גמר חידון תשע"ח: האלופים הם מתקוע

מאת: גלית שפיר
3.6.2018

יונתן ונועם מבית הספר אח"י תקוע בגוש עציון לקחו את המקום הראשון, במקום השני זכה בית הספר שפרינצק מקרית אתא ולמקום השלישי הגיעו נציגי בית הספר ברויאר מיד בנימין, אבל בחידון הזה כולם מרוויחים. אימו של אחד המתמודדים הדרוזים: "הנוכחות שלנו היום בגמר היא ניצחון גדול עבורנו"
 

מאות תלמידים, בני משפחה, מורים, מנהלי בתי ספר ונציגים מאגף החינוך העירוני גדשו את אולם המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים ביום חמישי 31.5.2018. כולם הגיעו במטרה אחת: לעודד את 18 המתמודדים, שהגיעו מ-9 בתי ספר שונים לגמר חידון קק"ל לשנת תשע"ח, ולחגוג איתם. בפודיום השופטים ישבו אהרון בר, מנהל מחלקת פדגוגיה באגף החינוך של קק"ל, סוהיל זיידן, מנהל תחום מטעים, חורש טבעי ומרעה ופקיד יערות ארצי בקק"ל, חברת הכנסת לאה פדידה ומירב כורה חזן, רכזת פדגוגיה בקק"ל, ועל האירוע כולו ניצח המנחה אבשלום קור. השנה, בפעם השנייה ברציפות, הועבר החידון בשידור חי באתרי קק"ל.

סגן יו"ר קק"ל, מר שלמה דרעי, בירך את המתמודדים, ואמר: "בחידון קק"ל משתתפים חילונים ודתיים, תושבי המרכז והפריפריה. כגוף הציוני הגדול בעולם, אנו מאמינים כי ההון האנושי הוא המשאב החשוב ביותר שיש לעם ישראל ולמדינת ישראל, משאב שיש לאמן, לפתח ולעודד ולמעשה זוהי משימה מתמדת שעומדת לפתחנו כמנהיגים וכאישי ציבור, כמורים וכהורים".

השנה נערך החידון בסימן 70 שנה לקום המדינה, ולחומר הלימוד נוסף פרק מיוחד שעסק בהצלחות ובהישגים ישראליים בולטים בתחומי המדע, החקלאות, הרוח והתעשייה, מה שהוסיף נופך חגיגי לאירוע. "זאת המתנה הכי יפה, לחגוג כך עם המדינה בחוויה מרגשת", אמרו בעיניים נוצצות הורי אחד המתמודדים.
קהל חם שהגיע לעודד. צילום: איתן ריקליס

קבלו את הזוכים

אל המקום הראשון, עם 136 נקודות, הגיעו נועם מתתיהו מאירסון ויונתן טל מבית הספר אח"י תקוע בגוש עציון. הם זכו בטיול כיתתי עם אוטובוס ומדריך צמוד. ומה התוכניות לעתיד של הצמד המנצח? מתברר שחידון קק"ל הוא רק ההתחלה בשבילם – כי הם בכלל שואפים "להשתתף בתחרות חידון התנ"ך העולמי". ומה חש דוד, אביו הגאה של יונתן? הוא פשוט נהנה מהרגע: "ההרגשה מדהימה, זה כמו לזכות במונדיאל".

למקום השני הגיעו ליאל יונשב ואבנר אגמון מבית הספר שפרינצק בקרית אתא עם 131 נקודות, והפרס שלהם היה שולחן לחצר הית הספר. אבנר שיתף בהתרגשות: "הזכייה הייתה מרגשת מאוד ולא צפויה". שרית אברהם רוזנהיימר, רכזת המדעים בבית הספר שפרינצק, הוסיפה כי "הניצחון הוא תוצאה של עבודה קשה, שאליה נרתם הצוות החינוכי בבית הספר. בתקופה האחרונה הקדשנו שמונה שעות שבועיות לטובת למידת התכנים בצורה חווייתית".

ובמקום השלישי והמכובד זכו דנה ונבו ואנה מבית הספר ברויאר מיד בנימין, עם 130 נקודות, וקיבלו לוח קיר מעוצב לכיתה. נבו: "אני נרגש, עבדתי קשה בחודשים האחרונים ואני שמח שזכינו".
נועם ויונתן, הזוכים במקום הראשון, עם נציגי קק"ל. צילום: איתן ריקליס

"הנוכחות בגמר היא הניצחון"

חידון הגמר הוא אירוע שיא שמסכם כחמישה חודשי למידה לתלמידים בכיתות ה'-ו' מבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ, המתמקדים בתחומים של ציונות, מורשת, ידיעת הארץ, איכות סביבה וגאווה ישראלית. הלמידה התבצעה בצורה חווייתית באמצעות חידונים, סרטונים ומשחקים באתר האינטרנט חלון ירוק לצעירים. אהרון בר, מנהל מחלקת תוכן ופדגוגיה בקק"ל, מסביר: "חשיפת התלמידים למערכת המושגים של ערכי טבע, מורשת וגאווה ישראלית באמצעות שאלונים, פעילויות חווייתיות וטיולים בטבע מאתגרת את התלמידים. באמצעות שיטות לימוד אלו התלמידים מפנימים את הערכים שהם חלק מתעודת הזהות שלנו כאזרחי המדינה".

