דלג לתוכן העמוד
עמוד הבית
עבור לתפריט ראשי
He
מי אנחנו?
חזרה
מי אנחנו?
סיפורה של קרן קימת לישראל
לסמל שלנו שלושה צבעים
פודקאסט: סיפורה של הקופסה הכחולה
ההיסטוריה של הקופסה הכחולה
חזרה
ההיסטוריה של הקופסה הכחולה
פודקאסט הקופסה הכחולה – מקשיבים ומעצבים את הקופסה
יום הולדת לקק"ל
חזרה
יום הולדת לקק"ל
צפו: קק"ל בדקה ורבע
מחלום לקרן קימת: היום שבו הוקמה קק"ל
מוזיאון בית קק"ל
הפעלות למורים בנושאי קק"ל
עוד בקק"ל...
חזרה
עוד בקק"ל...
בולי קק"ל
סמלים ליום העצמאות
קק"ל בכרזות
תורמים לקק"ל וזוכים בהוקרה
האנשים שמאחורי קק"ל
היום לפני...
יומ"א – לוח שנה עם חגי ומועדי ישראל
בניין המוסדות הלאומיים
מוזיאון בית קק"ל
ככה הם למדו: תמונות נדירות מחיי בית הספר
תוכן וכתבות
חזרה
תוכן וכתבות
יער – כתבות
חזרה
יער – כתבות
יערות בישראל – כתבות
עצים – כתבות
שריפות יער – כתבות
סרטוני עצים ויער
הידעת? יער
מגדירים בישראל
חדשות היער
מים – כתבות
חזרה
מים – כתבות
בריכות החורף חוזרות לחיים
מה מתרחש במעמקי הכינרת?
גן העדן שבעמק – כך שוקם אגמון החולה
מים בששון: מאגרי המים בישראל
הגולן מתחדש במאגר נוסף, מאגר בראון
לטפל במי הגשמים
הם מטהרים: הביופילטרים הוכיחו את יעילותם
כשהזיהום חוצה את הגבול
טכנולוגיה למען האקולוגיה
איך אוגרים מים
חידון קהוט בנושא מים
קרקע – כתבות
חזרה
קרקע – כתבות
מצפה בית אשל
כך שוקם אגמון החולה
לנצח את המדבר
על החומה והמגדל
מערכת הידרופונית סולרית עירונית
סביבה – כתבות
חזרה
סביבה – כתבות
הכדור הירוק – כתבות
מגוון המינים – כתבות
פסולת – כתבות
יום כדור הארץ
בעלי חיים – כתבות
חזרה
בעלי חיים – כתבות
ציפורים
חרקים
זוחלים ומכרסמים
עוד על בעלי חיים וטבע
חדשות מהטבע
מינים פולשים ומתפרצים
עונות השנה – כתבות
חזרה
עונות השנה – כתבות
סתיו
חורף
אביב
קיץ
חגי ישראל – כתבות
חזרה
חגי ישראל – כתבות
ראש השנה
שנת שמיטה
יום הכיפורים
סוכות
חנוכה
ט"ו בשבט
פורים
פסח
יום הזיכרון לשואה ולגבורה
יום הזיכרון לחללי צה"ל
יום העצמאות
ל"ג בעומר
יום ירושלים
שבועות
יום רבין
קצרים ומרתקים
חזרה
קצרים ומרתקים
ססתיק – פרפר עם תיק
מחול הדבורה: GPS אל הצוף
מחמישה יוצא אחד: צמחים בסכנת הכחדה
עצים מדברים
החיפושית שבקליפה
האם עצים יכולים לחסום אבק?
אז מה אם הוא דביק? שימושיו של השרף
הקוקייה מפקירת הבנים?
הזיקית – ציידת העל שמחליפה צבעים
זו הסיבה שקוראים לו פלסטיקוס
עץ המריבה
מצגות: למידה חווייתית
טיולים
חזרה
טיולים
טיפ טיול
חזרה
טיפ טיול
עשרת הדיברות ועוד אחד לטיול בשטח
עשה ואל תעשה בשטח
זה בסיסי: טיפים לקחת לשטח
מטיילים ושותים, אבל כמה מים?
משחקי דרך
תכנון יום טיול מדהים!
