בית ג'אן: להיות ראשון גם בניקיון

יום הניקיון 2015 בבית ג'אן. צילום: רים דגש
מאת: מערכת "חלון ירוק"
12.10.2015
בית הספר מקיף בית ג'אן שואף להיות ראשון בכול – גם בניקיון. ליום הניקיון הם יצאו ראשונים, ניקו במרץ וחזרו עם החלטה: לאמץ את החורשה שבכפר, ולהפוך אותה למקום נקי ושמור
בית הספר המקיף בית ג'אן זכה לאחרונה להגיע למקום הראשון בארץ באחוזי הזכאות לבחינות הבגרות, וזה חשוב. אבל לא פחות חשוב לבית הספר להוביל גם בתחום הסביבתי. מנהל בית הספר, עלי סלאלחה: "כמו שהיה חשוב לנו להיות ראשונים באחוזי הזכאות לבגרות, כך גם חשוב לנו להיות שותפים בניקיון, ביצירת סביבה נוחה ונקייה".
 
"היום התחיל בשיחות בכיתות עם התלמידים על יום הניקיון – מה חשיבותו, מה עושים ביום הזה", מספרת רים דגש, מדריכת מעוף של קק"ל בבית ג'אן. ארבעת מדריכי קק"ל ערכו את השיחות בכיתות. "התלמידים הביעו עניין רב" , היא אומרת. "הם פנו אליי וביקשו להמשיך עם הפעילויות – כל מה שיש לנו: ניידת חינוכית, מרצים, טיולים שקשורים ליום הניקיון. הם פשוט רוצים להיות שותפים".
מנקים את האזור. יום הניקיון 2015 בבית ג'אן. צילום: רים דגש
מנקים את האזור. יום הניקיון 2015 בבית ג'אן. צילום: רים דגש
רים דגש: "ניקיון הוא ערך עליון ובסיסי של חיים בריאים, ניקיון הוא חלק אינטגרלי מתפיסת עולמם ומחזונם של כל תרבות, חברה, עסק ואפילו אדם פרטי. ניקיון אינו שאלה של אסתטיקה או יופי בלבד, אלא שסביבה נקייה בבית, בעבודה או בכל מקום אחר היא בריאה יותר,  נעימה יותר, נוחה יותר ומשרה רוגע גדול הרבה יותר".

רוצים עוד...

בשעה 10:00 יצאו התלמידים לשטח: כל שכבה לקחה מקום מסוים בכפר והתחילה לנקות אותו. שכבה אחת ניקתה תחנות אוטובוס, וצבעה אותן, שכבה אחרת ניקתה רחובות בכפר ושכבה נוספת "התלבשה" על החורשה. "החורשה", אומרת רים, "היא נקודה כואבת. יצאנו משם ממש עם כאב לב.
 
בשעות הערב נכנסים לשם אנשים שפשוט מתנהלים בוונדליזם. המקום מלא בשקיות, בחיתולים משומשים, בבקבוקים של שתייה ושתייה חריפה. ניקינו ככל יכולתנו, והחלטנו, יחד עם שכבה י' של בית הספר, לאמץ את החורשה הזו. להפוך אותה לפרויקט של עבודה תורמת. היא נמצאת במקום גבוה עם נוף מרהיב לכנרת, והמצב שלה פשוט מעציב. אחת החניכות אמרה שמה שהיא לקחה איתה מהיום הזה, זו המסקנה שלעולם היא לא תזרוק משהו, אפילו משהו קטן, ברחוב או בכל מקום אחר כי זה מזהם את הסביבה".
 
אם יאמצו את החורשה, ידאגו תלמידי מקיף בית ג'אן לניקיון המקום – וינסו ליצור מחסום כלשהו שירתיע אנשים מלהיכנס וללכלכך ולהרוס.
ילדי בית ג'אן סיימו את היום הזה עם תחושה של עשייה, של תרומה ושל מעורבות. ואז ישבו תלמידי כל שכבה לארוחה משותפת. עייפים, אך מרוצים...
להיות שותפים ביצירת סביבה נקייה. צילום: רים דגש