אחרי חודשים של למידה ניגשו הילדים לבחינה המסכמת, ושני המצטיינים נשלחו לייצג את בית ספרם בתחרות המחוזית. מכל מחוז נבחרו לתחרות הגמר שלושת בתי הספר שהשיגו את הניקוד הגבוה ביותר. ואלו הם המתמודדים שהעפילו לגמר:
  • ליאל יונשפב ואבנר אגמון מבית הספר שפרינצק בקרית אתא.
  • רואי דויד כהן ומלאכי ביטון מבת הספר הממ"ד ארבל בנצרת עילית.
  • סלמן חוסן וסעיד אבו טריף מבית הספר אלאמל בירכא.
  • דנה ונבו ואנה מבית הספר ברויאר ביד בנימין.
  • אליאורה לרר והללי ברזילי מבית הספר בר אילן ברמלה.
  • יונתן מאיר טל ונעם מתתיהו מאירסון מבית הספר אח"י תקוע מהמועצה האזורית גוש עציון.
  • הודיה בודנהימר ותאיר ברכה אריני מבית הספר עציון בקריית מלאכי.
  • נועם מוגיל וניתאי בלומשטיין מבית הספר דעת בקיבוץ סעד.
  • אורי אברהם ואור שמילה מבית הספר סיני בגן יבנה.
בתחרות הגמר השנה התמודדו לראשונה נציגים מהקהילה הדרוזית, מבית הספר אל אמאל מירכא. עבור סוהא חוסין, מורה בבית הספר ואימו של המתמודד סלמן, מדובר היה במעמד מרגש מיוחד: "בין הקהילה הדרוזית לאחינו היהודים יש ברית דמים, וחשוב שילדינו ישתלבו באירועים חינוכיים כבר מגיל צעיר. התלמידים גילו עניין בתכנים, שאינם חלק מתוכנית הלימודים. הנוכחות שלנו היום בגמר היא ניצחון גדול עבורנו".
עוד מעט מתחילים... צילום: גלית שפיר

משחקי ניווט ולינה בנס הרים

18 המשתתפים בגמר יצאו לחוויה בת יומיים. היום הראשון החל בפעילויות גיבוש וסיורים מודרכים במשרדי קק"ל ובאתרי מורשת. הפעילויות כללו משחק ניווט באמצעות אייפדים בשכונת רחביה, ביקור במחלקת ספרי הזהב במשרדי קק"ל, הרצאה על תולדות הקופסה הכחולה ופעילויות גיבוש במרכז שדה ויער נס הרים, שם גם לנו המשתתפים.

ב-31.5.2018, יום החידון, בשעה 10:00 בבוקר, הגיעו המתמודדים למרכז הישראלי למצוינות בירושלים, שם פגשו את בני המשפחה וחבריהם לכיתה, שהגיעו מצוידים בשלטים ופונפונים, והיו נרגשים לא פחות מהמתמודדים. "אנחנו מחזיקים להם אצבעות ונעודד אותם מהיציע", הם מודיעים. בחדר המנוחה אנו פוגשים את תאיר ברכה אריני מבית הספר עציון, שמפיגה את המתח לפני התחרות בנגינה בפסנתר, ואת אור שמילה מבית הספר סיני שמנצלת את הדקות האחרונות לקריאה נוספת של החומר, ומשתפת: "בתקופה האחרונה הקדשתי שעתיים ביום ללמידה, סיכמתי את החומר ושיננתי אותו. מי שעזרה לי מאוד זאת אימא שלי שהיא מורה למדעים".

התחרות מתחילה! המתמודדים נשאלים שאלות, מקבלים זמן לחשוב ואז עונים. הם נרגשים מאוד, המעמד מחייב. חלק מהשאלות מוצגות בצורה הומוריסטית על ידי שחקנים, מה שמוסיף עניין ושעשוע לחידון, ובין לבין מועלים סרטונים על המתמודדים עצמם.
ביום שלפני: סיור עם הסברים בלשכה הראשית של קק"ל. צילום באדיבות מיכל אלקלעי
והנה מתקרב רגע השיא. התחרות הסתיימה, ובעוד המתמודדים כוססים ציפורניים בהתרגשות בזמן שהשופטים מסכמים את הנקודות, הקהל זוכה גם הוא להשתתף: המנחה אבשלום קור מפנה כמה שאלות לקהל, ומי שפותר נכונה זוכה בפנס ראש לטיולים.
 
בסיום האירוע הזמרת סיוון טלמור שרה עם הקהל את שירה המפורסם של נעמי שמר "ירושלים של זהב".
תם חידון קק"ל לשנת 2018, שלושה בתי ספר זכו במקומות הראשונים, אבל כל מי שהשתתף בכל אחד משלבי החידון זכה בידע נוסף, בחשיפה לנושאים חדשים, ובעיקר בהנאה והתרגשות. להתראות בחידון הבא...
רוצים להכיר את המתמודדים קצת יותר מקרוב?
לפני החידון הצטלמו כולם וסיפרו לנו קצת על עצמם. קבלו: