טיול חנוכה: מודיעין, עיר חדשה-ישנה

בחג חנוכה אנו מעלים על נס את גבורת המכבים וחוגגים את הניצחון הגדול של החשמונאים על היוונים. חופשת חנוכה היא זמן מצוין לצאת לטיול בעקבות סיפורי הגבורה של המכבים באזור מודיעין. הכינו את הלפידים!

מידע על המסלול

עונה מומלצת: כל השנה
זמן טיול: קברות המכבים כשעה, גבעת התיתורה כשעתיים. פארק ענבה גמיש, עד שעתיים, גבעת(חורבת) שר, כשעה וחצי.
מתאים: לכל המשפחה (גבעת שר אינה נגישה לנכים).
כיצד מגיעים:
אל קברות המכבים: בכביש מספר 1 פונים במחלף בן-שמן ועולים על כביש 443 המוליך לעיר מודיעין. בצומת המכבים, ליד סימן ק"מ 12, פונים שמאלה על פי השילוט המכוון לקברות המכבים ומיד פונים שוב שמאלה ומגיעים אל רחבת החנייה של קברות המכבים.

אל גבעת התיתורה: בכביש 443, פונים ימינה לרחוב שדרות החשמונאים במודיעין. ברמזור הראשון פונים שמאלה לרחוב דם המכבים, ומיד פונים שוב שמאלה לרחוב צאלון. ממשיכים ישר, חוצים את רחוב עמק איילון ונכנסים לרחוב כליל החורש, נוסעים כמה עשרות מטרים, ופונים שמאלה בכניסה לאתר.

אל פארק ענבה: יוצאים מהתיתורה שמאלה לרחוב כליל החורש, בצומת הגדול פונים ימינה, לרחוב עמק דותן, ממשיכים עד סוף הרחוב ופונים שמאלה לרחוב שדרת החשמונאים, ממשיכים ישר, לאחר כמה עשרות מטרים פונים ימינה לרחבת החנייה של פארק ענבה.

לגבעת שר: יוצאים ימינה לשדרת החשמונאים ומיד ימינה לכביש 431, לאחר נסיעה קצרה פונים שמאלה ברמזור הראשון ונכנסים לדרך עפר. שומרים על הנתיב הימני ונוסעים כ-7 דקות, לאורך כ-2.5 ק"מ, עד שרואים מצד ימין שילוט לאתר גבעת שר.

יוצאים בעקבות המכבים

בחבל ארץ זה חיו ופעלו החשמונאים בעיר מודיעין ובו קרא מתתיהו הכוהן לבני עמו: "מי לאדוניי אליי", קריאה שסימלה את פרוץ המרד בשנת 167 לפנה"ס. לכן, לפני שיוצאים מהבית כדאי להצטייד גם בספר מקבים א', שבו אפשר לעיין במהלך הטיול.

את הטיול נתחיל באתר "קברות המכבים" שבאזור יערות בן שמן. מרחבת החניה נלך בשביל הכורכר כעשרה מטרים, נפנה ימינה ונגלה את אתר הקבורה שבו חצובים בסלע תשעה קברים ולכל אחד שני פירים בתחתיתו. בכל קבר שני כוכי קבורה באורך אדם. ליד אחדים מהקברים מונחים לוחות אבן ששימשו כיסוי לקברים.

כיום כבר ידוע שלמעשה אין זה אתר הקבורה של המכבים. אם כך, מדוע הוא זכה לשם קברות המכבים? מדובר במסורת מאוחרת שמצאה אחיזה בספר המקבים (א', פרק י"ג, 30-27): "שמעון בנה קבר אביו ואחיו וירימהו למראה באבן גזית מאחור ומפנים. ויקם עליו שבע פירמידות זו לעומת זו לאביו ולאמו ולארבעת אחיו... זה הקבר אשר עשה במודיעין עד היום הזה". בתחילת המאה ה-20 הגיעו למקום חוקרים רבים ותושבי האזור הערבים סיפרו כי קברים אלה הם "קובור אל-יהוד"(קברות היהודים), אז סברו החוקרים כי מדובר בקברות המכבים.

הראשונים שהנהיגו את מסורת העלייה לרגל אל קברות המכבים היו חניכי "גימנסיה הרצליה" בתל אביב. בשנת 1909 הם הגיעו למקום בחג החנוכה וערכו בו מצעד לפידים. ב-1945, קבעה תנועת מכבי העולמית את האתר כנקודת הזינוק למרוץ הלפיד בחנוכה, מסורת שנמשכת עד היום. לאחר קום המדינה נבנתה בו אנדרטה לזכר הנופלים באזור מודיעין, המורכבת משמונה משולשים המסמלים להבות.

משם נחזור לרחבת החניה ונלך מערבה (לכיוון תל אביב), לאורך כ-200 מטר, ממש לצד כביש 443, ונגלה מערת קבורה נוספת מימי בית שני. במערה שלושה חדרי קבורה שהונחו בהם גלוסקמאות (ארונות קבורה), על חלקם נכתבו שמות באותיות עבריות ויווניות: שמעון, שרה, מרים ומנלאוס.

את הסיור נחתום בחורבת הגרדי, שנקראת כך על שמו של יוחנן המכבי שכונה יוחנן הגרדי (מן הפועל "גרד'" - לארוג). נחזור אל הדרך הראשית במסלול שאורך כ-800 מטר, נלך בשביל הכורכר המסומן בירוק לכיוון צפון מערב ולכיוון נאות קדומים עד לחורבת הגרדי. זהו מבנה אבן המקורה בכיפה מהתקופה הביזנטית ובמרכזו נמצא קבר שייח המכונה בשם שיי' אל-ע'רבאווי. באתר התגלו שרידים מהתקופה החשמונאית וישנם חוקרים הטוענים כי כאן קבורים אבות משפחת חשמונאי. אחרים סוברים כי כאן קבור מתתיהו החשמונאי. כעת נוכל להמשיך בטיול, נחזור לכביש 443 ונפנה שמאלה לכיוון העיר מודיעין.