מטיילים בראש ירוק
דברים שרואים בחושך
המלצות טיול החודש
חזרה
המלצות טיול החודש
המלצות טיולים – 2025
המלצות טיולים – 2024
המלצות טיולים – 2023
המלצות טיולים – 2022
המלצות טיולים – 2021
המלצות טיולים – 2020
המלצות טיולים – 2019
המלצות טיולים – 2018
המלצות טיולים – 2017
המלצות טיולים – 2016
המלצות טיולים – 2015
המלצות טיולים – 2014
המלצות טיולים – 2013
המלצות טיולים – 2012
שביל הבריחה
מערת קשת בפארק אדמית
נחל הבאר ביער חניתה
מפארק שוני-ז'בוטינסקי לעין צור
מטיילים ומשחקים
משואבה לשמורת המסרק
חוויער: משחקי ניווט למשפחות ולקבוצות
חזרה
חוויער: משחקי ניווט למשפחות ולקבוצות
ניווטים מבוססי מקום
ניווטים מבוססי נושא
צפו: רום בשבילי קק"ל
חזרה
צפו: רום בשבילי קק"ל
רום בשבילי קק"ל – יער ציפורי ונחל ציפורי
רום בשבילי קק"ל – יער אילנות
רום בשבילי קק"ל – פארק איילון-קנדה
רום בשבילי קק"ל – בית אשל
ילדי היער
אירועי קק"ל
משחקים
חזרה
משחקים
מיודע? חידונים בכיף
טייק אקשן
חזרה
טייק אקשן
רק בגלל הרוח: תחרות עיצוב מגן דוד
חזרה
רק בגלל הרוח: תחרות עיצוב מגן דוד
איך משתתפים?
פעילויות חינוכיות בנושא מגן דוד
מחפשים פעילויות, משחקים והפעלות? קיבלתם!
חזרה
מחפשים פעילויות, משחקים והפעלות? קיבלתם!
הפעלות לילדי גן–כיתה ג'
הפעלות לילדי כיתות ד'–ו'
הפעלות לילדי כיתות ז'–ט'
הפעלות לילדי כיתות י' ומעלה
להיות מעורב
חזרה
להיות מעורב
חידון קק"ל: ציונות, אדם, סביבה, מורשת
יום הניקיון
פעילות חקר: קן החיוויאים
חושבים קיימות? התחרות הזו בשבילכם!
התנדבות ועבודה תורמת
מוציאים את הפלסטיק מהיערות
ארגון עובדי קק"ל משמח את הקהילה
עבודה תורמת ביער
יש לכם מה לספר? אנחנו רוצים לפרסם!
15,000 איש צעדו במצעד האקלים בתל אביב
מתאקלמים: שבוע האקלים בירושלים
טיפ ירוק בקטנה
יצירוקה – יצירה ירוקה
חזרה
יצירוקה – יצירה ירוקה
מתלה עץ מנצנץ
מתלה ירוק
תיק כלי רחצה לשטח
קערית ממוחזרת
מכינים שתילים לבד
אדנית טעימה
עץ-ציץ
מנבטה ירוקה
מגנט אוריגמי DIY
מסיכה משומשת? עציץ חדש!
עששית עלי שלכת
מפוחית מצחיקה
טעים במדורה
חורף חם
מהשטח
חזרה
מהשטח
קק"ל למען הקהילה
ט"ו בשבט: הפעילויות שלכם
ימים סביבתיים
טיולים ואירועים
קק"ל בעולם
מרכזי שדה ויער
הרצאות בזום
סטיקרים סביבתיים
שלטים ששומרים על הסביבה
תחרות קיימות
חזרה
תחרות קיימות
17 היעדים
על התוכנית
הפעלת התוכנית במוסדות החינוך
לוחות זמנים ויצירת קשר
גמר תחרות הקיימות: והזוכים הם...
