מניעת שריפות: להנהיג = לראות תמונה שלמה ולקחת אחריות

זמן בשנה: חודש תמוז (יולי) או לקראת ל"ג בעומר
מיקום: בחצר בית הספר
משך הפעילות: שיעור אחד
רציונל: התלמידים יבינו את חשיבות השמירה על היער ויכירו את המפגעים המאיימים עליו, עם דגש על שרפות יער.

מטרות הפעילות

  • הבנת חשיבות השמירה על היער
  • היכרות עם המפגעים המאיימים על היער
  • היכרות עם הכללים למניעת שרפות
  • היכרות עם הדרכים לשיקום יער שנשרף
  • התנסות בעבודה תורמת
גל שריפות בישראל, נובמבר 2016. צילום: ציון ביטון, קק"ל

מהלך הפעילות – טבלה

אפשרות א' אפשרות ב' אפשרות ג' אפשרות ד'
פתיחה סיפור "אלוף בריצה" משולש האש – אמת ושקר סבב אש מה אתה היית עושה?
גוף הפעילות קטעי עיתונות שחור–ירוק אזורי חיץ

סיכום וחלוקת תעודת שומרי היער של קק"ל בינגו ביטויי אש מניעה, כיבוי ושיקום אסטרטגיות שיקום יער גיבורי האש

מהלך הפעילות – פתיחה

אפשרות א'

מספרים את הסיפור "אלוף בריצה" מתוך פעילות שומרי היער. שואלים את התלמידים האם שמעו על שרפה דומה לזו שמתוארת בסיפור, מדוע חשוב למנוע שרפות יער, איך הם חושבים שניתן לשקם את היער שנשרף ומי אחראי לכך.

 

אפשרות ב'

מציירים את משולש האש ומבקשים מהתלמידים להשלים את קודקודיו: חמצן, חומר בעירה, וחום. מסבירים לתלמידים על משולש האש והתנאים לבעירה (או לסיום הבעירה).
משחקים במשחק אמת ושקר – שמירה על יער ירוק.

 

אפשרות ג': סבב אש

מעבירים בין התלמידים "נר וירטואלי" העשוי מפנס שעליו שקית נייר גזורה כלהבה/נייר צלופן. הנר יכול לעבור בכיוון השעון או נגד כיוון השעון. מי שמקבל את הנר בכיוון השעון יציין אחד משימושי האש, למשל: בישול, חימום, מאור, הדלקת נרות, לפיד אולימפי, ניפוח זכוכית, קרמיקה, כיפוף ברזל, נחושת, הנעת רכבות, זיקוקים, בלון פורח, נשק, משואות, כתובות אש, טקסים, הקרבת קרבנות, מנגל, חקלאות. אפשר גם להסביר לתלמידים שיש שרפות מבוקרות, שמועילות להתחדשות הצמחייה.

מי שמקבל את הנר נגד כיוון השעון יציין אחד מנזקי האש האפשריים, למשל: שרפת עצים ויער, נזק למבנים ורכוש, הרס בית גידול לבעלי חיים, זיהום אוויר, מחלות ריאה...)

מי שהנר מגיע אליו ונותר "ללא מילים" יוצא מהמשחק.
מסבירים שכשם שהאש כה נחוצה לאדם, היא יכולה להיות קטלנית והרסנית, על כך נשוחח היום.

 

אפשרות ד': מה אתה היית עושה?

