סיפורה של הקופסה הכחולה

08 אוגוסט 2021 08:40:12
"הקופסה הכחולה" הוא כינוייה של קופסה שדמותה השתנתה במשך השנים, ובמקרים רבים אינה כחולה כלל ועיקר. זהו סמלה של קק"ל ושל המאמץ לפיתוח אדמת הארץ, נטיעת יערות ופארקים, הכשרת קרקע לחקלאות ולהתיישבות, פריצת דרכים והקמת מאגרי מים; סמל של הקשר בין האדם לארצו.

כך נולדה הקופסה הכחולה

ביום י"ט בטבת תרס"ב (26 בדצמבר 1901), החליט הקונגרס הציוני החמישי על הקמת קרן קימת לישראל. פקיד בנק בשם חיים קליינמן מהעיירה נאדבורנה שבפולין הגה רעיון לאיסוף המימון הדרוש לפעילות הקרן. הוא שלח מכתב למערכת "די וולט" (העולם) - העיתון הציוני שפעל בווינה, בזו הלשון:

"בהתאם למימרה 'פרוטה לפרוטה מצטרפת', התקנתי לאחר פרסום החלטת הקונגרס בעניין ייסוד הקרן הקימת לישראל 'קופסא ארצישראלית', הדבקתי עליה פתק עם הכתובת 'קרן לאומית' וקבעתיה במקום מרכזי במשרדי. התוצאה, במידת ניסיונותיי עד כה, הייתה מזהירה. לחברים לדעה, ובפרט לכל פקידי המשרד הציוניים, אני מציע לאסוף בדרך זו תרומות לקרן הקימת".

השאר כבר שייך להיסטוריה - הקופסא הייתה במשך עשרות שנים, כמעט בכל בית יהודי ברחבי התפוצות, ובמוסדות חינוך בארץ ובתפוצות, אמצעי עממי ואהוד למימוש החזון הציוני של הקמת מדינה יהודית. התרומות שנאספו באמצעות ה"פושקע" (הקופסא הכחולה) היו מכשיר לגאולת קרקע, שעליה יקום הישוב היהודי בארץ ישראל. אך הקופסא לא היוותה רק כלי לאיסוף כספים, אלא הפכה מראשית דרכה לאמצעי חינוכי חשוב להפצת התודה הציונית ולחיזוק הקשר של עם ישראל עם אדמת מולדתו.

להורדת קטלוג התערוכה "קופסה בשדרה" ובו מידע מפורט על הקופסות המעוצבות, האמנים והחברות המממנות

מיצג הקופסה הכחולה

"צובעים את הקופסא הכחולה בירוק" - תערוכת הקופסאות הכחולות בממדי ענק הוצבה לראשונה בשדרות רוטשילד בתל אביב. כ-60 אלף מטיילים ביקרו בתצוגה במהלך שלושת השבועות בהם הוצגה התערוכה בשדרות רוטשילד בתל אביב. לאחר מכן היא עברה לתצוגה ב"גלריית האומנות" של אודיטוריום חיפה. לצפייה בסרט וידאו ממיצג הקופסות הכחולות בשדרות רוטשילד בת"א הקליקו כאן

בתערוכה עשרים ואחת קופסאות שעוצבו על ידי אמנים ישראלים שתרמו מכישרונם ומזמנם. במיוחד למטרה זו נרכשו לצורך התצוגה על ידי חברות ישראליות כתרומה לשיקום היערות. בין המעצבים אמן הצילום זיו קורן, מעצבת התכשיטים מיכל נגרין, מעצב הפנים גדי הלפרין, המאיירים אורי פינק ודני קרמן, הציירים והפסלים צבי גבע וצביקה לחמן ועוד רבים אחרים. כל זאת כיוזמה להעלאת המודעות לשיקום יערות הצפון בקרב הציבור בישראל.

אוסף קופסאות קק"ל

במסגרת הביקור במרכז החינוכי והמוזיאון של קק"ל, ניתן להתרשם מאוסף גדול, מגוון וייחודי של קופסאות קק"ל מישראל ומהעולם.

הביקור הוא לקבוצות בלבד ובתיאום מראש.

כתובת המרכז והמוזיאון: רח' צבי שפירא 11, תל-אביב

טלפון: 03-5261104

מועדי פתיחה: ימים א'-ה', בין השעות 07:30 בבוקר עד 16:00 אחה"צ.