חינוך והדרכה
חזרה
חינוך והדרכה
אודות החטיבה לחינוך ולקהילה
חזרה
אודות החטיבה לחינוך ולקהילה
ערכי קק"ל ומסרים חינוכיים בפעילויות
קישורים מהירים למה שאתם צריכים
מרכזי שדה ויער
חזרה
מרכזי שדה ויער
מרכז שדה ויער לביא
מרכז שדה ויער ציפורי
מרכז שדה ויער שוני
מרכז שדה ויער נס הרים
מרכז שדה ויער יתיר
הסדרי נגישות במרכזי השדה והיער
חדרי אקלים במרכזי השדה
הפעלות לשימושכם
חזרה
הפעלות לשימושכם
שינוי האקלים – הפעלות
איכות סביבה וקיימות – הפעלות
עצים ויער – הפעלות
מניעת שריפות – הפעלות
מגוון המינים – הפעלות
נתינה ואחריות חברתית
מים – הפעלות
חגים ומורשת – הפעלות
ציונות וקק"ל – הפעלות
גיאוגרפיה וידיעת הארץ – הפעלות
עונות השנה – הפעלות
ילדי גן – הפעלות
הפעלות בערבית
משחקי סמארטפון
חידונים ומשחקים
חידות בציורים
דפי שיח
דפי צביעה ויצירה בנושאי חגים וטבע
לוקחים אוויר: פעילויות לילדים ולבני נוער
משחקי ניווט
חזרה
משחקי ניווט
ניווטים מבוססי נושא
ניווטים מבוססי מקום
ניווטים במרכזי השדה והיער
ניווטיער
חידוני קהוט
הניידת החינוכית
חזרה
הניידת החינוכית
"סוד שינוי העתיד" – תיבות בריחה חווייתיות
ניידת חינוכית מפת ארץ ישראל
ניידת חינוכית מצנח
ניידת חינוכית חום, כחול וירוק
ניידת חינוכית מדענים ירוקים
ניידת חינוכית מזרע לשתיל
ניידת חינוכית מים בששון
ניידת חינוכית ממטרד למשאב
ניידת חינוכית קופסה כחולה – קטנה אבל גדולה
ניידת חינוכית ציפור על עץ
ערכת פעילות יער וייעור - הרפתקה ביער
ניידת חינוכית שומרי היער
ניידת חינוכית מלך היער
ניידת חינוכית דואר סביבה
ניידת חינוכית הכדור בידינו
ניידת חינוכית בחזרה לעתיד
ניידת חינוכית הכרזת העצמאות
ניידת חינוכית מגילת העצמאות
ODT
עזרי הדרכה
תוכניות חינוכיות
חזרה
תוכניות חינוכיות
תוכניות לט"ו בשבט
יום הזיכרון לשואה ולגבורה – בסימן יהודים מצילים יה
חידון קק"ל הארצי ציונות, אדם, סביבה, מורשת
בעקבות העבר, עם הפנים לעתיד – אימוץ אתר הנצחה
יום הניקיון הבינלאומי
תוכניות והפעלות ליום העצמאות
פורשים כנפיים – תוכנית חוגי הצפרות של קק"ל
ISDG: תחרות ייחודית בנושא קיימות לתלמידי ז'-י"ב
חידונים ומשחקים מקוונים
בתי קק"ל למצוינות
סיורים וטיולים עם קק"ל
חזרה
סיורים וטיולים עם קק"ל
מרכזי מבקרים ואתרים ייחודיים של קק"ל
חינוך בפריפריה
חזרה
חינוך בפריפריה
תוכנית מעוף
תוכנית אצי"ל
בתי קק"ל למצוינות
חידון קק"ל הארצי
פורשים כנפיים – חוגי הצפרות
ערכות ומוצרים חינוכיים
חזרה
ערכות ומוצרים חינוכיים
חדש! ערכת ט"ו בשבט – חג קק"ל שמח
ערכת ט"ו בשבט לשנת תשפ"ד
ערכת מתאקלמים בשטח
ערכת עצי ארץ ישראל
ערכת ט"ו בשבט לשנת תשפ"א
ערכת פעילות: יער וייעור (הרפתקה ביער)
האורן הבודד - ספר ילדים והצעות לפעילות
חוגגים בכחול ולבן: מארז פעילויות לחודש הלאום
מארז פעילות: עצמאות בצבע, צורה וסמל
הקופסה הכחולה – ערכה חינוכית
הקופסה המטיילת – ערכת פעילות לילדי הגן
סמל יום העצמאות
ערכת שבעת המינים
ערכת ירושלים שלי
עצמאות בצבע, צורה וסמל: המערך
ציפורי ארץ התנ"ך
עצמאות בשטח
חינוך בלתי פורמלי
חזרה
חינוך בלתי פורמלי
תוכניות
הפעלות לקיץ ולחופש הגדול
ספריית ערכות הניידת החינוכית
השתלמויות לקראת חגים ומועדים
תוכנית "יוזמים ציונות" של קק"ל
חממה למנהיגי המחר
המנהיגות שבדרך
סמינר מנהיגות ציונית
סדנה בנושא פיתוח הדרכה
הפנינג קק"ל במחנה – גיבוש, למידה, חוויה
תוכניות למכינות
חזרה
תוכניות למכינות
מרכזי שדה ויער
עבודה תורמת ואמץ אתר
ODT – גיבוש, אתגר, חוויה ולמידה
משחקי ניווט – חוויער
סדרת שטח – סיירות
צפרות עם כנפי קק"ל
בקו האופק – חינוך להתיישבות קהילתית ומשימתית בפריפ
נציגי החינוך במרחבים
סמינרים והשתלמויות למורים
חזרה
סמינרים והשתלמויות למורים
תקומה דרך שיקום סביבתי ואקולוגי: השתלמות מורים מקו
סרטונים
חזרה
סרטונים
שינויי אקלים
יום כדור הארץ
עצים ויער
קק"ל ומדינת ישראל
יום הניקיון
רום בשבילי קק"ל
השתולים
חזרה
השתולים
השתולים - יום העצמאות
השתולים - דייט
השתולים - נטיעות
השתולים - העץ של המדינה
השתולים - יערוויזיון
השתולים - חיות לילה
השתולים - עונת הנדידה
השתולים - יערות הגשם
השתולים - סטנד אפ
השתולים - זום זום
סרטונים בתרגום לערבית
יער ההרפתקאות
חזרה
יער ההרפתקאות
יער ההרפתקאות - אש אש מדורה
יער ההרפתקאות - גוזלים וציפורים
יער ההרפתקאות - איזה טיפוס
יער ההרפתקאות - רוכבים ביער
יער ההרפתקאות - טל נופל בפח
יער ההרפתקאות - סוסים ופרשים
יער ההרפתקאות - רולי חד פעמית!
