פעילות מתמשכת – מעשים טובים

פעילות לילדי גן וכיתות א'-ב' עם הקופסה הכחולה המדגישה את המעשים הטובים שאפשר לעשות למען הסביבה והחברה
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה

קבוצת הגיל: גן וכיתות א'-ב'.

הזמן: כשעה.

המקום: בכיתה או בחוץ בישיבה סביב כרזת הקופסה הכחולה.

עזרים:

  • כרזת הקופסה הכחולה מוגדלת לפרישה על הרצפה
  • מערכת הגברה ונגן תקליטורים
  • תקליטור השיר "קופסה כחולה קטנה אבל גדולה"
  • ערכת "קופסה כחולה קטנה אבל גדולה" מוכנה לפעילות (מטבעות וכרטיסיות מופרדות ומסודרות).

מבוא

שאלו את הילדים האם הם מכירים את הקופסה הכחולה והאם ראו אותה בעבר. רשמו את תשובותיהם והתייחסו אליהן. ספרו מעט על ההיסטוריה של הקופסה הכחולה והסבירו שהתרומות הנאספות בקופסה כיום עוזרות לשמור על הסביבה ועל המדינה בדרכים שונות. שאלו את הילדים על סוגים שונים של תרומה לסביבה שהם מכירים, והדגימו בפניהם דרכים שונות של תרומה לסביבה.

הציגו את הכרזה ושאלו את הילדים מה הם רואים בה. הקציבו זמן לחקר הכרזה ובקשו מהילדים לתת שם או כותרת לכרזה. התייחסו לתשובותיהם של הילדים. אם הילדים שמו לב לקופסאות הכחולות הנחבאות בציור, אשרו התייחסות זו והרחיבו את הדיבור עליהן. אם הם לא התייחסו לקופסה הכחולה, ספרו להם שבתוך הציור מתחבאות קופסאות כחולות והסבירו שכל קופסה מסמלת מעשה למען הסביבה.

שאלו: אילו מעשים למען הסביבה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לקופסה הכחולה? למה חשוב לשמור על הסביבה? כעת, הביטו יחד בכרזה וחפשו היכן מיוצגים המעשים שהילדים ציינו.
אם עבדתם בקבוצות, בקשו מילדי כל קבוצה לסכם ולהשיב על השאלות הבאות (בכתב או בעל פה):
  • מה ידוע לכם על קק"ל?
  • מהו הקשר בין קק"ל לבין תרומה לסביבה?
  • מהם המעשים שכל ילד יכול לעשות כדי לשמור על הסביבה?
  • אילו מהמעשים שהעליתם מיוצגים בכרזה והיכן?

פתיחה

שירו יחד עם הילדים או השמיעו להם את שיר הפתיחה. ספרו, שהתרומה לקופסה הכחולה, שהייתה בכל גן ובית ספר, היא חלק מזיכרונות הילדות של דור ההורים והסבים של הילדים.

 

שיר פתיחה

בֹּוֹאוּ נַזְִמִין אֵֵלֵינוּ אוֹרַַחַת
שֶׁהָפְָכָה אֶת הַמְּדִיָנָה לְיָָפָה וּפוֹרַַחַת
נִשְַׁמַע אֶת סִּפּוּר הַקֻּפְָסָה הַכְּחָֻּלָּה
וְנִלְַמַדַ מַה עָשְָׂתָה, אֵיךְ נָטְָעָה וְטִיְָּלָה.
יְעָרֹוֹת, יִשּׁוִּבִיםִ הִיא עָזְָרָה פֹּה לִיצֹֹר
ועַכְָשָׁו גַּם אֲנְַחְנוּ נוַּכַל לַעֲזֹֹר.
קֻפְָסָה כְּחָֻּלָּה-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ
קֻפְָסָה כְּחָֻּלָּה-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ
קֻפְָסָה כְּחָֻּלָּה-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ
קטַָּנָּה אֲָבָל גְּדוָֹלָה!

חלקו את הכרטיסיות בין הילדים (אם יש בקבוצה מעל עשרים ילדים, חלקו אותם לזוגות). בקשו מכל ילד למצוא את הקופסה הכחולה המופיעה בכרטיסייה שלו בציור הפרוש על הרצפה ולעמוד לידה. בקשו מכל משתתף לתת כותרת לנושא המופיע בכרטיסייה שבידו ולהכריז עליו בקול רם. כעת, בחרו בשלושה נציגים שיקריאו את הטקסט שעל גב הכרטיסיות שלהם – נציג מכל צבע.

הקפידו לציין שבעזרת הקופסה הכחולה אפשר לטעת עוד יערות, להקים עוד מתקני שעשועים ולעשות דברים נוספים. ציינו, שהילדים יוכלו לעזור לקופסה אם יעשו בעצמם מעשים למען הסביבה.

קופסת המעשים

הציגו בפני הילדים אפשרויות להתנהגות מועילה לסביבה שאותה יוכלו ליישם במהלך הסיור:
  • איסוף אשפה לאורך המסלול
  • שמירה על שקט והפרעה מינימלית לבעלי החיים והצמחים
  • הפרדת האשפה המצטברת בהפסקות האוכל
  • הליכה בשבילים בלבד
  • איסוף זרעים כדי לזרוע מחדש במהלך המסלול.

ערכו הצבעה לבחירת המעשה הקבוצתי והקפידו לאפשר לילדים לבצע את ההתנהגות הנבחרת במהלך המסלול.

כעת, חלקו לכל ילד מטבע קק"ל. הסבירו, שהמטבעות הללו הם כסף סמלי שמשמעותו מעשה, והזמינו כל ילד בתורו לתרום מטבע קק"ל לקופסה.

סיום

במהלך התרומות, הודו בשם הקופסה הכחולה לילדים שתרמו, השמיעו ושירו יחד את שיר הסיום.

שיר סיום

הַקֻּפְָסָה הַכְּחָֻּלָּה הִתְמַלְָּאָה מְֹאֹד
וְעַכְָשָׁו הִיא תּוַּכַל לַעֲשֹׂוֹת נִפְלָאֹוֹת
הִיא תִַּּטַּע, הִיא תִּבְֶנֶה וְתִשְׁמֹר עַל הַסְּבִיָבָה
וְתְִַגְִּידֻ לְכָֻּלָָּם תֹּוָָֹדָָה רַָָבָָּה.
קֻפְָסָה כְּחָֻּלָּה-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ
קֻפְָסָה כְּחָֻּלָּה-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ
קֻפְָסָה כְּחָֻּלָּה-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ-לָּהּ
קטַָּנָּה אֲָבָל גְּדוָֹלָה!