מנקים את הבית: יום הניקיון בדרום

פשטו על החוף. תלמידים מציגים את "תוצרת" פעילות הניקיון בחוף ניצנים. צילום באדיבות מ.א חוף אשקלון
מאת: מערכת חלון ירוק
26.10.2017
הם יצאו לנקות את החופים והשטחים הפתוחים ביום הניקיון הבינלאומי, 24.10.2017, ויצרו לעצמם ולשכניהם סביבה נקייה יותר. תלמידים וחניכי החינוך הבלתי פורמלי מהדרום לקחו אחריות על הסביבה, קבלו אותם
ניקיון חופים, שטחים פתוחים ועבודה משותפת של קק"ל עם העיריות, המועצות, מכינות הקד"צ, בתי הספר, יחידות הנוער, תנועות הנוער וארגוני הנוער במרחב הדרום הניבו תוצאה מרשימה: דרום נקי יותר. נציגי יחידת הקשר של חטיבת החינוך בדרום ציידו מבעוד מועד את רכזי החינוך וההדרכה במרחב דרום בתכנים, הפעלות וציוד ליום הניקיון, ערכו אירוע מרכזי בקריית מלאכי, ניקו את הדיונות והחופים והמשיכו את מסורת יום הניקיון הבינלאומי – זו השנה ה-17 ברציפות.

מפעילים ומנקים

אז איפה ניקו הדרומיים? באשדוד, קרית גת ואשקלון התגייסו בני הנוער למלאכה: יחידות הנוער הפעילו את קבוצות החניכים ומינפו את העשייה המשותפת במסגרת המשולש: פעילות חינוך בלתי פורמלי-קק"ל-יישוב.
חוגי הסיירות של קק"ל התגייסו גם הם למשימות הניקיון – ו-144 החוגים שלהם במרחב דרום ערכו פעילות חינוכית ומעשית עם קבוצות בשטח.

אזור הדרום שופע מכינות קדם צבאיות – שגם הן הצטרפו בשמחה לחגיגית הניקיונות. החניכים ניקו את הסביבה הקרובה וערכו את פעילויות יום הניקיון בקהילות שבהן הם מתנדבים.
 
מכינות נחשון, עמיחי, כרמים ולכיש הפעילו את בתי הספר והילדים בתוכניות חינוך הקשורות ביום הניקיון וגם יצאו איתם לנקות את הסביבה בשכונות הסמוכות לבית הספר.
לנקות זה חשוב. חניכות במכינה קד"צ. צילום: עמית כהן

ניקיון עם מעוף

במסגרת פעילות מעוף במרחב דרום, התקיימו פעילויות ב-13 יישובים. אירוע השיא היה פעילות ניקיון בחוף ניצנים, בהשתתפות כ-550 ילדים, שהגיעו מבתי הספר דקל ורותם באשקלון, מורשה ברכיה בחוף אשקלון, ניצני קטיף והמדעי תורני שדרות.

הילדים פשטו על החוף וניקו אותו, ולאחר שסיימו נהנו מהפעלה בנושא יום הניקיון ואיכות הסביבה. הגיעו לברך: יאיר פרג'ון, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, מנהל אגף החינוך של קק"ל, סימון אלבז, ומנהל מחלקת מעוף, יצחק ארביב.

עוד פעילויות ניקיון של מעוף נערכו בשדות נגב – שם עברו רכזי הנוער ובנות השירות הלאומי השתלמות בנושא יום הניקיון, וביום הניקיון עצמו הם סייעו לפעילות שהתקיימה ביישוב. במרחבים יצאו תנועות הנוער לנקות ברחבי המועצה; בנתיבות נערכו השתלמויות בנושא יום הניקיון למדריכי תנועות הנוער בעיר, וביום הנקיון יצאו כל תנועות הנוער לנקות בנחל בוהו; בחוף אשקלון השתתפו תנועות הנוער הבניקוי נחל שקמה – ובשעות הערב התכנסו לאירוע מרכזי בהשתתפות מאות בני נוער במעמד ראש המועצה.

גם 20 בני נוער משדרות יצאו לפעילות ניקוין חופים בחוף זיקים ושפך נחל שקמה במסגרת מעוף; חניכי מכינת צהלי שלוחת עין צורים ממועצה אזורית שפיר הגיעו לנקות בגבעה 69 עם שקיות וכפפות קק"ל ושלוחה נוספת מעין צורים יצאה לנקות בבריכות ניצנים; ואילו מבאר שבע יצאה מכינת ארז לנקות בגבעות גורל במסגרת יום ניווטים.
החוף נקי, נעבור להפעלה. צילום באדיבות מ.א חוף אשקלון
קיבלו מדליות! בנות מכינת צהלי מתגאות בתפוקה. צילום: עמית כהן