יער ההרפתקאות - סבתא נוטעת עץ
יער ההרפתקאות - רולי הולכת לאיבוד
יער ההרפתקאות - למה עץ?
מחוברים לקק"ל
חזרה
מחוברים לקק"ל
מעוף
חזרה
מעוף
יום של מעשים טובים
מחצר אחורית לגינה קהילתית
ט"ו בשבט
סמינר מנהיגות חנוכה במדבר
3 ימים של מנהיגות: סמינר פסח תשע"ז
הרועים החדשים: סמינר מנהיגות בדרום
רפסודיה עולמית בכנרת
מחנה הקיץ של הדרומיים
ככה בונים מנהיגות: סמינר מנהיגות בצפון
גיבורים זה אנחנו: סמינר הקיץ של המרכז
כנס החשיפה של מכינות קד"צ
סמינר המנהיגות של מצפה רמון
חנוכה בסימן מנהיגים צעירים
ראשון מסוגו: סמינר מנהיגות לחרדים
סמינר של קיץ – מנהיגות ויזמות לנוער
קשה אבל שווה: סמינר חנוכה 2018
מסע מנהיגות בגליל: מבית שני ועד היום
סמינר הנוער 2019: בלי רגע דל
כנס מועצות התלמידים באגמון החולה
חנוכה 2019: סמינר מנהיגות במדבר
מתנת המצווה לנוער מלוד
הגיבורים שלנו: סיפורו של בית אשל
עפים על זה: הצפרים הצעירים מהשומרון
ילדי סוסיא מבלים ביתיר
חנוכה שמח במרכז שדה יתיר
חוגי הצפרות סוגרים שנה
מעוף – להגיע לגבהים חדשים
הפנינג אדום בדרום
תוכנית אצי"ל
חזרה
תוכנית אצי"ל
תכנית אצי"ל
הגיעו למצוות, ולא מתחבאים יותר
איך אומרים "כיף" באמהרית?
מהעיר העברית הראשונה לעיר הבירה
הפנינג בני המנשה: פסטורליה בציפורי
"חמשישי ישראלי" לעולים חדשים
חנוכה לעולים: חוגגים עם הציפורים
בתי קק"ל למצוינות
חזרה
בתי קק"ל למצוינות
בתי קק"ל למצוינות: ההצלחה היא שלכם
איפה מצטיינים? בבית קק"ל בפריפריה
הראשון בהאקתון – לשמור על היער
הראשון בדרום: בית קק"ל בקריית מלאכי
סיפור הצלחה: בית קק"ל בנוף הגליל
יולי 2019: האקתון שני בבית קק"ל
ואני ראיתי ברוש – בבית קק"ל
הונחה אבן הפינה להקמת בית קק"ל למצוינות בשדרות
בית קק"ל למצוינות בקריית מלאכי: עם הפנים למצוינות
"מחוברים" בקריית מלאכי
בית שאן, מוכנים?
מכתב של מלאכים
חוגי הסיירות של קק"ל
חזרה
חוגי הסיירות של קק"ל
הכול על חוגי הסיירות
שומרים על כל טיפה
חוגי הסיירות מגישים: 10 הדיברות למטייל
ככה סוגרים שנה: כנס חוגי הסיירות
שנת שירות בחוגי הסיירות של קק"ל
מסע חנוכה 2019: חוויה בלתי נשכחת
אז מה אם יש סגר? חוגי הסיירות יצירתיים
שנת שירות בקק"ל
חזרה
שנת שירות בקק"ל
בשירות הציפורים
קומונת נתיבות מסכמת שנה
ארגונים ותנועות נוער
חזרה
ארגונים ותנועות נוער
ארגוני הילדים והנוער
תנועות הנוער
תנועת אחריי!
