מחוברים: מסדרונות אקולוגיים

מעבר אקולוגי מעל כביש 6: מעבר לחיות בין שני צידי הכביש. צילום: עופרה שי
בניית כביש חוצה שטחי מחיה של בעלי חיים וצמחייה זה מעשה שמזיק לסביבה ופוגע בהמשך קיומם של החי והצומח. וזו רק דוגמה אחת. אז מה עושים כדי לשמור על רצף קיומי חיוני של הסביבה ודייריה? מסדרונות אקולוגיים, בשביל הסביבה. בשבילנו

מאת: מערכת אתר חינוך והדרכה, חלון ירוק לצעירים 

קחו אי קטן שיש עליו מספר מסוים של בעלי חיים וצמחים. מהי לדעתכם יכולת ההישרדות וההתפתחות של אותם מינים?
  • יכולת התרבות נמוכה, עד כדי סכנת הכחדה.
  • החיים יימשכו כרגיל.
  • קצב ההתפתחות יהיה מהיר מאשר במקומות אחרים.

נכון, מדובר בשאלה שעל פניה נראית פשוטה, אך מתברר שהתשובה עליה בהחלט לא. מחקרים שבדקו את הנושא לעומק מצאו שככל שהאי קטן, מבודד ונמצא פיזית רחוק מיבשה נוספת – יכולת ההישרדות של מיני הצמחים ובעלי החיים עליו פוחתת. כלומר, תשובה 1 היא הנכונה.
הסיבה לכך פשוטה, כאשר מינים מתרבים בינם לבין עצמם בשטח מצומצם קיימת בעיה גנטית וקיים מחסור בהגירת מינים אחרים למקום, הטבע זקוק למגוון ביולוגי רחב על מנת לשמור על קיומו. לכן חשוב לשמור על קשר בין יבשות כדי לשמור על ההמשכיות של אותם צמחים ובעלי חיים.

המשימה: לחבר את שמורות הטבע

אם תיקחו את תיאוריית הביוגיאוגרפיה של האיים ותעברו מן הים ליבשה – תמצאו שהחיים המודרניים הפכו את הטבע לאיים שבעלי החיים ומיני הצמחים שעליהם הופכים בהדרגה לבעלי יכולת הישרדות נמוכה וסכנת הכחדה ממשית מרחפת מעל ראשם. חלק מאותם "איים יבשתיים" הפכו לשמורות טבע כדי לשמור על החי והצומח באותו אזור ולאפשר את התפתחותם במינימום נזקים אקולוגיים.
נחזור לדוגמה מהכותרת, אותו כביש שנסלל במקום קָטַע בתי גידול של אוכלוסיות בעלי חיים וצמחים. הפיצול של הטריטוריה הוא הגורם העיקרי לפגיעה במגוון הביולוגי, והאחראי על הפיצול הזה הוא האדם – בשתי פעולות רציפות שהוא עושה: קודם הוא בונה את הכביש, שמפצל את הטריטוריה, ופוגע ביכולת ההתרבות של מינים שונים, בעיקר בקרב מינים רגישים יותר, שאינם מסוגלים להתגבר על הפיצול, ואז – כלי הרכב שנוסעים על אותו כביש פוגעים בתנועת חיות הבר באזור. עוד כביש, בניין, מגדל ומרכז קניות הופכים ליישובים וערים שמצמצמים עוד יותר את אותם שטחי טבע. כאן נכנסים לתמונה שמורות טבע, חורשות, יערות ושטחים פתוחים ושמורים אחרים אשר תפקידם החשוב הוא שמירה על הסביבה – והשאלה המתבקשת היא כיצד שומרים על רצף יבשתי כדי למנוע מצבים של "איים יבשתיים".
טובי החוקרים הפכו בשאלה זו והגיעו למסקנה שאי אפשר לעצור את התפתחות האדם המודרני והחיים האורבניים, אבל בהחלט אפשר להקפיד על מספר כללים חשובים בעת התכנון האורבני כדי להגן על משאבי הטבע. הפתרון שהוצע הוא יצירת מסדרונות אקולוגיים, פתרון זה כלול באמנת ריו (1992) לשמירה על המגוון הביולוגי, שעליו ישראל חתומה.
יעלים בשמורת הטבע עין גדי. התפתחות במינימום נזק. צילום: pixabay

מהו מסדרון אקולוגי?

