יום ניקיון עם מעלות רבות

"היה מקסים": מדריכי קק"ל ביום הניקיון במעלות. צילום: יוסי זמיר
מאת: מערכת "חלון ירוק"
14.10.2015
במעלות ציינו את יום הניקיון הבינלאומי 2015 בגדול: הפנינג שכלל מאות תלמידים, מדריכי קק"ל, פעילויות, ניקיון וטקס חגיגי, ואפילו וול E הרובוט בא לבקר וסיפר כמה משעמם לו לבד על כדור הארץ
יום הניקיון הבינלאומי שצוין אתמול, 13/10/2015, היה חגיגה של ממש בעיר מעלות שבגליל המערבי. 800 תלמידים מכיתות ג'-ה' מבתי הספר "הראשונים" ו"הארזים" השתתפו בהפנינג משופע פעילויות שקק"ל הכינה עבורם. הפעילויות התקיימו לאורך כל הבוקר בפארק באגם המונפורט, ולקראת הצהריים נערך טקסט חגיגי בהשתתפות יו"ר קק"ל אפי שטנצלר ומר שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא.

רק כוכב אחד

בפארק היפה והירוק שבמרכזו אגם המונפורט נפרסו לכבוד האירוע עשרות מדריכים של קק"ל, מדריכים של חטיבת החינוך, מדריכי שנת שירות של קק"ל ומדריכים של חוגי הסיירות – מגוון ומעניין זה ברור. הילדים שהגיעו זכו ליהנות מחוויה חינוכית עשירה ומגוונת בתחנות פעילות שונות. לירון לבנה, חניכת שנת שירות בקק"ל מספרת: "הגיעו הרבה מאוד תלמידים. אני חושבת שזה היה מקסים. מי שבא ובאמת התעניין, למד הרבה מאוד מהיום, וגם יכול לספר בבית על הנושא ועל הפעילות. אני חושבת שזה הכי חשוב – להרחיב את הידע והמודעות".
מדריכי קק"ל שקיבלו את הילדים בשעות הבוקר הדריכו אותם בפעילויות שונות. יוחאי אדלר, מדריך קק"ל, פתח בסיפור על כוכבי הים, על כך שאם כל בן אדם היה מחזיר לים כוכב אחד שהים פלט, מצבם של כוכבי הים היה משתפר, וכך אם כל אחד יתרום לסביבה וינקה לכלוך של אחר, וכמובן ידאג לא ללכלך בעצמו, מצבה של הסביבה יהיה טוב ונקי יותר. המדריכים הפעילו את התלמידים בהפעלות שונות של הניידת החינוכית של קק"ל, "דואר סביבה", "ממטרד למשאב" ו"מצנח", וגם במשחק בינגו זבל (הפעלה תחרותית שזמינה באתר לשימוש מורים ומדריכים).

ככה נשמור על העולם

עשרת מדריכי הקומונה משנת השירות בקק"ל הפעילו חמש תחנות שונות שעסקו בנושאים של זבל, שמירה על הסביבה ומודעות, בין היתר הם הפעילו את התלמידים בדיון פורה עם הדמות מהסרט וול E, שסיפר להם ולמדריכה על כך שמשעמם לו לבד על כדור הארץ ועל הגורמים שהובילו לכך שיישארו עליו רק רובוטים ובני האדם לא יוכלו לחיות עליו. בשיתוף עם התלמידים הם העלו רעיונות כיצד למנוע מהעולם להגיע למצב המתואר בסרט.
 
התלמידים הציעו רעיונות כיצד להשתמש שימוש חוזר במוצרים שונים ודיברו על צמצום הצריכה ומיחזור. תחנה נוספת שעסקה רק במיחזור הסבירה לתלמידים מה עושים במיחזור ומה מכינים מכל דבר, למשל, מבקבוקים ופלסטיק מכינים בד פליז שהופך לבגדים, ממיחזור מתכות מייצרים מעקי בטיחות בשולי הדרכים ומצמיגים משומשים מכינים ריצוף לגני שעשועים. תחנה אחרת עסקה בסיפורו של יום הניקיון וסיפרה על ארגון "מנקים את העולם" (Clean Up the World), שהוא ארגון בינלאומי ששם דגש על קהילתיות, במטרה להמריץ ולהעצים את נכונותן של קהילות בכל רחבי כדור הארץ לשפר את מצב הסביבה ולשמור עליה. הם שמעו על איאן קירנאן, בונה יאכטות אוסטרלי, שגרם למיליוני אנשים מאז 1989 לצאת מהבית לנקות את סביבתם לאחר שבהפלגות ראה כיצד הים היפה והמיוחד שלנו מזוהם בפסולת פלסטיק, ניילונים, סיגריות, ברזל וזכוכית.
מנקים, מנקים, מנקים. צילום: מירב חזן