מפגש פסגה משולש
בני הנוער מצדיעים בצעידה
חיים משותפים בנס הרים
ט"ו בשבט בשביל כולם
מיהם ארגוני הילדים והנוער?
מכינות קדם צבאיות
חזרה
מכינות קדם צבאיות
הקד"צים בשטח
יוצאים לטייל? כל מה שצריך לדעת
סדרת סיירות
מתכננים טיול? טיפים לקחת לשטח
אוהבים לרכוב? רעיונות לסינגלים שווים
מסלולים בשבילכם
תפקידים בשירות לאומי – הדרכת טיולים בקק"ל
חזרה
תפקידים בשירות לאומי – הדרכת טיולים בקק"ל
מתנה לכל החיים
צרו קשר
חזרה
צרו קשר
הישארו מעודכנים
משרדי החטיבה לחינוך ולקהילה
מסלולי טיולים
סגור תפריט עליון
קרן קימת לישראל
חינוך וקהילה
מסלולי טיולים
שבילי אופניים
אגמון החולה
כניסת מדריכים
כניסת מדריכים רשומים
דוא''ל וסיסמה
או קוד חד-פעמי ב-SMS
שם משתמש
סיסמה
שכחתי סיסמה
הרשמה
צרו קשר
He
מסלולי טיולים
חיפוש
ראשי
חינוך והדרכה
הפעלות לשימושכם
מניעת שריפות – הפעלות
מניעת שריפות: להנהיג = לראות תמונה שלמה ולקחת אחריות
הודעות קק"ל למטיילים
87
הודעות חדשות
הודעות למטיילים
לכל ההודעות
ליצירת פנייה חדשה
סגור הודעות קק"ל למטיילים
מניעת שריפות: להנהיג = לראות תמונה שלמה ולקחת אחריות
זמן בשנה:
חודש תמוז (יולי) או לקראת ל"ג בעומר
מיקום:
בחצר בית הספר
משך הפעילות:
שיעור אחד
רציונל:
התלמידים יבינו את חשיבות השמירה על היער ויכירו את המפגעים המאיימים עליו, עם דגש על שרפות יער.
מטרות הפעילות
מטרות הפעילות
הבנת חשיבות השמירה על היער
היכרות עם המפגעים המאיימים על היער
היכרות עם הכללים למניעת שרפות
היכרות עם הדרכים לשיקום יער שנשרף
התנסות בעבודה תורמת
גל שריפות בישראל, נובמבר 2016. צילום: ציון ביטון, קק"ל
מהלך הפעילות – טבלה
מהלך הפעילות – טבלה
אפשרות א'
אפשרות ב'
אפשרות ג'
אפשרות ד'
פתיחה
סיפור
"אלוף בריצה"
משולש האש –
אמת ושקר
סבב אש
מה אתה היית עושה?
גוף הפעילות
קטעי עיתונות
שחור–ירוק
אזורי חיץ
סיכום וחלוקת תעודת שומרי היער של קק"ל
בינגו ביטויי אש
מניעה, כיבוי ושיקום
אסטרטגיות שיקום יער
גיבורי האש
מהלך הפעילות – פתיחה
מהלך הפעילות – פתיחה
אפשרות א'
מספרים את הסיפור "
אלוף בריצה
" מתוך פעילות שומרי היער. שואלים את התלמידים האם שמעו על שרפה דומה לזו שמתוארת בסיפור, מדוע חשוב למנוע שרפות יער, איך הם חושבים שניתן לשקם את היער שנשרף ומי אחראי לכך.
אפשרות ב'
מציירים את משולש האש ומבקשים מהתלמידים להשלים את קודקודיו: חמצן, חומר בעירה, וחום. מסבירים לתלמידים על משולש האש והתנאים לבעירה (או לסיום הבעירה).
משחקים במשחק
אמת ושקר – שמירה על יער ירוק
.
אפשרות ג': סבב אש
מעבירים בין התלמידים "נר וירטואלי" העשוי מפנס שעליו שקית נייר גזורה כלהבה/נייר צלופן. הנר יכול לעבור בכיוון השעון או נגד כיוון השעון. מי שמקבל את הנר בכיוון השעון יציין אחד משימושי האש, למשל: בישול, חימום, מאור, הדלקת נרות, לפיד אולימפי, ניפוח זכוכית, קרמיקה, כיפוף ברזל, נחושת, הנעת רכבות, זיקוקים, בלון פורח, נשק, משואות, כתובות אש, טקסים, הקרבת קרבנות, מנגל, חקלאות. אפשר גם להסביר לתלמידים שיש שרפות מבוקרות, שמועילות להתחדשות הצמחייה.