מתארים לתלמידים מצב שבו אנחנו בנסיעה ורואים שפרצה שרפה. שואלים את הילדים מה הם היו עושים. מרכזים את התשובות לפי "רמת האחריות" הנרמזת בכל תבנית התנהגות ומסדרים את התשובות בסקאלה שבין אדישות לאחריות (ממשיכים בנסיעה כי ממילא הם לא יכולים לעזור ובטח משהו כבר ידאג לזה, אומרים "שמישהו יצלצל למכבי האש; מצלצלים בעצמם למכבי האש; עוצרים את הרכב ובאים לעזור).
  • שואלים את התלמידים מה משמעות הסקאלה אדישות– אחריות.
  • משוחחים עם התלמידים על דרכי הפעולה ורמות המעורבות השונות.
  • בודקים איפה נכון להיות במצבים שונים (לא בכל מצב האופציה האחרונה בהכרח נכונה).
  • מדברים על הקשר בין מנהיגות ואחריות.
אחרי השריפה. עכשיו מתחילים לשקם. צילום: ויקימדיה

גוף הפעילות

אפשרות א': קטעי עיתונות

מחלקים את הכיתה לחוליות ונותנים לכל חוליה כתבה מתוך העיתונות העוסקת בשרפת יער. מבקשים מכל חוליה להוסיף את המשפט "כתבנו חזר למקום לאחר עשר שנים והופתע לגלות כי..." ואז לנסח קטע המשך לכתבה.
לאחר מספר דקות כל חוליה מקריאה את הכתבה שלה ואת קטע ההמשך שחיברה. מנהלים דיון על שיקום יערות לאחר שרפה.
הכתבות: אסון הכרמל 2010 – סיכום ynet | שרפת הענק ליד בית שמש, יולי 2015 וגם כאן | השרפה בשער הגיא (שרפת שורש) 1995 או סרטון ביוטיוב "איך פרצה השרפה" עם תיאור האירוע מתחתיו.

 

אפשרות ב': משחק "שחור-ירוק" (על בסיס המשחק ים-יבשה)

מסמנים קו ומגדירים צד ירוק וצד שחור. כל התלמידים עומדים לאורכו של הקו. מקריאים בכל פעם חידה שהפיתרון שלה שייך לתחום השחור (שרוף, שרפה, מפגעי יער) או לתחום הירוק (שיקום, צמיחה). כל התלמידים צריכים לעבור לצד הנכון של הקו במהירות האפשרית.
אזור חיץ ביער עמינדב. צילום: דוד אבלגון

אפשרות ג': אזורי חיץ

התלמידים יתחלקו ל-3 קבוצות. כל קבוצה תקבל קוביות דומינו ותידרש, בזמן נתון, לבנות טור ארוך מאבני דומינו ש"ישרוד" בצורה הטובה ביותר. בבנייה יש לקחת בחשבון את העובדה שייתכן שאחת האבנים תיפול ו"תגרור" אחריה את שאר האבנים בשורה. הקבוצה ששורת האבנים שלה תכלול הכי הרבה אבנים בתום הזמן, תנצח.

במהלך העבודה התלמידים יבינו שמדי כמה אבנים עליהם להשאיר מקום ריק כדי שנפילת אבנים במקטע אחד תיעצר בו ולא תעבור למקטע הבא.

בזמן העבודה של התלמידים, הביטו בהם ובדרך שהם ממלאים את המשימה (עבודה מתוכננת ומוגדרת או "איך שיוצא"? האם עובדים יחד על אותו הקטע/האם חילקו את העבודה בין חברי הקבוצה למקטעים? האם משהו מהקבוצה מוביל ומנהיג את הקבוצה...)
 
שאלות לדיון אחרי המשחק:
  • איך היה לכם המשחק?
  • מה היה קשה (אם לא יציינו, כדאי להוביל אותם לקרבה ולסמיכות של האבנים, השפעת נפילת אבן אחת על האחרות =התפשטות האש)?
  • מה הקל עליכם (אם לא יציינו, כדאי להוביל את התלמידים לפתרון חלוקה למקטעים ויצירת אזורי חיץ – אולי רק קבוצה אחת עלתה על הרעיון לכן היה לה קל יותר. אפשר להשוות בין התהליכים השונים בקבוצות)?
  • משוחחים עם התלמידים על אזורי החיץ שבנו בין מקטעי שורת הדומינו. בעזרתם ממחישים את אזורי החיץ שיוצרת קק"ל ביערות למניעת התפשטות האש לאורך דרכים ראשיות, בחניונים, לאורך קווי רכס מרכזיים ובמיוחד – בגבולות היער עם יישובים ומתקנים אחרים.

