בקיץ 1943 הגיעה חבורה קטנה של גברים צעירים להקים בנגב את מצפה בית אשל, בהמשך הצטרפו אליהם גם נשים וילדים, והיישוב הקטן והנידח החל להתהוות. המשתתפים יכירו את הסיפור המרתק של העלייה לקרקע, ינסו להבין מניין שאבו המתיישבים את תעצומות הנפש והכוחות הפיזיים לעמוד במשימה, ויבדקו האם גם כיום אנו עומדים בפני משימות לאומיות מאתגרות
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה
בתקופת מלחמת העולם השנייה, לקראת אפשרות של חלוקת הארץ למדינה יהודית ולמדינה ערבית, החליטה הנהגת היישוב היהודי לקבוע נוכחות בנגב כדי להבטיח את צירופו למדינה היהודית העתידית.הנהגת היישוב החליטה להקים שלושה מצפים בנגב על מנת לבחון את הקרקע והאקלים לקראת התיישבות עתידית, לבצע ניסויי חקלאות ולבדוק אפשרויות התיישבות במרחבי הנגב ואת תגובת הבריטים למהלך כזה.בקיץ 1943 הגיעה חבורה קטנה של גברים צעירים, חברי ארגון היוגב, לאדמות א-סיר, מרחק קצר מהעיירה הערבית באר שבע, להקים, שם במדבר, את המצפה השלישי מבין שלושת המצפים שהוקמו בנגב – מצפה בית אשל.זהו סיפור מעורר השראה על חלוציות – סיפור שבמרכזו חבורה קטנה של נערים ונערות צעירים בני 17.5–20, חדורי שליחות, אמונה וחזון. זהו סיפור על גבורה ואומץ ועל עמידה עיקשת ונחושה בתנאים קשים לטובת הכלל.
"זהו סיפורה של החבורה שהקימה את בית אשל, חבורת צעירים בעלי מוטיבציה רבה, שתקעו יתד בנגב, והתמודדו בהצלחה רבה עם תנאי קיום לא מוכרים, שונים לגמרי מן המקובל באזורים אחרים בארץ.הודות לתושייתם, הצליחו להקים אי ירוק בסביבה המדברית ופיתחו בו חיי קהילה עשירים. הם הפכו לגרעין הקשה שהחזיק במקום במשך חמש השנים וחצי שבהן התקיים המצפה."מיכאל פאר, מתוך ההקדמה לספר "מצפה בית אשל, חלוצים במדבר"
בקשו מהמשתתפים לדמיין את עצמם, נערים בני 17.5–20, נקראים לביצוע משימה דומה של הקמת יישוב במדבר, או משימה אחרת, לפי צו השעה. נערים צעירים, ללא ניסיון, אמצעים ומשאבים העוזבים את הבית ויוצאים אל הלא נודע.
חיי היומיום בבית אשל, 1945. צילום: יעקב רוזנר, ארכיון הצילומים של קק"ל
בית אשל היום. צילום: אלבטרוס, ארכיון הצילומים של קק"ל
השמיעו את השיר "שיר בבוקר בבוקר" (פתאום קם אדם ומרגיש כי הוא עם) של אמיר גלבוע.
השיר נכתב בשנת 1953 על ידי אמיר גלבוע, שעלה ארצה מאוקראינה בשנת 1937 בגיל עשרים ממניעים ציוניים (שש שנים לפני העלייה לבית אשל). משפחתו של אמיר גלבוע נספתה כולה בשואה.השיר מתאר התעוררות של אדם ושל עם ויציאה לדרך חדשה – דרך אופטימית של האדם, העם והטבע המתחדשים. השיר מחבר בין חוויות העם לחוויית הפרט – האדם, ומייצג התעוררות לאומית ולא רק אישית.
מילים: אמיר גלבועלחן: גידי קורן ושלמה ארציפִּתְאֹם קָם אָדָם בַּבֹּקֶרוּמַרְגִּישׁ כִּי הוּא עַם וּמַתְחִיל לָלֶכֶת,וּלְכָל הַנִּפְגָשׁ בְּדַרְכּוֹ קוֹרֵא הוּא שָׁלוֹם.
לכל מילות השיר, לחצו כאן»
לסיום הקריאו את הקטע שכתב שמואל סגל מתוך ההקדמה לספר על חלוצי בית אשל:"תרומת שלושת המצפים ליישוב הנגב היא בעצם הפריצה הנועזת אל הנגב...מדובר בקבוצת צעירים אידיאליסטים, תמימים, חרוצים ונאמנים למשימה, שגילו נחישות רבה להקים בנגב את ביתם, בלי לטפוח לעצמם על השכם. על הצלחתם לשרד את תקופת המלחמה, הם ראויים למלוא ההערכה והכבוד. אנשים אלו ראויים לכך שההיסטוריה לא תתעלם מהם ולא תפסח עליהם. נראה שזהו "הרגע האחרון" לתת להם את הכבוד שלו הם ראויים."שמואל סגל, מתוך ההקדמה לספר "מצפה בית אשל, חלוצים במדבר"