רק עם אופניים

אז מה אתם עושים ביום הכיפורים? אם אתם לא צמים, קרוב לוודאי שגם אתם תהיו בין הילדים הרבים שיצבאו על הרחובות רכובים על גלגלים משלל סוגים ומינים. אז כדי שתצלחו את היום הזה בשלום, קבלו מספר כללי בטיחות חשובים. מאוד!
יום הכיפורים, המועד הקדוש ביותר לעם היהודי, שבו אנו צמים ומבקשים לכפר על חטאינו, הפך, איכשהו, גם ליומם הגדול של כלי הרכב נטולי המנוע. מבלי להיכנס לשאלת ה"כשרות" של רכיבה ביום הזה – החלטנו שלטובת קוראינו שכן בוחרים לרכוב, אנו מצווים לרענן את כללי הבטיחות ולהזכיר איך נכון לצאת לרכיבה.

בטיחות, בטיחות, בטיחות

אז נתחיל בגודל – הוא בהחלט חשוב, ואפילו מאוד. כשאתם הולכים לבחור אופניים, הקפידו שהם יתאימו לכם, אחרת – חוויית הנהיגה תהיה לא נעימה ולא בטיחותית. ואיך תדעו אם האופניים מתאימים? שבו עליהם! מגיעים עם הרגליים לרצפה בנינוחות ושולטים על הכידון? האופניים מתאימים לכם. אם האופניים קטנים מדי, בסיבובים הכידון יפגע בברכיכם, ואם הם גדולים מדי, תמצאו את עצמכם נשענים על הכידון בסיבובים.
 
אביזרי בטיחות – קסדה! מגני בירכיים ומגני מרפקים, לא זזים בלעדיהם בכל רכיבה על אופניים, סקייטבורד, רולר-בליידס וקורקינט. ודאו שהגלגלים מלאים ולא מורכבים ממוטות שפיציים, כאלה שרגלכם לא תוכל לעבור דרכם ולהיתפס בהם. וכן מומלץ להימנע משרוכים פרומים או חלקי בגד שעלולים להיתפס גם הם בגלגלים.
 
קונים אופניים חדשים בדיוק עכשיו? השתדלו לרכוש אותם מספיק זמן לפני יום הכיפורים, כדי שתוכלו להתאמן ברכיבה עליהם ליד הבית ועם ההורים, ולהתרגל אליהם.
 
רוצים להרכיב חברים? גם לכך יש חוקים. למעשה, מותר להרכיב ילד נוסף על אופניים רק כאשר הרוכב בן 14 ויותר, והילד שהוא מרכיב בן פחות מ-8 שנים. שני הרוכבים חייבים לחבוש קסדה.
בגודל המתאים: האופניים שלכם. צילום: סוכנות ג'יני פיקס

אופניים: הוראות שימוש

מי לא מצא את עצמו מטפס פעם רגלית במעלה רחוב תלול ודוחף את האופניים (האופניים רוכבים עליו), כי "נפל לו", "נקרע לו", או סתם הוא "לא ידע"? אילן שאול, מהמרכז הישראלי למכונאות האופניים, נותן לכם כמה עצות לתחזוקה ושימוש נכונים ב"א-ה-ב-ה" (אוויר הנעה בלמים הילוכים) – ושלא תגידו שלא אמרו לכם:

אוויר – יש לוודא שגלגלי האופניים מנופחים בלחץ אוויר מספיק, שיישא את משקלכם, את הציוד ואת האופניים. לאחר ניפוח הגלגלים הקפידו לבדוק את לחץ האוויר על ידי לחיצת שני האגודלים זה על גבי זה על הצמיג (שקיעה של יותר מחמישה מ"מ אינה תקינה). אוויר בגלגלים יאפשר אחיזה טובה של פני הקרקע המשתנים ושיכוך חשוב לישבנים.

יש לוודא במבט שכל אחד מהצמיגים שלם, ללא קרעים, סדקים ו/או עיוותים.

הקפידו לבדוק שהגלגלים מהודקים כהלכה, שהחישוקים ישרים ושאין חישורים משוחררים/רפויים או שבורים. מכלול הגלגל נושא את משקל הרוכב, האופניים והציוד ואחראי על איכות ובטיחות כאחד.
בדקת בלמים? צילום: שי שמואלי
בהילוך נכון: כל המשפחה רוכבת. צילום: סוכנות ג'יני פיקס
בהילוך נכון: כל המשפחה רוכבת. צילום: סוכנות ג'יני פיקס
הנעה – הנאה ממערכת זו תלויה בתקינות גלגלי השיניים והשרשרת. הקפידו על שרשרת נקייה ומשומנת קלות (כן, שרשרת זה לא צ'יפס). תוך פידול לאחור אפשר לוודא במבט כי חוליות השרשרת אינן עקומות, תפוסות או חלודות. הימנעו מהזנחה ובלאי מיותרים. רצוי שהגלגל"שים (גלגלי שיניים) יהיו ישרים ולא עקומים, מהודקים ותקינים.

בלמים – בבדיקה ידנית פשוטה אפשר לוודא את תקינות הבלמים. בעת לחיצה על ידיות הבלמים, תוך דחיפה של האופניים קדימה ואחורה, אפשר לאמוד את: פעולת ידיות הבלמים, תקינות הכבלים והמוליכים, וכמובן את איכות הבלימה. הקפידו לסקור את המערכת תוך ניסיון למצוא פגמים ותקלות העלולים להופיע כתוצאה משחיקה ובלאי או כל שימוש לא נכון, חבלה, תאונה או פגם בייצור. כגון: כבל פרום או רפידות בלמים שחוקות, סדוקות ומתפוררות.

הילוכים – עמדו מאחורי האופניים והסתכלו על מעביר ההילוכים האחורי (מנוף ההילוכים שבאזור הגלגל האחורי). ודאו כי המנוף ישר וניצב לרצפה, ללא כל סטייה פנימה או החוצה. בדקו שהעברת ההילוכים חלקה ותקינה.

בעת רכיבה בתנאים עם שיפועים מגוונים, התאימו את ההילוך שבו אתם רוכבים לתוואי: בעת עלייה יש לשלב להילוכים נמוכים, הילוכים המספקים יותר כוח ופחות מהירות. בירידה או במישורים מהירים עברו להילוכים גבוהים, כמה שיותר מהירות ופחות כוח.
 
ואחרון, אבל ממש חשוב: שימו לב למה שקורה סביבכם – ביום הכיפורים הרחובות עמוסים באופניים, וגם באנשים. כשאתם רוכבים, הסתכלו סביבכם, אל תשתוללו והתחשבו בהולכי הרגל. הרי לא תרצו לגמור את היום הזה פצועים או פוצעים, נכון?
 
רכיבה בטוחה וגמר חתימה טובה