מנקים ת'דרום

מנקים את ירוחם. יום הניקיון הבינלאומי 2015. צילום: אדי ישראל
ילדי ירוחם שקדו על ניקיון האגם היפהפה שלהם, וממש באותו זמן ניקו ילדי באר טוביה את יער המלאכים-שחריה, ועל הדרך חשפו כמה ממצאים ארכיאולוגיים. יום הניקיון הבינלאומי 2015 בדרום
שמונה בבוקר, יום שלישי, 13 באוקטובר 2015: תלמידי בית הספר "המאוחד" בירוחם מגיעים לאגם ירוחם היפהפה – אגם מלאכותי שהוקם על ידי קק"ל בערוץ נחל רביבים. היום הוא יום הניקיון הבינלאומי והתלמידים מגיעים לנקות, כמובן.
 
באותו זמן ובדיוק מאותה סיבה ולאותה מטרה, במקום אחר בדרום – יער המלאכים-שחריה בנגב הצפוני – תלמידי כיתות ה'-ו' מבית הספר "יד חזון" מגיעים גם הם כדי להשיב את הניקיון ליער. שחר בת ה-12: "באנו לשמור על היער, לטפח אותו. אני אוהבת את היער, אנחנו יוצאים אליו בחופשות שלנו. כשרואים זבל בכל מקום זה הורס את כל היופי. אני נהנית לנקות, ואני בטוחה שגם היער נהנה מזה שמנקים אותו".

אגם ירוחם: גם יפה וגם נקי

לפני שחילקו לילדים שקיות אשפה מתכלות, כובעי יום הניקיון הבינלאומי וכפפות עבודה, קיבלו ילדי ירוחם שיעור קצר בפעילות של קק"ל בכל הארץ בדרך חווייתית – במשחקים ופעילויות מגוונות. גם אפרת, מורה בכיתה א', דיברה על יום הניקיון עם הילדים לפני שעזבו את בית הספר. "דיברנו על כבוד לכדור הארץ, איכות הסביבה ומיחזור. אמרתי להם שנעזור לקק"ל לנקות את כל הארץ וגם שנהיה חלק מהעולם".
 
הילדים התלהבו מאוד מהעבודה, והמורים והמדריכים בקושי מנעו מהם מלהגיע אל שפת האגם כדי לנקות. עילאי, אחד הילדים, הצביע על שקית הזבל שלו ואמר בתקיפות, "תראו מה יש לי כאן. אתם מעדיפים לראות את כל זה ליד האגם?!" חברתו גאיה הסכימה: "אם לא נעשה את זה, הארץ שלנו תסריח!"
 
אגם ירוחם הוא נכס דרומי ממעלה ראשונה: הסכר שיצר את אגם ירוחם נבנה בשלהי שנות החמישים כדי לנצל את מי השיטפונות של נחל רביבים למטרות השקיה, וכדי ליצור מוקד משיכה לסירות, דייג, תצפיות על ציפורים ועוד. על רקע המדבר הצחיח, האגם והצמחים הירוקים מסביבו נותנים תחושה של נווה מדבר.
 
לאחר שסיימו לנקות את אזור האגם, נסעו הילדים לאחד הלימנים שבאזור ירוחם, שהקימה קק"ל כחלק מתכנית הייעור המדברי שלה. לימנים אוצרים בתוכם מי שיטפונות באמצעות סכר שממוקם בוואדי, ובאזור המוצף שלהם נוטעים עצים, שייהנו מן המים. בלימנים נוטה להצטבר אשפה, מה שסיפק לילדים עבודה לא מעטה...
לא השאירו טיפת לכלוך. צילום: אדי ישראל

יער המלאכים שחריה: הילדים סירבו לעזוב

קשה לנתק בין יום ביער לבין המצב הביטחוני המתוח, שלדאבון הלב הפך לחלק מהחיים בארץ. יהודית אוחנה, מנהלת בית ספר "יד חזון" בבאר טוביה, דיברה על המצב עם התלמידים מכיתות ה' ו-ו' שבאו לנקות את יער המלאכים-שחריה בנגב הצפוני. "הורים שאלו אותי אם לקיים את הפעילות שתכננו להיום, ורק כ-70% מהילדים הגיעו לבית הספר, אבל אנחנו בוטחים בקדוש ברוך הוא. הבאנו מאבטחים מיוחדים, ועכשיו הזמן לנקות את הארץ היפה שלנו".
 
ביער המלאכים-שחריה הייתה פעילות מיוחדת – שאורגנה במשותף על ידי אגף חינוך ונוער בקק"ל ורשות העתיקות. הסיבה, כמו שהסבירה הארכיאולוגית ד"ר יעל עבדי-רייס: "יש כאן שרידים של מה שנראה ככפר ביזאנטי. האזור שבו הילדים עובדים היה כנראה אזור העבודה של היישוב, שבו עבדו עם זיתים, ענבים ועוד. הסלעים כוסו על ידי זבל ואפר, אז הילדים מנקים אותם וחושפים את השרידים הארכיאולוגיים".
 
הילדים התרגשו מאוד מהממצאים, שכללו בורות קטנים, תעלות קטנות בסלעים, ומה שנראה היה להם כציורי אבן. הם סירבו להפסיק גם כשהיו צריכים לעזוב, ונשארו לכמעט שעה נוספת.
 
"תראו מה מצאנו!" אמר אליהו, תלמיד כיתה ו' מבאר טוביה. "מישהו חי פה לפני מאות שנה, ועכשיו גיליתי את משטח העבודה שלו. הייתי רוצה לעבוד כאן כל הזמן, הלוואי שכל יום היה יום הניקיון הבינלאומי".
חושפים שרידים ארכיאולוגיים ביער המלאכים-שחריה. צילום: אדי ישראל