על הגבורות

חג החנוכה עוסק רבות בנושא הגבורה. במערך הפעילות שלפניכם נדון בגבורה האנושית, משמעויותיה השונות ומקומה בחיי היומיום
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה
חג החנוכה, שהסיפור המכונן שלו הוא מרד החשמונאים, עוסק רבות בנושא הגבורה – גבורת המכבים על הצבא היווני החזק, גבורת המעטים נגד הרבים, גבורת העם שנלחם על מנת להמשיך ולשמור על צביונו ותרבותו.

במערך פעילות זה נדבר על הגבורה ומשמעויותיה השונות.

חנוכה – חג של גבורה

גבורת המכבים הועלתה על נס עם ראשית הציונות, שהדגישה את סיפור הגבורה של עם הנלחם על ריבונותו וחופש דתו, והציגה את המכבי כדוגמה ומופת ל"יהודי החדש", הלוקח את גורלו בידיו, כמודל לחנך עליו את העם.

שירי חנוכה רבים מהללים את גבורתם: "מכבי מושיע ופודה", "מי ימלל גבורות ישראל", "פרח אל פרח זר גדול נשזור, לראש המנצח מכבי גיבור", "נצחון המכבים נספר, נזמרה"...

ספרו של הרצל "מדינת היהודים", המסתיים במילים "יהודים נפלאים יצמחו מן האדמה, שוב יקומו המכבים", מחדד את הקשר בין המכבים, כסמל לגבורה ושחרור לאומי, למעשה הציוני.

גבורה יכולה להתבטא במצבים מיוחדים או יומיומיים, לנבוע ממניעים שונים – אישיים, חברתיים או לאומיים, על בסיס מטען ערכי שונה – ולהתגלות בהקשרים שונים מעבר לגבורה צבאית או פיזית, גבורה רוחנית, אזרחית, לאומית או חברתית .

מהלך הפעילות:

  • בקשו מהמשתתפים לכתוב על דף:
    - שם של דמות הנתפסת בעיניי כגיבורה (דמות מההיסטוריה, ההווה, רחוקה ומהסביבה הקרובה).
    - מהו מעשה הגבורה של הדמות?
    - מדוע הדמות גיבורה בעיניי?

  • אספו את התכונות העולות מהסיפורים השונים ורשמו על בריסטול:
    - מהן התכונות של דמות גיבורה?
    - שאלו והגדירו יחד מהי גבורה במציאות חיינו כיום.

  • הציגו את ההגדרה המילונית (על פי Oxford Languages) למילה גִּיבּוֹר:
    - חָזָק, רַב כּוֹחַ.
    - חָזָק בְּרוּחוֹ, אַמִּיץ.
    - כָּל אֶחָד מִן הַטִּפּוּסִים הָרָאשִׁיִּים בִּיצִירָה סִפְרוּתִית.
    - דְּמוּת שֶׁמַּעֲרִיצִים אוֹתָהּ וּמִזְדַּהִים עִמָּהּ: גִּבּוֹרֵי יַלְדוּת.
    - מִי שֶׁנִּמְצָא בְּמֶרְכַּז הַהִתְעַנְיְנוּת בִּזְמַן מְסֻיָּם אוֹ בְּאֵרוּעַ מְסֻיָּם: גִּבּוֹר הָאֵרוּעַ.
    - שאלו: האם הקבוצה תרצה להוסיף משהו להגדרה המילונית?

  • לקראת השלב הבא של הפעילות חלקו את הקבוצה לזוגות או לשלשות.

  • אפשרות א' להמשך הפעילות – דפי מקורות:
    - כל זוג/שלשה יעברו בין שישה דפי המקורות, ידונו בהם ויבררו את עמדתם לאור הטקסט והשאלות הנלוות אליו.
    - את המחשבות והתובנות על ערך הגבורה יכתבו על דף שילווה אותם בין התחנות.

  • אפשרות ב' להמשך הפעילות – אנשים קטנים שעשו דברים גדולים:
    - כל זוג/שלשה יקבלו סרטון על דמות של "איש מהשורה" שהצליח להוביל וליצור שינוי.
    - כל קבוצה תכין כרזה לתאר את הדמות שקיבלה, מעשיה, ומה הופך אותה לגיבורה.
    בבחירת אפשרות ב', קשרו, בסיום הפעילות, לנושא חנוכה וגבורה באמצעות אחד הטקסטים המופיעים במקורות.

