לישראל באהבה: יום הניקיון בבית שאן

ילדי בית ספר מאיר והמחנכים. "דאגנו של העיר תהיה נקייה ויפה". צילום: אילת מידן
מאת: אילת מידן
15.10.2015
בבית שאן לומדים על ניקיון, פסולת ואיכות סביבה כל השנה. יום הניקיון הוא הוא רק הזדמנות ליישם את מה שכבר למדו, ולהתלהב: "ההתלהבות לנקות מגיעה לי מהגוף, אני מרגיש טוב כשאני מנקה את הארץ"
מצוידים בכפפות ושקיות זבל ענקיות, יצאו מאות תלמידי בתי הספר היסודיים בבית שאן לחצרות בתי הספר וסביבתם הקרובה. האירוע: יום הניקיון הבינלאומי, שצוין ב-13.10.2015, המטרה – פשוטה: לנקות!
יחד עם המחנכים ומדריכי קק"ל, אספו התלמידים זבל במרץ רב במשך מספר שעות. חלקם אף ניקו את אזור הטיילת שלאורך העיר ואת פארק האיקליפטוס.

"חינוך לאהבת הארץ"

אבל לא רק ניקיון היה שם – לאורך היום התקיימו בבתי ספר ביישוב פעילויות העשרה חווייתיות, שהועברו על ידי מדריכי קק"ל, סביב נושאים שקשורים בסביבה ובארץ, במסגרת תכנית מעוף, המקיים תכנית חינוך סביבתי מקיפה לאורך השנה בבתי ספר בעיר.
 
מישב רצאבי, הפרויקטורית של מעוף בבית שאן, מסבירה: "מטרת התכנית היא לחנך את התלמידים מגיל צעיר לאהבת הארץ והטבע, לחוש שייכות, ולהיות אזרחים יותר טובים כשהם יגדלו. כדי שזה יקרה, אנחנו מעבירים פעילויות בגנים ובבתי הספר לאורך השנה, עם הניידת החינוכית, וגם מוציאים את התלמידים ל'ימים ירוקים' במרכזי השדה של קק"ל, לטיולים בטבע. ביום הניקיון הבינלאומי התלמידים בבית שאן מרגישים שליחות לנקות את הסביבה, כי הם כבר מכירים את הערכים והשפה, מהחינוך הסביבתי שהם מקבלים לאורך השנה".

בי"ס מאיר : "תחושת שליחות פנימית"

בית הספר היסודי מאיר משתתף זו השנה השלישית ביום הניקיון הבינ"ל. בשעות הבוקר יצאו תלמידי ג' עד ו' לשעתיים של ניקיון באזורים שקרובים לבית הספר, בליווי המחנכים ומנהל בית הספר, אודי בן שושן, שהפשיל שרווליו ואסף זבל עם תלמידיו בהנאה רבה: "הניקיון הוא אחת המצוות החשובות בתורה, אנחנו מתעסקים עם 'נויו של עולם', שעבורנו זאת האהבה לארץ ישראל. כל ילדי בית החינוך מאיר זוכים היום לעבוד ולהזיע, לעמול בארץ ישראל, ולקיים את המצווה של טיפוחה. אפשר לראות אותם מנקים בכזאת נמרצות, מתוך תחושת שליחות פנימית".
 
תלמידי בית הספר מאיר זוכים להשתתף בפעילויות סביבתיות חוויתיות, שמתקיימות לאורך השנה במסגרת תכנית מעוף, בכיתת קק"ל בבית הספר ובטבע הסובב את בית שאן. מטרת הפעילות והיציאה לטיולים היא לחבר את התלמידים לערכי טבע, סביבה, מורשת וציונות.
מנקים ומתחברים לטבע. תלמידי מאיר. צילום: אילת מידן

ואיך היה ביום הניקיון?

"ההתלהבות לנקות מגיעה לי מהגוף, אני מרגיש טוב כשאני מנקה את הארץ", משתף תלמיד כיתה ה'. "היה מאוד כיף שעשינו את זה, שיצאנו לשטח ודאגנו שכל העיר תהיה נקייה ויפה, ושגם אנחנו משתתפים בזה". סיפרה תלמידה אחרת.