מי שמקבל את הנר נגד כיוון השעון יציין אחד מנזקי האש האפשריים, למשל: שרפת עצים ויער, נזק למבנים ורכוש, הרס בית גידול לבעלי חיים, זיהום אוויר, מחלות ריאה...)
מי שהנר מגיע אליו ונותר "ללא מילים" יוצא מהמשחק.
מסבירים שכשם שהאש כה נחוצה לאדם, היא יכולה להיות קטלנית והרסנית, על כך נשוחח היום.
אפשרות ד': מה אתה היית עושה?
מתארים לתלמידים מצב שבו אנחנו בנסיעה ורואים שפרצה שרפה. שואלים את הילדים מה הם היו עושים. מרכזים את התשובות לפי "רמת האחריות" הנרמזת בכל תבנית התנהגות ומסדרים את התשובות בסקאלה שבין אדישות לאחריות (ממשיכים בנסיעה כי ממילא הם לא יכולים לעזור ובטח משהו כבר ידאג לזה, אומרים "שמישהו יצלצל למכבי האש; מצלצלים בעצמם למכבי האש; עוצרים את הרכב ובאים לעזור).
שואלים את התלמידים מה משמעות הסקאלה אדישות– אחריות.
משוחחים עם התלמידים על דרכי הפעולה ורמות המעורבות השונות.
בודקים איפה נכון להיות במצבים שונים (לא בכל מצב האופציה האחרונה בהכרח נכונה).
מדברים על הקשר בין מנהיגות ואחריות.
אחרי השריפה. עכשיו מתחילים לשקם. צילום: ויקימדיה
גוף הפעילות
גוף הפעילות
אפשרות א': קטעי עיתונות
מחלקים את הכיתה לחוליות ונותנים לכל חוליה כתבה מתוך העיתונות העוסקת בשרפת יער. מבקשים מכל חוליה להוסיף את המשפט "כתבנו חזר למקום לאחר עשר שנים והופתע לגלות כי..." ואז לנסח קטע המשך לכתבה.
לאחר מספר דקות כל חוליה מקריאה את הכתבה שלה ואת קטע ההמשך שחיברה. מנהלים דיון על שיקום יערות לאחר שרפה.
הכתבות:
אסון הכרמל 2010 – סיכום ynet
|
שרפת הענק ליד בית שמש, יולי 2015
וגם
כאן
|
השרפה בשער הגיא (שרפת שורש) 1995
או
סרטון ביוטיוב "איך פרצה השרפה" עם תיאור האירוע מתחתיו
.
אפשרות ב':
משחק "שחור-ירוק"
(על בסיס המשחק ים-יבשה)
מסמנים קו ומגדירים צד ירוק וצד שחור. כל התלמידים עומדים לאורכו של הקו. מקריאים בכל פעם חידה שהפיתרון שלה שייך לתחום השחור (שרוף, שרפה, מפגעי יער) או לתחום הירוק (שיקום, צמיחה). כל התלמידים צריכים לעבור לצד הנכון של הקו במהירות האפשרית.
אזור חיץ ביער עמינדב. צילום: דוד אבלגון
אפשרות ג': אזורי חיץ
התלמידים יתחלקו ל-3 קבוצות. כל קבוצה תקבל קוביות דומינו ותידרש, בזמן נתון, לבנות טור ארוך מאבני דומינו ש"ישרוד" בצורה הטובה ביותר. בבנייה יש לקחת בחשבון את העובדה שייתכן שאחת האבנים תיפול ו"תגרור" אחריה את שאר האבנים בשורה. הקבוצה ששורת האבנים שלה תכלול הכי הרבה אבנים בתום הזמן, תנצח.
במהלך העבודה התלמידים יבינו שמדי כמה אבנים עליהם להשאיר מקום ריק כדי שנפילת אבנים במקטע אחד תיעצר בו ולא תעבור למקטע הבא.
בזמן העבודה של התלמידים, הביטו בהם ובדרך שהם ממלאים את המשימה (עבודה מתוכננת ומוגדרת או "איך שיוצא"? האם עובדים יחד על אותו הקטע/האם חילקו את העבודה בין חברי הקבוצה למקטעים? האם משהו מהקבוצה מוביל ומנהיג את הקבוצה...)
שאלות לדיון אחרי המשחק:
איך היה לכם המשחק?
מה היה קשה (אם לא יציינו, כדאי להוביל אותם לקרבה ולסמיכות של האבנים, השפעת נפילת אבן אחת על האחרות =התפשטות האש)?
מה הקל עליכם (אם לא יציינו, כדאי להוביל את התלמידים לפתרון חלוקה למקטעים ויצירת אזורי חיץ – אולי רק קבוצה אחת עלתה על הרעיון לכן היה לה קל יותר. אפשר להשוות בין התהליכים השונים בקבוצות)?
