המירוץ לניקיון בחוף ניצנים

תראו כמה אספנו... יום הניקיון בחוף ניצנים. צילום: עמית כהן
מאת: עמית כהן
29.10.2017
ילדי אשקלון וחוף אשקלון, שעמלו על ניקיון חוף ניצנים ביום הניקיון הבינלאומי, החזירו לחולות את מראם הטבעי, ועל הדרך נהנו מעשייה משמעותית: "חשוב שבנוסף לזה שארץ ישראל יפה, היא תהיה גם נקייה ומטופחת"
"אני מרגיש כמו במירוץ למיליון", אומר אליאם, תלמיד בכיתה ו' מאשקלון, בעודו רץ עם חברו בחוף ניצנים וממלא את שקית הזבל השלישית שלו. מסביבם, עם שקיות זבל בידיהם, צובאים על חוף ניצנים כ-350 תלמידים מכיתות ה'-ו' מבתי הספר דקל ורותם באשקלון, מורשה, ברכיה וניצני קטיף בחוף אשקלון ומדעי תורני בשדרות, שהגיעו ב-24.10.2017, יום הניקיון הבינלאומי, לחוף ניצנים למבצע ניקיון במסגרת תוכנית מעוף במרחב דרום. התלמידים נהנו מחוויה אדירה של יציאה מגבולות בית הספר אל החולות הפתוחים ועשייה משמעותית למען המדינה.

המסר: לשמור על הניקיון בכל יום

היום נפתח במפגש על רקע חוף הים בניצנים, שבו נשאו דברים ובירכו ראש מועצת חוף אשקלון יאיר פרג'ון, מנהל חטיבת החינוך של קק"ל סימון אלבז ויצחק ארביב מנהל מחלקת מעוף, שהודה לבתי הספר ולילדים על בחירתם להשתתף בניקיון העולם עם קרן קימת לישראל. ארביב הדגיש את חשיבות השמירה על הניקיון בארץ ובעולם לא רק ביום הניקיון, אלא גם בשגרת היומיום.

ראש המועצה, יאיר פרג'ון, פנה לתלמידים ודיבר על חשיבות האחריות האישית: "אחד הדברים החשובים שאנחנו הולכים לעשות הוא מבצע ניקיון, אבל מה שחשוב עוד יותר הוא המסר, שיהיה לנו ברור: לא משאירים לכלוך בשום מקום, לא בחצר ולא בבית הספר. אם צריך, תלמידים יקרים, אז גם מסבים את תשומת הלב של השכנים, החברים ואפילו הבוגרים שנמצאים בסביבתנו. אם הם משליכים חס וחלילה שקית, נעיר להם – אבל בצורה יפה ומכובדת".
לא משאירים לכלוך. ילדי הדרום מנקים את ניצנים. צילום: עמית כהן

"עשינו שירות לדור הבא"

לאחר הברכות והאיחולים, כשכל ילד אוחז בידו את כלי העבודה העיקרי – שקית זבל – יצאו הילדים לשטח, לנקות את הדיונות וחוף הים. הילדים עבדו במרץ ומילאו שקית אחר שקית, הרימו כל פיסת פסולת אפשרית, פחיות, בקבוקים, ניירות ועוד. המוטיבציה של הילדים הייתה מדהימה וכתוצאה מכך ערימות הזבל שאספו היו מרשימות. לאט לאט החולות נוקו וחזרו למצבם ולמראם הטבעי. חוף הים בקרבת הבית הוא מקום שבו הילדים נוהגים לבלות בשעות הפנאי, אך המפגש במסגרת שעות בית הספר, ומתוך תחושת אחריות, נתינה ותרומה, היה משמעותי עבורם ונתן להם מוטיבציה ותחושת סיפוק.

לאחר כשעה וחצי של ניקיונות, התאספו התלמידים להפעלה בנושא איכות סביבה, פסולת ומיחזור בהובלת מפעיל מטעם קק"ל. הם השתתפו במשימות וחידונים וסיימו את היום בעודם קופצים ושרים את השיר "מתנות קטנות..."

"יום הניקיון חשוב לי כי אם ננקה את הסביבה, אז פחות חיות, צמחים ובני אדם יסבלו. מאוד חשוב שבנוסף לזה שארץ ישראל יפה היא תהיה גם נקייה ומטופחת, ושארצות אחרות ייקחו ממנה דוגמה", שיתפה דיאנה מבית הספר דקל באשקלון בחשיבותו של יום הניקיון עבורה. שגיב מכיתה ו' בבית ספר דקל הוסיף ואמר: "אנחנו עשינו שירות לדור הבא ועזרנו לסביבה. אני אישית חשבתי על הדורות הבאים שלא יהיה להם מלוכלך ויוכלו לשחק בכיף".
אחרי הניקיונות יש גם הפעלות. צילום: עמית כהן
חורשים את החוף עם כלי העבודה – שקיות אשפה – ביד. צילום: עמית כהן