בנושא מנהיגות:
  • איך עבדה הקבוצה כצוות משימה (תכנון העבודה, חלוקת משימות, התאמת העבודה למשימה המוגדרת)?
  • מה הייתה הדינמיקה בקבוצה (האם כל חברי הקבוצה השתתפו במשימה, האם כולם פעלו בנחישות להצלחת המשימה, האם היה שיתוף פעולה, פרגון ויחס הוגן בין חברי הקבוצה, האם היתה תקשורת והקשבה בין חברי הקבוצה)?
  • האם נוצרה מנהיגות בקבוצה? האם משהו מחברי הקבוצה הוביל, הנחה והגדיר משימות ודרכי עבודה? אם כן – הוא מונה לכך או "לקח את התפקיד"? האם כולם קיבלו את הנהגתו?
  • מה אפשר ללמוד מביצוע המשימה בשתי הקבוצות על מנהיגות?

סיכום

אפשרות א': בינגו ביטויי אש - כוחה של אש

משחקים בבינגו ביטויי אש מתוך חוברת שיקום היער והחורש לאחר שרפה, עמוד 13. אפשר לשלב בבינגו חידות בציורים לפתגמים באש.

 

אפשרות ב': מניעה, כיבוי ושיקום

גוזרים תמונת יער שרוף לפאזל שבו כמות החלקים שווה לכמות התלמידים בכיתה.
כל תלמיד מקבל חלק אחד של הפאזל. ממנים מנהיג שתפקידו להוביל את הרכבת הפאזל על ידי הקבוצה. את המשימה עליהם לבצע בשקט – ללא מילים.

אפשר להעלות את רמת הקושי של המשימה על ידי הגבלה בזמן.

אחרי הרכבת הפאזל משוחחים על אופן ביצוע המשימה ונותנים לתלמידים את הדגשים הבאים:
  • איך התבצעה העבודה? ממה התחילו – מסגרת או גוף הפאזל? כל אחד תרם לפי מקום הישיבה שלו או לפי הערך המוסף שבידיו (החלק שלו הזדקקו באותו הרגע)? האם היה ניצול מחושב של הערכים המוספים והתועלות שכל אחד מחברי הקבוצה יכול לתת למנהיג בביצוע המשימה?
  • מנהיג אמיתי משפיע ומשיג את המטרה גם ללא מילים. חשובה העשייה.
  • לכל אחד מחברי הקבוצה יש תפקיד משמעותי בביצוע משימה, גם אם הוא לא המנהיג. מנהיג לא יכול להצליח בתפקידו בלי האנשים.
  • כדי להשלים משימה נדרשת הסתכלות על התמונה המלאה והרחבה.
  • בנייה חלקית של הפאזל – רק המסגרת או רק תמונת העץ לא היו מספקות ולא היו משלימות את המשימה. כדי להצליח במשימה אי אפשר להסתכל רק על חלק צר של הדברים, אלא להסתכל ולטפל במשימה בצורה שלמה והוליסטית – כמו שקק"ל מטפלת בנושא השרפות.
זה המקום להציג את הראייה ההוליסטית של קק"ל בנושא השרפות – מניעה, כיבוי ושיקום. מתארים לתלמידים את הפעילות הרבה שקק"ל מקיימת למניעת שירות ושמירה על היערות והחורש. נספחים 4+3 בחוברת שיקום היער והחורש לאחר שרפה, עמ' 20-19.
מפזרים כרטיסיות שעליהן כתובות פעילויות קק"ל השונות בשמירה על היערות והחורש משרפות. התלמידים יסדרו את הכרטיסיות ב- 3 קבוצות לפי – מניעה, כיבוי ושיקום.

 

מניעת שרפות:

הקטנת כמות חומר הבערה ביער וקיטוע הרצף שלו.