משוחחים עם התלמידים על אזורי החיץ שבנו בין מקטעי שורת הדומינו. בעזרתם ממחישים את אזורי החיץ שיוצרת קק"ל ביערות למניעת התפשטות האש לאורך דרכים ראשיות, בחניונים, לאורך קווי רכס מרכזיים ובמיוחד – בגבולות היער עם יישובים ומתקנים אחרים.
בנושא מנהיגות:
איך עבדה הקבוצה כצוות משימה (תכנון העבודה, חלוקת משימות, התאמת העבודה למשימה המוגדרת)?
מה הייתה הדינמיקה בקבוצה (האם כל חברי הקבוצה השתתפו במשימה, האם כולם פעלו בנחישות להצלחת המשימה, האם היה שיתוף פעולה, פרגון ויחס הוגן בין חברי הקבוצה, האם היתה תקשורת והקשבה בין חברי הקבוצה)?
האם נוצרה מנהיגות בקבוצה? האם משהו מחברי הקבוצה הוביל, הנחה והגדיר משימות ודרכי עבודה? אם כן – הוא מונה לכך או "לקח את התפקיד"? האם כולם קיבלו את הנהגתו?
מה אפשר ללמוד מביצוע המשימה בשתי הקבוצות על מנהיגות?
סיכום
סיכום
אפשרות א': בינגו ביטויי אש - כוחה של אש
משחקים בבינגו ביטויי אש מתוך חוברת
שיקום היער והחורש לאחר שרפה
, עמוד 13. אפשר לשלב בבינגו חידות בציורים לפתגמים באש.
אפשרות ב': מניעה, כיבוי ושיקום
גוזרים תמונת יער שרוף לפאזל שבו כמות החלקים שווה לכמות התלמידים בכיתה.
כל תלמיד מקבל חלק אחד של הפאזל. ממנים מנהיג שתפקידו להוביל את הרכבת הפאזל על ידי הקבוצה. את המשימה עליהם לבצע בשקט – ללא מילים.
אפשר להעלות את רמת הקושי של המשימה על ידי הגבלה בזמן.
אחרי הרכבת הפאזל משוחחים על אופן ביצוע המשימה ונותנים לתלמידים את הדגשים הבאים:
איך התבצעה העבודה? ממה התחילו – מסגרת או גוף הפאזל? כל אחד תרם לפי מקום הישיבה שלו או לפי הערך המוסף שבידיו (החלק שלו הזדקקו באותו הרגע)? האם היה ניצול מחושב של הערכים המוספים והתועלות שכל אחד מחברי הקבוצה יכול לתת למנהיג בביצוע המשימה?
מנהיג אמיתי משפיע ומשיג את המטרה גם ללא מילים. חשובה העשייה.
לכל אחד מחברי הקבוצה יש תפקיד משמעותי בביצוע משימה, גם אם הוא לא המנהיג. מנהיג לא יכול להצליח בתפקידו בלי האנשים.
כדי להשלים משימה נדרשת הסתכלות על התמונה המלאה והרחבה.
בנייה חלקית של הפאזל – רק המסגרת או רק תמונת העץ לא היו מספקות ולא היו משלימות את המשימה. כדי להצליח במשימה אי אפשר להסתכל רק על חלק צר של הדברים, אלא להסתכל ולטפל במשימה בצורה שלמה והוליסטית – כמו שקק"ל מטפלת בנושא השרפות.
זה המקום להציג את הראייה ההוליסטית של קק"ל בנושא השרפות – מניעה, כיבוי ושיקום. מתארים לתלמידים את הפעילות הרבה שקק"ל מקיימת למניעת שירות ושמירה על היערות והחורש. נספחים 4+3
בחוברת שיקום היער והחורש לאחר שרפה
, עמ' 20-19.
מפזרים כרטיסיות שעליהן כתובות פעילויות קק"ל השונות בשמירה על היערות והחורש משרפות. התלמידים יסדרו את הכרטיסיות ב- 3 קבוצות לפי – מניעה, כיבוי ושיקום.
מניעת שרפות:
הקטנת כמות חומר הבערה ביער וקיטוע הרצף שלו.
נטיעת מיני עצים ושיחים שאינם מתלקחים בקלות.
עידוד רעייה מבוקרת.
ייצור קווי בידוד סביב אזורי נטיעה חדשים.
סלילת אזורי חיץ – רצועות שטח המפרידות בין החורש הצפוף.
הקפדה על דילול, גיזום, סילוק גזם, פסולת עץ וסניטציה.
פעילות הסברה וחינוך, חקיקה, אכיפה וענישה.
