שאלת פתיחה:
אוכלוסיית ישראל גדלה במהירות, וצריך להיערך לכך ולהקים ערים חדשות. נבחרתם לתכנן עיר חדשה על שטח פארק הטבע הסמוך. מהם הדברים שלדעתכם חייבים להיות בתוך עיר שמתוכננת בצורה נכונה?כותבים על הלוח את מה שיעלו המשתתפים והמשתתפות (בתים, מפעלים, חנויות, פארקים, עצים, גני שעשועים, בתי חולים, בתי ספר, מזבלה). יש להשתדל לא לכוון את המשתתפים, אלא לתת להם לומר באופן חופשי איך לדעתם צריכה עיר להיראות.
משימה: תכנון עיר (20 דקות)
מחלקים את הקבוצה לארבע-חמש קבוצות עבודה (לפי גודל הקבוצה).כל תת-קבוצה מקבלת בריסטול גדול, המשמש כבסיס לתכנון העיר שלה. (מנחים את המשתתפים למצוא שם לעיר, ולצייר בתים ומפעלים, פארקים, עצים וכו', או להדביק תמונות מתוך עיתונים וכו'.) על כל קבוצה לשבץ את המרכיבים שנכתבו על הלוח בפתיחת השיעור.מטרת המשימה היא להמחיש את הקונפליקט בין הפיתוח לבין שמירה על הטבע ועל הסביבה.
ייתכן מאוד שכמעט לא יינתן מקום לעצים וצמחייה בתכנון העיר, ויש לעמוד על כך בדיון שיבוא לאחר הקרנת הסרטון.בסוף המשימה ייתלו הבריסטולים על אחד הלוחות, כדי שכל הקבוצה תוכל לראות את התוצרים.
הקרנת הסרטון נווה צפיפות (2 דקות). לסרטון »
דיון על הסרטון (8 דקות)
כדאי למקד את הדיון בשאלה כמה מקום ניתן בתכנון לטבע ולסביבה.הרחבה
אפשר להרחיב ולדבר על חשיבות השטחים הפתוחים ותרומתם לשמירה על הטבע, על איכות הסביבה ורווחת האדם:
* אפשר לכתוב את התשובות והרעיונות על פלקט תחת הכותרת "כיצד נשמור על הטבע והסביבה?" ולתלות בכיתה כך שהתלמידים תמיד יוכלו להיזכר בדרכים לשמירה על הסביבה בשגרת היום יום.
במפגש נוכחנו לדעת עד כמה מורכב לאזן בין הצרכים של האדם בעולם המודרני לבין הצרכים של האדמה והסביבה.
חשוב שנזכור שגם לטבע ולסביבה יש מקום בעולם שלנו, ואסור לנו לשכוח אותם כשאנחנו מתנהלים בחיי היום יום שלנו וכשאנחנו מפתחים את הסביבה שלנו.
למערך הפעילות בקובץ להדפסה לחצו כאן»למערך הפעילות בהתאמה לתלמידי חטיבה ותיכון לחצו כאן»