  • נטיעת מיני עצים ושיחים שאינם מתלקחים בקלות.
  • עידוד רעייה מבוקרת.
  • ייצור קווי בידוד סביב אזורי נטיעה חדשים.
  • סלילת אזורי חיץ – רצועות שטח המפרידות בין החורש הצפוף.
  • הקפדה על דילול, גיזום, סילוק גזם, פסולת עץ וסניטציה.
  • פעילות הסברה וחינוך, חקיקה, אכיפה וענישה.

 

כיבוי שרפות:

  • 22 "יעריות" – כבאיות קק"ל המתאימות לנהיגה בתנאי שטח.
  • 30 מגדלי תצפית, הפרוסים לאורך הארץ ומאוישים על ידי תצפיתנים.
  • מערכות קשר.
  • קבוצות כוננות ומערך חיזוי שרפות יער והפצת התרעות.
  • קק“ל שותפה בניהול ובפעילות "הקרן לכיבוי אש מן האוויר" וביכולתה להזניק מטוסים לכיבוי אש.
  • שיתוף פעולה הדוק עם שירותי הכבאות.

 

שיקום יערות וחידושם לאחר שרפה:

  • מניעת סחף בהיעדר צמחייה טבעית שתעשה זאת.
  • פינוי מפגעים וחומר שרוף.
  • גיזום וניטור ההתחדשות הטבעית.
  • דילול אזורים צפופים מדי.
  • נטיעה באזורים שלא יתחדשו באופן טבעי.

 

אפשרות ג': אסטרטגיות שיקום יער

עורכים דיון והצבעה בין שלוש אסטרטגיות של שיקום יער (חוברת שיקום היער לאחר שרפה, עמוד 17).
מכינים שלטי זהירות באש ותולים אותם ברחבי בית הספר.

 

אפשרות ד': גיבורי האש

מספרים את סיפורם של שני אנשים שנספו בשרפה בכרמל (דצמבר 2010), השרפה שקיבלה את השם "אסון הכרמל".

בסיפור אנו נחשפים לשני גיבורים שהקריבו את חייהם למען הכלל באסון הכרמל. האחד אדם מבוגר, תת ניצב במשטרה, והשני נער בן 16 שהתנדב ב"צופי האש".

מדברים עם הילדים על נתינה, הקרבה ומנהיג ההולך קדימה, בראש הכוח, נותן דוגמה אישית ואחראי על חיי פקודיו.
סיום הפעילות:
הכיתה תקבל את תעודת שומרי היער של קק"ל ותתלה אותה.

פעילות המשך

  • עובדים עבודה תורמת (פינוי גזם ועשבייה, ניקוי מפגעים ועוד) בחצר בית הספר.
  • יצירת קמפיין זהירות באש ומניעת שרפות בשטח בית הספר ובחורשות בקהילה.
  • קבוצת המנהיגות תכין מצגת או משחק בנושא. תעביר את הפעילות לתלמידי בית הספר שלא בכיתת המנהיגות, ובסיום הפעילות תחתים את המודרכים על תעודות שומרי היער של קק"ל.
  • אימוץ שטח טבע בבית הספר או בסביבתו שבו יפעלו תלמידי כיתת המנהיגות למניעת שרפות – פריצת אזורי חיץ, פינוי עשבייה באזורים סבוכים...
  • אימוץ שטח אחרי שרפה (אם יש בסביבת בית הספר) וניטור התחדשות הטבע.

הצעות נוספות לפעילויות

  • התנסות באביזרי כיבוי שרפות, הזמנת כבאית של קק"ל לבית הספר.
  • גיוס נאמני אש שיתריעו על אש בבית הספר וגם בשעות שלאחר הלימודים.
  • יצירה: הדבקות גפרורים, ציור בפחם, הכנת נרות.
  • פעילויות נוספות מחוברת שיקום היער והחורש לאחר שרפה.

המערך בערבית