כיבוי שרפות:
22 "יעריות" – כבאיות קק"ל המתאימות לנהיגה בתנאי שטח.
30 מגדלי תצפית, הפרוסים לאורך הארץ ומאוישים על ידי תצפיתנים.
מערכות קשר.
קבוצות כוננות ומערך חיזוי שרפות יער והפצת התרעות.
קק“ל שותפה בניהול ובפעילות "הקרן לכיבוי אש מן האוויר" וביכולתה להזניק מטוסים לכיבוי אש.
שיתוף פעולה הדוק עם שירותי הכבאות.
שיקום יערות וחידושם לאחר שרפה:
מניעת סחף בהיעדר צמחייה טבעית שתעשה זאת.
פינוי מפגעים וחומר שרוף.
גיזום וניטור ההתחדשות הטבעית.
דילול אזורים צפופים מדי.
נטיעה באזורים שלא יתחדשו באופן טבעי.
אפשרות ג': אסטרטגיות שיקום יער
עורכים דיון והצבעה בין שלוש אסטרטגיות של שיקום יער (חוברת
שיקום היער לאחר שרפה
, עמוד 17).
מכינים שלטי זהירות באש ותולים אותם ברחבי בית הספר.
אפשרות ד': גיבורי האש
מספרים את סיפורם של שני אנשים שנספו בשרפה בכרמל (דצמבר 2010),
השרפה שקיבלה את השם "אסון הכרמל"
.
בסיפור אנו נחשפים לשני גיבורים שהקריבו את חייהם למען הכלל באסון הכרמל. האחד אדם מבוגר,
תת ניצב במשטרה
, והשני
נער בן 16 שהתנדב ב"צופי האש"
.
מדברים עם הילדים על נתינה, הקרבה ומנהיג ההולך קדימה, בראש הכוח, נותן דוגמה אישית ואחראי על חיי פקודיו.
סיום הפעילות:
הכיתה תקבל את
תעודת שומרי היער
של קק"ל ותתלה אותה.
פעילות המשך
פעילות המשך
עובדים עבודה תורמת (פינוי גזם ועשבייה, ניקוי מפגעים ועוד) בחצר בית הספר.
יצירת קמפיין זהירות באש ומניעת שרפות בשטח בית הספר ובחורשות בקהילה.
קבוצת המנהיגות תכין מצגת או משחק בנושא. תעביר את הפעילות לתלמידי בית הספר שלא בכיתת המנהיגות, ובסיום הפעילות תחתים את המודרכים על תעודות שומרי היער של קק"ל.
אימוץ שטח טבע בבית הספר או בסביבתו שבו יפעלו תלמידי כיתת המנהיגות למניעת שרפות – פריצת אזורי חיץ, פינוי עשבייה באזורים סבוכים...
אימוץ שטח אחרי שרפה (אם יש בסביבת בית הספר) וניטור התחדשות הטבע.
הצעות נוספות לפעילויות
הצעות נוספות לפעילויות
התנסות באביזרי כיבוי שרפות, הזמנת כבאית של קק"ל לבית הספר.
גיוס נאמני אש שיתריעו על אש בבית הספר וגם בשעות שלאחר הלימודים.
יצירה: הדבקות גפרורים, ציור בפחם, הכנת נרות.
פעילויות נוספות מחוברת שיקום היער והחורש לאחר שרפה.
טפסים וחומרי עזר
טפסים וחומרי עזר המצורפים למפגש
מהלך הפעילות:
סיפור "אלוף בריצה"
|
בינגו ביטויי אש
|
אמת ושקר – שמירה על יער ירוק
|
חידות בציורים - פתגמים הקשורים באש
|
חוברת "שיקום היער והחורש אחרי שריפה"
סיכום הפעילות:
תעודת "שומרי היער" - תעודה כיתתית
|
חידות בציורים - פתגמים הקשורים באש
|
גורמי שריפה בפנטומימה
|
אלעד ריבן ז"ל
|
תנ"צ ליאור בוקר ז"ל
המערך בערבית
המערך בערבית
למערך ההדרכה "מניעת שריפות" בערבית>>
מקורות למידע נוסף
מקורות למידע נוסף
מה בוער? מט"ח
|
איך יוצרים אש מתחת למים? ניסוי
|
שריפות יער -בעיה עולמית. מסע אחר
|
היערכות קק"ל למניעת שריפות יער
הרשמה לניוזלטר
רוצים לקבל עדכונים על כל מה שחדש באתר ישירות למייל שלכם?
הירשמו לניוזלטר שלנו
על רוצים לקבל עדכונים על כל מה שחדש באתר ישירות למייל שלכם?