 1. כדאי לשלב עם ביקור בהר הרצל, ביד ושם ובעין כרם.
2. ניתן לשוב לנקודת המוצא במעלה הדרך. במקרה זה הטיול מתאים למיטיבי לכת.
אופי הטיול: טיול קל למשפחות שנמשך כשעה ומתנהל במורד. המסלול עובר דרך אנדטת ראול ולנברג, יורד לדרך עפר רחבה וחולף על פני חורשת האומות. אחר כך השביל עובר לצד טרסות משוחזרות שבהן ניטעו עצי בוסתן, ומגיע לרחוב שביל הצוקים בעין כרם. משם קצרה הדרך למרכז השכונה.

אנדרטת ראול ולנברג
האנדרטה מנציחה את זכרו של ראול ולנברג (1912-1947) - איש עסקים שפעל כדיפלומט שוודי בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה. ולנברג, חסיד אומות העולם, ניצל את מעמדו להנפקת דרכוני חסות שוודיים, רובם מזויפים, והציל עשרות אלפי יהודים. בתום המלחמה אסרו אותו הסובייטים ומאז נעלמו עקבותיו. נראה כי נרצח בכלא הרוסי.

שיקום טרסות עתיקות בנחל עין כרם

בנחל עין כרם נותרו טרסות עתיקות, ששימשו את תושבי הכפר עין כרם ואת תושבי האזור בתקופות היסטוריות. קק"ל ואנשי הקהילות המקומיות משקמים את הטרסות העתיקות ונוטעים בהן עצי בוסתן.

בשנים הראשונות לחייהם זוכים העצים לתוספת מים ואחר כך הם עומדים ברשות עצמם. הפירות עומדים לרשות המטיילים ביער.


שביל הארז

אורך המסלול: כ-4 ק"מ.
נקודת מוצא: חניוני לב היער.
נוסעים בשדרות הרצל ופונים לכיוון אתר “יד ושם". נוסעים כ-100 מ’ ופונים שמאלה על פי השילוט ליער ירושלים. נוסעים בדרך ישראל שוכמן, פונים שמאלה לכיוון מרכז ציפורי ומעט לפניו פונים ימינה בדרך קצרה המובילה לחניוני לב היער .
הערות: 1. יש להצטייד במים, בנעלי הליכה ובכובע.
2. לא מומלץ בשעות החמות של הקיץ.
אופי הטיול: מסלול מעגלי למיטיבי לכת, מסומן בשילוט כחול. מסלול הטיול מתחיל בחניוני לב היער, מגיע לגן אוסטרליה, עובר דרך חניון גמלאי קק"ל לארז בן גוריון ולמצפה כרם ויורד בחזרה לחניוני לב היער. אפשר להתחיל את המסלול גם בחניון אוסטרליה.

גן אוסטרליה וחניון גמלאי קק"ל

גן אוסטרליה הוא גן קטן ונחמד, ליד שכונת יפה נוף, שנמצא בין טרסות חקלאיות ובהן כרם זיתים ועצי בוסתן. פינה בגן מוקדשת לזכרו של אילן חלימי, שנרצח בשנת 2006 בצרפת באכזריות בידי מוסלמים.

חניון גמלאי קק"ל, הסמוך לגן אוסטרליה, מעניק מבט על הרי ירושלים בכל הדרם ובכלל זה הכפרים בית סוריק ובידו, היישובים הר אדר, מעלה החמישה והר הקסטל.

מצליחים לזהות?

ליד גן אוסטרליה, באזור הדרך הסלולה, חפשו בחודש מארס את צבעוני ההרים, מהיפים שבפרחי הבר של ישראל. קל לזהות אותו. לצבעוני יש תמיד לא יותר משלושה עלים גלוניים. הפרח, לעומת זאת, מתהדר בצורת גביע העשוי שישה עלי עטיף בצבע אדום כהה ובבסיסם כתם שחור בעל שוליים צהובים. הצבעוני, אל תשכחו, הוא פרח מוגן.

יער ירושלים - יער קהילתי

קק״ל, בשיתוף המנהליים הקהילתיים הסמוכים ליער, עיריית ירושלים וגורמים נוספים, פועלים ביחד כדי להבטיח את המשך קיומו של יער ירושלים כאתר טבע ונופש בחיק הטבע. קק"ל מובילה כנסים ומשתפת את הציבור בקבלת החלטות שיש להן השפעה על חיי היער. מתנדבים מסייעים בשיקום הטרסות העתיקות שביער ובנטיעה של עצי בוסתן, המשיבים להרי ירושלים את מורשת החקלאות המסורתית שאפיינה את המקום במשך אלפי שנים.
לשיתוף הציבור יש משמעות רבה, משום שעל שלמותו של היער מאיימות תכניות פיתוח רבות. אחת מהן כבר התממשה. בסוף 2016 החל להיבנות ביער המחלף הגדול של כביש 16, העובר מעל נחל רבידה. המחלף והכביש משפיעים מאוד על נתיבי התנועה ביער ועל עולם הטבע שבו.