בצפון לקחו את החופים לידיים

ביקור משמח. תלמידי בי"ס עתיד מקרית מוצקין מנקים את חוף קרית ים. צילום: חגית שטראוס
מאת: מערכת חלון ירוק
25.10.2017
חופי הצפון נהנו השנה מיחס מיוחד ביום הניקיון הבינלאומי. תלמידים ממגוון בתי ספר בצפון יצאו לחופי הים, ניקו וחסכו סכנות מהים ומבעלי החיים שתלויים בו. רגע לפני שעונת הרחצה נסגרת זה הזמן להודות לטבע וגם לעזור לשמור עליו
יומיים לפני המועד הרשמי של יום הניקיון הבינלאומי, ב-22.10.2017, זכה חוף קרית ים לביקור משמח. 22 תלמידי כיתות י' מבית ספר תיכון עתיד מקריית מוצקין פשטו על החוף, ולמרות שבמבט ראשון הוא נראה נקי למדי – הוציאו ממנו התלמידים לא מעט לכלוך ופסולת (כעשר שקיות זבל!).
 
אסתר זוקמן, מדריכת קק"ל, התרשמה מאוד משיתוף הפעולה של התלמידים, גם בהדרכה המקדימה לפעילות וגם בפעילות הניקיון עצמה, וציינה: "היה מעניין לראות שגם בפעילות פשוטה כמו ניקיון החוף היו תלמידים שהביאו את עצמם ביצירתיות רבה – היה תלמיד אחד שאסף בשקית הזבל שקיבל רק פקקים של בקבוקים, והרבה! תלמידים אחרים מצאו סרטנים והראו לשאר חברי הכיתה, היו תלמידים שבחרו לנקות את החוף עצמו וכאלה שבחרו לנקות את השביל שבו... והכול נעשה מתוך שמחה, בחברות יפה ובכיף". התלמידים היו שותפים פעילים גם בהדרכה בכיתות של המשחק "מהפך בפח", בליווי הסבר.

למידה חווייתית בחוף הים

תלמידי מעוף מעלה יוסף ומועצה אזורית מטה אשר לקחו גם הם אחריות על החופים שלהם, וביום הניקיון הבינלאומי, 24.10.2017, יצאו לנקות אותם.
פעילות בית הספר שלום עליכם ממושב בצת במסגרת יום הניקיון הבינלאומי השנה נפרסה על פני יומיים. ביום הראשון נהנו התלמידים מפעילות חינוכית שנערכה בכיתות ובבית הספר, וכללה הדרכה והסבר על משמעות וחשיבות התרומה המעשית שלנו ביום מיוחד כמו יום הניקיון הבינלאומי, וכן הפעלות שטח של הניידת החינוכית של קק"ל בנושא מיחזור ופסולת ופעילויות מקוונות שקק"ל מציעה במדור ההפעלות שלה.

ביום השני – שבו עסק בית הספר, בשיתוף עם בתי ספר נוספים ובהם אפק, גוונים ורגבה, מיתר וחורשה ממועצה אזורית מטה אשר, בפעילות מעשית של ניקיון חופי הים הצפוניים – יצאו כ-500 תלמידי בית הספר יחד עם צוות המורים, המחנכים ומדריכי קק"ל ובשיתוף פעולה עם החברה להגנת הטבע לנקות את רצועת החוף בסביבת חוף בצת. הם ניקו במספר מוקדים – בלגונה, בחוף בצת ובראש הנקרה.

הילדים נהנו מלמידה חווייתית בחוף הים, הכרת ערכי הטבע והמורשת הנמצאים לאורך החופים שהם ניקו, העשרת הידע בנושא המגוון הביולוגי ושמירה על הסביבה דרך טיול. המורים והתלמידים הרגישו קשר משמעותי וחזק למקום הקרוב לביתם וללבם ונהנו מלמידה משמעותית וחווייתית שתיזכר לשנים רבות. בנוסף לכך הצליחו המנקים לאסוף הרבה מאוד זבל שנחסך מהים.
טוב שאתם מקפידים לשתות בים, רק את הפקקים, לא להשאיר בחוף... "תוצרת" מהחוף. צילום: חגית שטראוס