  • חזרו למליאה:
    - בקשו מנציגי הקבוצות לשתף בתובנות מרכזיות שעלו להם/להציג את הדמות שלהם.
    - חזרו להגדרת "גבורה" שהגדרתם בהתחלה. בדקו האם יש פערים או חוסרים שתרצו להשלים בה ולהגדירה מחדש.

  • לפני סיום הראו למשתתפים את הסרטון הקצר גיבור, גבורה – מה זה בכלל?

  • סכמו:
    ניסינו להבין מהי גבורה, מהו מעשה גבורה ומה עושה אדם, ואותנו לגיבורים.
    גבורה יכולה להתבטא במצבים מיוחדים או יומיומיים, לנבוע ממניעים שונים – אישיים, חברתיים או לאומיים, על בסיס מטען ערכי שונה, ולהתגלות בהקשרים שונים מעבר לגבורה צבאית או פיזית, לגבורה רוחנית, אזרחית, לאומית או חברתית. גבורה, מלשון "להתגבר", לא רק על האחר, כי אם קודם כול על העצמי ועל כוחות פנימיים שמושכים לכיוון של כניעה לדחפים וליצרים ושל כניעה לחולשות ולפחדים.
    הבנו שלא צריך להיות מפקד, ח"כ, או בעל משרה רמה... כל אחד מאיתנו יכול להוביל מהלכים ולהיות גיבור בחיי היום יום שלנו. הגבורה מקבלת ביטוי במעשה היומיומי, ביכולת להתמודד עם עצמי, עם היצר והפחד, בדאגה לאחר ולא רק לעצמי, בראיית האינטרס של הכלל ולא רק האינטרס האישי שלי, בנקיטת יוזמה ועשייה אקטיבית למען החברה והסביבה מתוך בחירה ערכית.

מהלך הפעילות המקוונת (באמצעי למידה מרחוק):

  • בקשו מהמשתתפים לחשוב ולבחור דמות הנתפסת בעיניהם כגיבורה. (דמות מההיסטוריה, ההווה, רחוקה ומהסביבה הקרובה.)
    - כל משתתף:
    ישתף מסך של תמונת הדמות ושמה.
    יספר: מהו מעשה הגבורה של הדמות? מדוע הדמות גיבורה בעיניי?

  • אספו את התכונות העולות מהסיפורים השונים וכתבו על White board של הזום או על קובץ עם שיתוף מסך:
    - מהן התכונות של דמות גיבורה?
    - שאלו והגדירו יחד: מהי גבורה במציאות חיינו כיום?

  • הציגו את ההגדרה המילונית (על פי (Oxford Languages) למילה גִּיבּוֹר על המסך.
    - שאלו: האם הקבוצה תרצה להוסיף משהו להגדרה המילונית?

  • לקראת השלב הבא של הפעילות חלקו את הקבוצה לחדרי דיון של זוגות או שלשות.

  • אפשרות א' להמשך הפעילות – דפי מקורות:
    - שלחו למשתתפים קישור לדפי המקורות והשאלות הנלוות.
    - בקשו מהם לכתוב על פדלט את המחשבות והתובנות שלהם בנוגע לערך הגבורה.

  • אפשרות ב' להמשך הפעילות – אנשים קטנים שעשו דברים גדולים:
    - שלחו לכל קבוצה סרטון על דמות אחרת של "איש מהשורה" שהצליח להוביל וליצור שינוי.
    - את הכרזה על הדמות יכינו המשתתפים על מירו.
    בבחירת אפשרות ב' – קשרו בסיום הפעילות לנושא חנוכה וגבורה באמצעות אחד הטקסטים המופיעים במקורות.

  • חזרו למליאה:
    - בקשו מנציגי הקבוצות לשתף בתובנות מרכזיות שעלו להם/להציג את הדמות שלהם.
    - חזרו להגדרת "גבורה" שהגדרתם בהתחלה. בדקו האם יש פערים או חוסרים שתרצו להשלים בה ולהגדירה מחדש.

  • לפני סיום הראו למשתתפים את הסרטון הקצר "גיבור, גבורה – מה זה בכלל?".

  • סכמו את הפעילות.

ציוד נדרש

  • דפי כתיבה
  • בריסטול
  • טושים
  • כרטיסיות טקסטים מודפסות
  • קבוצה להפצת הקישורים לסרטונים למשתתפים.