קברות המכבים. באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל

סיור במעלה המגבעת

גבעת התיתורה היא תל ארכיאולוגי שבו שרידים ושכבות של יישובים עתיקים שהראשונים בהם בני יותר מ- 6,000 שנים. יש חוקרים הסבורים שגבעת התיתורה היא מודיעין העתיקה. כך חושב גם ד"ר שמעון גיבסון, שערך חפירות ברחבי הגבעה מטעם רשות העתיקות וחשף שרידים רבים מתקופת החשמונאים. בחפירות נחשפו גם שרידי יישוב יהודי עתיק מתקופת בית ראשון. בגבעה פרושים אתרים ארכיאולוגיים המלווים בשלטי הסברה. כך תוכלו לבקר בשרידי מצודה צלבנית בשם "טנטרה". לימים שובש שמה של המצודה ל"קלעת א-טנטורה", שפירושו בערבית "מצודת המגבעת המחודדת". שנים לאחר מכן שונה שמה של הגבעה על ידי ועדת השמות הממשלתית לשם "תיתורה", שפירושו שולי המגבעת.

בחלקה המזרחי של הגבעה נוכל לצפות בממצאים מהתקופה הכלקוליתית (כ-4000 לפנה"ס) ובהם חרסים, צלמית בצורת כינור וכלים לשימוש ביתי. בתל פזורות מערות מכמה תקופות - מערות שבהן נמצאו שרידים מתקופת הברונזה (כ-3000 לפנה"ס) וכן מערות, קברים ושרידים מתקופת הברזל ומימי מלכות דוד ושלמה.

מהתקופה החשמונאית נמצאו בגבעה שרידי חוות, גתות וקברים. מתקופת מרד בר כוכבא נמצאו בה מחילות מסתור רבות, ואף כלים, נרות ומטבע מהשנה השלישית למרד.

מהתקופה הרומית והביזנטית נמצאו בגבעה שרידי גתות לייצור יין ושמן, חוות חקלאיות ומערות קבורה, וכן בית עם רצפת פסיפס שנהרס ברעידת האדמה בשנת 750 לספירה. גם מהתקופה הצלבנית מצאו הארכיאולוגים שרידי מבצר וחפיר, ואפילו שרידים מהתקופה העותומאנית נמצאו באתר. בין החודשים נובמבר עד אפריל, פורחים בגבעה עשרות פרחי בר מרהיבים ביופיים. לקראת ט"ו בשבט פורחות בגבעה עשרות שקדיות הצובעות אותה בלבן.

שרידים בגבעת התיתורה. צילום: בת-חן בן-עמי סונין

הקרב על הגבעה

גבעת התיתורה הייתה מקום אסטרטגי גם במלחמת העצמאות. אז שכן בה הכפר הערבי אל בורג'. בעקבות הצלחת "מבצע דני", שהוביל לכיבוש רמלה ולוד, כבשו לוחמי חטיבת יפתח כפרים ערבים באזור מודיעין ובהם הכפר ברפיליה, הכפר ביר מעין והכפר אל בורג' שבגבעת התיתורה. מטרתם הייתה לנתק את הכוחות הירדנים שהיו בלטרון מרמאללה. בתגובה, יצא הלגיון הירדני למתקפת נגד ב-16 ביולי 1948. שתי פלוגות ירדניות עם 12 שריוניות חמושות הגיעו לאל-בורג', שם עצרו אותם לוחמי יפתח. הקרב היה קשה, אך בסופו הדפו לוחמי יפתח את הירדנים, שספגו אבדות רבות. חטיבת יפתח איבדה שלושה לוחמים. תוצאות הקרב קבעו את הגבול המזרחי של ישראל מול ירדן עד מלחמת ששת הימים בשנת 1967.

פיקניק באגם

לפני הביקור באתר הבא, מומלץ לעצור למנוחה בפארק ענבה במודיעין. בפארק הגדול והמרשים יש אמפיתיאטרון, אגם עם סירות פדלים (בתשלום) ודגים, מגרש משחקים גדול ואתגרי, מדשאות, מתקני ספורט, פסלים ועוד. מקום מושלם לפיקניק לכל המשפחה.

שביל מעגלי

לאחר שנחנו, אפשר לצאת לנקודת הטיול האחרונה, גבעת שר (המוכרת גם כחורבת שר). זהו אתר ארכיאולוגי שבו נמצאו שרידים רבים של יישובים קדומים ובהם מתקנים חקלאיים עתיקים, עשרות שומרות לשם תצפית ושמירה על הבוסתנים, גתות להפקת תירוש ויין ולידן מתקני כתישה, טראסות חקלאיות, שקתות חצובות, בורות מים ועוד. באתר נערכות חפירות ארכיאולוגיות מאז 2004, בשיתוף תושבי מודיעין, ומתקיימים בו חוגי סיור בשיתוף החברה להגנת הטבע וקק"ל. מסלול ההליכה הוא שביל מעגלי וכולל הליכה בבוסתנים עתיקים.

מתקנים חקלאיים עתיקים בגבעת שר. צילום: בת-חן בן-עמי סונין

לסיום

אם נותר בכם כוח, אתם מוזמנים לסור לאחד מחניוני קק"ל ביער בן-שמן הסמוך למודיעין. למידע על אירועים מיוחדים לחנוכה באזור מודיעין אתם מוזמנים לפנות לקו ליער: 1800-350-550
או לאתר עמותת התיירות של חבל מודיעין.