דף שיח: חשיבותו של השורש

דף שיח: חשיבותו של השורש

האם אנחנו שורשים? צילום: pixabay
שורשיו של העץ הם הבסיס האיתן לצמיחתו. היכולת של העץ לייצב את עצמו, לעמוד מול איתני הטבע וכן להזין את עצמו. מהם שורשים בעיני המשתתפים, האם הם מתחברים לתיאור, או שאולי הם בכלל ציפורים נודדות?
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה
ערכו סבב היכרות ובקשו מהמשתתפים לציין מה האסוציאציה הראשונה העולה בראשם למשמע המילה "שורש".

האם שורש הוא בהכרח דבר חיובי? האם יש לו גם חסרונות, במובן המטפורי שלו?

שורשיו של העץ הם הבסיס האיתן לצמיחתו. היכולת של העץ לייצב את עצמו, לעמוד מול איתני הטבע וכן להזין את עצמו.

 

מאיר שלו, מתוך "עשו"

"פעם לא היו לעצים שורשים והם יכלו ללכת. אבל אז לא נתנו פירות כי היו שקועים במלחמות, בטיולים וברדיפת נשים. לפיכך התכנסו, ומרצונם ניטעו באדמה".

 

שאלות לדיון:

  • איזו עמדה מציג מאיר שלו בטקסט? האם השורשים הם רק חיוביים?
  • מהי חשיבותם של שורשים?
  • מהם השורשים של האדם? האם הם פרטיים? האם הם של החברה?
  • האם גם אנחנו בוחרים להינטע? האם יש לנו בכלל בחירה?

משנה, סדר נזיקין, מסכת אבות

"כל שחכמתו מרובה ממעשיו, למה הוא דומה לאילן שענפיו מרובין ושורשיו מועטין, והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו. וכל שמעשיו מרובין מחכמתו, למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטין ושורשיו מרובין: אפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו, אין מזיזות אותו ממקומו".
רבי אלעזר בן עזריה, פרק ג, משנה י"ז


שאלות לדיון:

  • מה מתארת המשנה?
  • איזו מציאות נתפסת כטובה יותר? ענפים מרובים או שורשים מרובים?
  • כיצד הייתם מגדירים את עצמכם? מה הייתם רוצים להיות יותר?
  • האם יש צורך להכריע בין האילנות המתוארים? האם אפשר לשלב ביניהם?

אילנות / לאה גולדברג

כאן לא אשמע את קול הקוקיה.
כאן לא יחבוש העץ מצנפת שלג,
אבל בצל האורנים האלה
כל ילדותי שקמה לתחיה.
 
לכל מילות השיר, לחצו כאן»

לצמחים שונים מערכות שורשים שונות, חלקן מתפרסות לרוחב וחלקן לעומק, חלקן נמצאות מעל הקרקע וחלקן תחתיה, חלקן מסתעפות משורש מרכזי וחלקן מתפזרות מגזע העץ. קיימות עוד חלוקות שונות, אך לכל אחת מהן ישנה מטרה, התאמה לצורכי הצמח ותוואי השטח שבו הוא צומח. כאשר אנו קוראים את השיר של לאה גולדברג נדמה כי גם היא נזקקת למערכות שורשים שונות, המאפשרות לה להתמודד עם "תוואי שטח" משתנה בחייה.

 

שאלות לדיון:

  • האם אתם יכולים להזדהות עם חוויה זו?
  • מה המשמעות של להחזיק שורשים "בשני נופים שונים"?
  • מהם הנופים שלכם? האם הם אישיים או כלליים?
  • האם האורנים הם חלק מהנוף שלכם? חלק מנופה של החברה הישראלית? מדוע?
  • מנגד לדימוי השורשים, לאה גולדברג מזדהה עם ההפך הגמור – הציפורים הנודדות. האם גם אתם לפעמים כאלו ולפעמים כאלו?
לאה גולדברג. צילום: ויקישיתוף

ניגונים / פניה ברגשטיין

שְׁתַלְתֶּם נִגּוּנִים בִי, אִמִי ואָבִי,
נִגּוּנִים מִזמוֹרִים שְׁכוּחִים .
גַּרְעִינִים; גַּרעִינִים נְשָׂאָם לבָבִי –

עַתָה הֵם עוֹלִים וְצוֹמְחִים .
עַתה הֵם שוֹלְחִים פֹארוֹת בְדמִי,
שָׂרְשֵיהֶּם בְעוֹרְקַי שְׁלוּבִים,
נִגּוּנֶּיךָ, אָבִי, וְשִירַיִךְ אִמִי,
בדָפְקִי נֵעוֹרִים וְשָׂבִים .

הִנֵה אַאֲזִין שִיר עַרְשִי הָרָחוֹק
הִבִיעַ פִי אֵם אֱלֵי בַת.
הִנֵה לִי תִזהַרְנָה בדֶּמַע וּשְׁחוֹק
" אֵיכה" וּזְמִירוֹת שֶּל שַבָת .

כָל הֶּגֶּה יִתַם וְכָל צְלִיל יֵאָלֵם
בִי קוֹלְכֶּם הָרָחוֹק כִי יֵהוֹם .
עֵינַי אֶּעֱצֹם וַהֲרֵינִי אִתְכֶּם
מֵעַל לְחֶּשְׁכַת הַתְהוֹם


שאלות לדיון:

  • כיצד מתוארים השורשים בשיר "ניגונים" של פניה ברגשטיין?
  • האם הם חזקים כך גם בחייכם?
  • מה מתוך השורשים שקיבלתם בבית הייתם רוצים להמשיך ולקחת איתכם הלאה?
  • כיצד השורשים הללו משפיעים על הזהות שלכם? על הדרך שבה אתם מגדירים את עצמכם?
  • האם שורשים הם תמיד מבית?
  • האם לכל אדם יש שורשים?

העיסוק בשורשיו של האדם מלווה את החברה שלנו מראשיתה ועד ימינו. בכוחם של שורשים אלו לטעת בנו יציבות וכוח, מורשת וחוסן. עם זאת, באחריותנו לטפח את השורשים ולדאוג להם, ללמוד אותם ולשמר אותם. רק ככה נוכל לבחור בהם באמת.

איך מנהלים דיון בעזרת דפי השיח בזום?

מטרת דף השיח היא לנהל דיון על הדילמות שהוא מעלה, מכאן שגם בפעילות בזום עלינו לנסות לקיים דיון פורה ככל האפשר.
  • שתפו את הטקסטים שבדף השיח בשיתוף מסך, או וגם בצ'אט.
  • גוונו את המערך על ידי השמעת קטעים מולחנים שמופיעים בדף (יתרון שיש לזום על פני פעילות בשטח).
  • בדיון חשוב שהטקסט יהיה נגיש לכולם, אך חשוב גם לראות את המשתתפים והדוברים. לכן, כשאפשר, רצוי לוותר על שיתוף מסך ולהראות את המשתתפים.
  • בנוסף, אפשר גם להראות סרטון מתאים הקשור לנושא הדיון שיתרום לדיון על הדילמה.