כוח הקבוצה

מדריכי חוגי הסיירות של קק"ל הפעילו את התלמידים בחמש תחנות אחרות. שתיים מהתחנות היו מבוססות על עבודת צוות בשילוב חבל. אחת התחנות המחישה לילדים את חשיבות השימוש בכוח קבוצתי ואתגרה אותם כקבוצה ללכת עם החבל וגם לשבת ולקום איתו בלי ליפול. "צריך לשמור על מתח ורק אם הקבוצה עושה הכול יחד ובהתחשבות זה בזה, אפשר להצליח בזה", מסבירה קמילה עולש, רכזת ההדרכה, ומוסיפה, "ברגע שהילדים הבינו את הרעיון, הם עשו את זה מצוין. הייתה אפילו קבוצה של בעלי צרכים מיוחדים שעשו את ההפעלה הזו (רק ישיבה וקימה) בצורה טובה". תחנת חבל נוספת שלהם הייתה "פרפרים אלפינים" – ילד מטפס ומוציא חתיכת פאזל והאחרים צריכים להרכיב לוח של התכלות חומרים (סוג החומר ומשך זמן שלוקח לו להתכלות). מכיוון שחוגי הסיירות מדריכים ברוב ימות השנה ילדים קבועים מהחוגים, סיפרה קמילה ש"זה היה נחמד ומיוחד. הרגשנו את החוויה שזה נתן להם".
 
"באנו לאסוף את הלכלוך שאנשים השאירו כאן. אם האדם לא ישמור על הסביבה, מי ישמור עליה?", הסביר עידן פנזוביץ בן ה-8. "חשוב שנדאג שהעולם יהיה נקי ויפה", הוסיף חברו נועם זוהר בן ה-9.
הפעלות של הניידת החינוכית של קק"ל צילום: מירב חזן

"מתחייבים לשמור על הסביבה"

לסיום נערך טקס חגיגי בהשתתפות התלמידים, עובדי קק"ל ועובדי עיריית מעלות תרשיחא. אפי שטנצלר, יו"ר קק"ל, בירך את התלמידים ואת כלל הנוכחים ואמר לראש העיר שיש לו עיר יפה, נקייה ומרהיבה בגליל המערבי, וגם נוער נפלא. הוא דיבר על יום הניקיון ועל החשיבות שלו, וגם הקים את כולם על הרגליים, ביקש מהם להרים ידיים למעלה ולצדדים וביקש מכולם לשים יד על הלב ולומר "אנחנו מתחייבים לשמור על הסביבה ועל ניקיונה".
 
גם שלמה בוחבוט, ראש העירייה, בירך את המשתתפים ואת קק"ל על הפעילות המושקעת ליום הניקיון, והודה לקק"ל על התרומה שלה לסביבה ולחברה, על החורש והיערות שסביב העיר ועל חלקה בהקמת אגם המונפורט והפארק:  "היערות סביבנו ניטעו על ידי קק"ל בעזרת המתיישבים הראשונים שהגיעו לאזורנו. אנחנו מודים לקק"ל על העשייה הרבה מאז ועד היום".

מנקים את מעלות והסביבה. צפו!

ומתי מנקים?

חלק מקבוצות הילדים שבאו לפעילות בפארק השתתפו בניקיון הפארק, שעד מהרה הפך מצוחצח ממש. קבוצה מצומצמת של תלמידים מכיתות המנהיגות הצעירה של קק"ל הצטלמו כשהם מנקים את הפארק לתכנית חינוכית בערוץ הילדים שתעסוק בנושא.תלמידי שכבת ז' מבית הספר אורט מעלות יצאו לנקות את פארק אדמית. הם הפליאו לנקות והוציאו מהשטח, מבין השיחים והעצים, כמויות עצומות של זבל. "לא האמנתי. זו הייתה מעין תחרות של התלמידים, מי אוסף יותר זבל", מספר נני ברק, מדריך קק"ל. ומוסיף שהחברה האלו היו יוצאים מהכלל! ומילאו יותר ממכולה שלמה.לאחר מכן הם טיילו בפארק לאורך המצוק עד מערת קשת וקיבלו הסברים ממדריכי קק"ל על הפארק והסביבה, על הקרבה לגבול הלבנוני, על קק"ל ועל רכישות הקרקע באזור.יום הניקיון הסתיים והילדים חזרו לביתם, אנחנו מאמינים שהיום הזה, שהיה עבור ילדי העיר השקטה והירוקה שונה מימים אחרים, יתרום להם ולכל מי שנמצא בסביבתם לגלות אחריות ומנהיגות בנושאים של ניקיון, צריכה נכונה ומיחזור.
כמה זבל... צילום באדיבות בי"ס אורט מעלות