אודי בן שושן: "אחת מהתכניות המובילות שלנו בבית הספר, היא התכנית המקסימה הזאת של קק"ל, שמפתחת מנהיגות צעירה, שיכולה להוביל את ערכי אהבת והכרת הארץ. בכיתות ו' בבית הספר מתקיים כל שנה פרויקט כיתת מנהיגות, שמפתח מודעות מחויבות לשמירה על הסביבה, באמצעות פעילויות העשרה נרחבות. וחוץ מזה, לאורך השנה מתקיימות פעילויות לשלל גילאים סביב הכרת החי והצומח. הילדים בבית הספר ממש מחכים לפעילויות החודשיות האלה של קק"ל, ולטיולים".

בי"ס אורט כללי: לומדים על ניקיון כל השנה

בזמן שאחזו בשקיות הניילון ועטו את הכפפות על ידיהם, כבר ידעו תלמידי בית הספר אורט כללי לא מעט על הסיבות לשמירה על הסביבה – לקראת יום הניקיון התקיימו בבית הספר דיונים על איכות הסביבה ועל השמירה עליה. וביום הניקיון? התלמידים, בליווי המחנכות, ניקו את הזבל בתוך כותלי בית הספר ובסביבתו, ונהנו מפעילות שהעבירו להם מדריכי קק"ל.
 
מנהלת חטיבת הביניים, בת שבע היינמן, מספרת: "שיתוף הפעולה שלנו עם קק"ל מתקיים לא רק ביום הניקיון הבינ"ל, אלא לכל אורך השנה, הן במסגרת הפעילויות של תכנית מעוף בכיתות החטיבה, והן במסגרת 'ימים ירוקים', טיולים שנתיים, ימי שדה משימתיים, ופרויקט 'עבודה תורמת', שכולל ניקיון השטח ושיקום היערות. המטרה ביום הניקיון היא להטמיע את הערכים שקק"ל מנחילה לנערים, של אהבת הארץ ושמירה על איכות הסביבה".
תלמידי אורט כללי מנקים את בית הספר. צילום: אילת מידן

תלמידי כיתה ז' מספרים:

"דרך הפעילות והמשחק היפה הזה, שבו התחרו הבנים נגד הבנות, וענו על כל מיני שאלות טריוויה, למדנו הרבה על שמירה על הסביבה ועל הארץ שלנו. למדנו למשל על נטיעת עצים ועל כל מיני פעילויות שקק"ל עושה, וזה כיף לדעת שאנחנו ארץ כזאת מתקדמת ומתפתחת".

יום הניקיון: הזדמנות לקצור את הפירות

כל השנה הם מדריכים ומעבירים פעילויות על פסולת, סביבה וניקיון. יום הניקיון הבינלאומי הוא רק יישום בשטח של כל מה שלימדו. מדריכי קק"ל מספרים קצת על העבודה בכיתות.
 
"לכבוד יום הניקיון הבינלאומי התמדנו בהסבר על חשיבותו, על כמות הפסולת שאדם מייצר, על מיון סוגי פסולת, על אפשרויות הפחתת פסולת, כמו מיחזור ושימוש חוזר", מספרת ענת חזן, מדריכת קק"ל. "אתמול עשינו פעילות מקדימה ליום הניקיון לתלמידי כיתות ח' בפארק האיקליפטוס, פארק חדש ומרשים שקק"ל הקימה בבית שאן, שכל העיר נהנית ממנו. רצינו שהנערים יכירו את הפארק וירצו לשמור עליו, לא רק במשך הפעילות, אלא לאורך כל השנה".
 
מישב מסכמת: "יום הניקיון הבינלאומי הוא הזדמנות לקצור את הפירות של החינוך המתמשך שקק"ל מעניקה לילדים ולנערים לאורך השנה. כיף לראות אותם משחקים בהנאה משחק סביבתי, ומשתתפים בניקיון ובשמירה על הארץ היפה שלנו".
פעילות יום הניקיון באורט כללי. צילום: אילת מידן