יום הניקיון 2017: צפון נקי

מאת: מערכת חלון ירוק
26.10.2017
שבוע הניקיון, שנערך במסגרת יום הניקיון הבינלאומי שמובילה קק"ל, חצה ברחבי הצפון יערות, חניונים, חורשות, שכונות, נחלים וחופים. הוא שיקף את המגוון הרב תרבותי והחברתי שלנו בארץ ותרם רבות לניקיון השטחים וללקיחת האחריות על ניקיונם
העיר נצרת עילית לקחה את יום הניקיון בידיים וערכה אותו בכל היישוב ובהשתתפות כל בתי הספר. שכבת כיתות ג' השתתפה בטקס בגבעת הנופלים בהר יונה, שם ניקו התלמידים בבוקר את הזבל שהתאסף באתר והצליחו לעשות מערום ענקי של שקיות מלאות בזבל. לאחר מכן יצאו לשעת הפעלה של מדריכי קק"ל בשיתוף מכינת תבור ומדריכים של רשות הטבע והגנים, ולסיום נהנו ממופע עם גיל בוהדנא בנושא כלי נגינה ממוחזרים ממגוון חומרים וסוגי פסולת.
 
בשמשית יצאו תלמידי שכבות ב', ד' ו-ה' מבית הספר היסודי רעים בלוויית ארבעה מדריכי קק"ל לפעילות מודרכת וטיול ביער שמשית. התלמידים פשטו על היער ועל השבילים הצדדיים כדי לנקות את מה שקבלני הניקיון של קק"ל, שמנקים אותו באופן יומיומי, לא מספיקים לעשות.
 
גם בשעות אחר הצוהריים של יום הניקיון הבינלאומי המשיכו יישובי הצפון לעסוק בפעילויות הניקיון. בקריית טבעון בלטו בחריצותם חניכי שבט הצופים אלון. כ-230 חניכים ומדריכים יצאו לפארק הקטר באלרואי ברמת טבעון וניקו את השטח. הם אספו עשרות שקיות עם זבל ותרמו לשמירה על השטח הפתוח, הטבע והאתרים בסביבתם. לפני שיצאו לנקות נהנו החניכים מפעילות חינוכית בקן בסגנון סולמות וחבלים בנושאי מיחזור ו"ממטרד למשאב" בהדרכת מדריכי קק"ל, וכן מפעילות מקוונת מהפך בפח.
לפני שמנקים - לומדים קצת על ניקיון. צילום: ענת הופמן

פעילויות, ניקיונות ומופעים

גם בעפולה יצאו מוסדות החינוך בעיר לחורשות ולסביבת בתי הספר למבצעי ניקיון.
 
בג'וליס פעלו מוסדות החינוך במספר תחנות, קיבלו הדרכה "מהפך בפח" ליום הניקיון, והתכנסו ברחבת המתנ"ס למופע אומנותי חווייתי.
בבית ג'אן נערכו לאורך כל השבוע פעילויות בכיתות, פעילויות של מנהיגות מובילה בקהילה, של תנועות הנוער ועוד.
 
בבית שאן יצאו מוסדות החינוך ביום הניקיון לפעילות ניקיון בכל השטחים
הסובבים את העיר ובחורשות קק"ל.
סולמות וחבלים בצופי טבעון. צילום: ענת הופמן
גם בעכו התקיימו פעלויות לרגל יום הניקיון, בין השאר בחטיבות הביניים בעיר, אשר הופעלו בכיתות ויצאו לאחר מכן לניקיון. הפעילות בחטיבות הביניים לוותה בתחרות – משקל יד מיוחד ש"הגיע" למקום, בסיועה של מירב חזן מאגף החינוך של קק"ל, עזר לתלמידים לשקול את כמויות האשפה שלהם, ולקבוע מי אוסף את כמות האשפה הגדולה ביותר.
מכינות הקד"צ בעיר פעלו אחר הצוהריים יחד עם מועצת הנוער בניקיון בחורשת לילי שרון, תלמידי כיתות מדעים בעלייה שנייה יצאו ליער עופר לעבודה תורמת וגילו התגייסות ראויה.
בקרית אתא יצאו בנות אולפנית שחם לנחל נעמן לסייע בפרויקט שיקום נחל, ניקיון ופעילות בנושא.
 
תלמידות עמית צפת מצפת יצאו לפעילויות יום הניקיון ביער ביריה, שם הודרכו על ידי מדריכי קק"ל, נהנו מהפעלות ומסלול טיול ביער, וכמובן ביצעו עבודות של ניקיון במקום.
 
בקרית ים בחרו להתחיל את פעילות יום ניקיון עם חטיבות הביניים בפעילות בכיתות, בחידון קהות ליום הניקיון ובדיון בחשיבות היום הזה, ולאחר מכן יצאו לחוף הים – רצועה הזקוקה נואשות לידיים עובדות.
ואילו בטירת כרמל נפרסו אירועי יום הניקיון על פני כל השבוע. תלמידי התיכון יצאו לפעולות ניקיון בפארק מונהיים ומוסדות החינוך בעיר ניקו בסביבת בתי הספר.