מסדרון אקולוגי מגדיר רצועת שטח בעלת ייחוד ותכונות אופייניות, המחברת אזורים מנותקים זה מזה שבהם מתקיימים מינים של חי וצומח. המסדרון האקולוגי מחבר בין שמורות טבע ושטחים בעלי חשיבות אקולוגית ומאפשר מעבר של מינים ביניהם. החיבור בין השטחים הללו חשוב מאוד הן לשמירה על המגוון הביולוגי והבוטני והן כי הוא משמש שטח מקלט לאוכלוסיית בעלי החיים המקומית. מטרת המסדרון האקולוגי היא לשמר שטחים בעלי ערך טבעי רב. בברזיל, למשל, השטחים הנותרים של היער האטלנטי הם מקוטעים מאוד, ולכן הוחלט לחבר שברי יער דרך מסדרונות אקולוגיים – צעד חשוב בשימור המגוון הביולוגי הייחודי והחשוב באזור.
מעבר לחתוליים בפלורידה. צילום: ויקיפדיה

תרגילי חשיבה באקולוגיה

אחרי שהבנו את מהות הבעיה ואת הפתרון, בואו נראה איך הדברים מתבצעים בפועל. הכנו לכם מספר סוגיות נבחרות שעולות מהשטח. ההמלצה שלנו: קראו את הדילמה העומדת במרכז כל תרגיל, חשבו על הנושא ועל פתרונות אפשריים ורק לאחר מכן קראו את ההסבר.
 
תרגיל 1: איך יוצרים מסדרון אקולוגי לנחל?
תשובה: כאשר בונים באזור שבו עוברים ערוץ מים או נחל מקפידים לא לקטוע את זרימתו הטבעית, לרוב זה נעשה על ידי בניית גשר. כמו כן, יש שוליים טבעיים רחבים מספיק עבור צמחייה ומעבר בעלי חיים אל מקורות המים, ולוודא כי בעת עליית הנחל על גדותיו לא יגיע סחף מזיק אל מי הנחל.
 
תרגיל 2: איך יוצרים מסדרון אקולוגי בין שטחים פתוחים מסוגים שונים?
תשובה:
יערות הם אחת הדרכים ליצירת מסדרון אקולוגי המקשר בין שטחים פתוחים ושמורות טבע. אחד מתפקידיה המרכזיים של קק"ל הוא שמירה על היערות בישראל וטיפוחם, וכדי שיער יהיה מסדרון עליו להיות גדול דיו כדי להכיל את המגוון הביולוגי המתאים לאזור שבו הוא נמצא, ולהמשיך להיות מקום בילוי של האדם, מבלי שתפקיד אחד יפריע לשני.
 
תרגיל 3: כיצד יוצרים מסלול מעוף רציף ובטוח לציפורים?
תשובה: בדיוק כמו אחיהן העשויים ברזל, גם ציפורים זקוקות למסלול תעופה בטוח, הרי לא תמליצו למטוס להמריא במקום שבו מוצב מגדל או עוברים חוטי חשמל. לכן, יש להתחשב במסלולים ידועים ובאזורי מחיה של ציפורים ולצמצם את המפגעים האפשריים. למשל, אנו עדים בשנים האחרונות למגמה ההולכת וגוברת של הטמנת קווי מתח באדמה, ולמלחמתם של הגופים הירוקים בפינוי השמיים ממפגעים אפשריים כדי לאפשר את מעבר הציפורים הנודדות מעל שמי ישראל, שהיא ציר ראשי באזור לנדידת הציפורים בין אירופה ואפריקה.
תן מצוי ביער ביריה. צילום: אבי הירשלפד

הידעתם?

  • 12% מהעולם מוגדר כשמורות טבע.
  • בישראל ישנן כ-300 שמורות טבע מוכרזות.
  • וכ-980,000 דונם יערות.
תרגיל 4: כיצד יוצרים בשטח חקלאי מסדרון אקולוגי לבעלי חיים וצמחיית בר?
תשובה: שטחים חקלאיים הם כרבע משטח העולם, מדובר בשטחים מעובדים ושטחי מרעה. החקלאות היא תעשייתית ברובה ומקבלת ריסוס והדברה – ואלה עלולים לפגוע בבעלי החיים הנמצאים בסביבה, בצמחייה טבעית (לא חקלאית) ובמי התהום. ישראל ידועה בחקלאות ומדובר בענף חשוב, ומכאן שיש להתחשב הן בצרכים האנושיים והן בטבע. למשל, הימנעות משימוש בחומרי הדברה רעילים ומעבר להדברה ביולוגית או ממוקדת.
 
תרגיל 5: כיצד אפשר לסלול כביש מהיר וארוך עם מינימום של קיטוע אקולוגי?
תשובה: כבר בשלב תכנון הכביש יש למפות את בתי הגידול הנמצאים בצידי הדרך ולהציג את הפתרון המתאים ביותר לשמירת הרצף האקולוגי, וכן שיקולים כלכליים וכדאיות הפתרון לטווח הארוך. מי שנסע בכבישים בארץ ובעולם ודאי מצא עצמו עובר בתוך מנהרות באזורים הרריים או נוסע מעל גשר ארוך באזורי ואדיות ועמקים, פתרונות כגון אלה ואחרים משמשים למעבר בטוח לבעלי החיים ולקיום המגוון הביולוגי.

הידעתם? 2

חשיבות המסדרונות האקולוגיים באזורים מיושבים גדולה יותר מאשר באזורים פתוחים.
בישראל קו רצועת החוף מקוטע וקיימת חשיבות רבה לשמירה על רצף אקולוגי, לעומת אזור הדרום שדליל יותר באוכלוסייה וקל יותר לשמור בו על חיבור בין השמורות השונות.