מצגת: הפצת זרעים ופירות

המצגת שלפניכם עוסקת בהפצת זרעים ופירות, שהם הדור הבא של הצמחים. אתם מוזמנים לשמור את המצגת, להדפיס אותה ולהציג לחניכים במהלך היציאה לשטח. מומלץ להציג את הפרטים במצגת מול הזרעים והפירות במקומם הטבעי בשטח, אך כמובן שאפשר להציג את הדברים גם בכיתה

עיקרי המצגת

הפצה על ידי גורמים אביוטיים (מרכיבים דוממים)

  • הפצה על ידי הרוח: לזרעים/פירות יש מנגנונים המאפשרים לרוח לשאת אותם למרחק, כמו כנפיות, ציצת שערות ועוד.
  • הפצה על ידי מים: לזרעים/פירות יש מבנים המאפשרים להם לצוף במים ולהגיע למרחקים, כמו שכבת שעם, חללי אוויר ועוד.
  • הפצה עצמית: לצמח יש מנגנון עצמי להפיץ את פירותיו/זרעיו. לדוגמה, פירות שמתפוצצים ומתיזים את זרעיהם.

 

הפצה על ידי גורמים ביוטיים (בעלי חיים)

  • הפצה חוץ-גופית (אפיזאוכוריה): הזרעים נדבקים באמצעות קוצים או זיזים לשערות גופו של בעל החיים או לבגדיו של האדם.
  • הפצה חוץ-גופית מכוונת (סינזואוכוריה): נעשית לצורך אגירה על ידי בעלי חיים שונים, בעיקר נמלים, ציפורים ומכרסמים. הזרעים אובדים בדרך או נובטים במקום האגירה.
  • הפצה תוך-גופית (אנדוזאוכוריה): הפרי נאכל והזרע שאינו מתעכל מופרש. פירות אלו טעימים, עסיסיים ובעלי צבעים עזים כדי למשוך ציפורים ובעלי חיים אחרים. לדוגמה, פירות קטנים בצבעי אדום-שחור מושכים ציפורים.

מתודת ההדרכה למצגת

  • מחלקים את הקבוצה לחוליות של 5-4 חניכים, ומבקשים מכל חוליה לאסוף סוגים שונים של זרעים. רצוי לצייד את המשתתפים בקופסאות קטנות או שקיות נייר או בד. אפשר לקיים את פעילות איסוף הזרעים במהלך הליכה בטיול, או כפעילות בפני עצמה במהלך תחנת הדרכה.
    * שימו לב שאם נותנים משימה לדרך, היא יכולה להאט את קצב ההליכה של הקבוצה.
  • אחרי שהמשתתפים אספו זרעים, מבקשים מהם למיין את הזרעים לשלוש קבוצות לפי קריטריונים על פי בחירתם.
  • כל קבוצה מציגה את החלוקה שלה ומנהלים דיון על אפשרויות חלוקה שונות. בסוף הדיון המדריך מציע את האפשרות של חלוקה לפי שיטות ההפצה של הזרעים.
  • סיכום: המדריך ממחיש את צורות ההפצה השונות בעזרת מצגת הפצת הזרעים.
    אפשר להוסיף לדיון את השאלות מדוע צריך הצמח להפיץ את הזרעים, מהי המשמעות של זרעים המופצים למרחק רב למול זרעים המופצים קרוב לצמח האם.