ספטמבר 2013: ציפורים וטבע בחולה

המקום הטוב ביותר לצפייה בציפורים נודדות. עגורים באגמון החולה. תמונה באדיבות אגמון החולה קק''ל
28 מרץ 2013
מאת: אדוה קימלפלד

הצמחים ובעלי החיים גילו אותו מחדש. ומה איתכם? עמק החולה ואגמון החולה של היום הם מוקד תיירות ייחודי, עם אתרי צפרות, תעלות מים, דגים, חניונים, בעלי חיים יבשתיים, בעלי כנף ושפע של אפשרויות לטייל באופניים, ברכב חשמלי או ברגל. מחכים לכם באגמון
הסתיו אוטוטו מגיע, וכבר אפשר לראות ציפורים נודדות המגיעות לביקור בארצנו. מאות מיליוני ציפורים יגיעו בחודשים הקרובים לישראל, בדרכן מהקור ההולך ונכנס לאירופה אל חיקה החמים של אפריקה, שם ימצאו מזון, מים והרבה חום. באביב הן ישובו על עקבותיהן לאירופה, יחושו אל אזורי ההתרבות והקינון. ומהו המקום הטוב ביותר לחזות בפלא המדובר בעונות אלו? אגמון החולה.

זמן טיול: כשעתיים
מתאים: לכל המשפחה
עונה מומלצת: במיוחד בסתיו, בחורף ובאביב.
האגמון פתוח לאורך כל השנה. בעונות הסתיו והאביב תוכלו לחזות במיליוני ציפורים נודדות בדרכן מאירופה לאפריקה ובחזרה. בעונת החורף שוהים בעלי כנף רבים כדוגמת העגורים באגמון, ולכן שווה לקפוץ ולהכיר.
שעות פעילות: מ-1.11.2021 הכניסה לאתר בימים א'-ה', בין 16:00-08:00, שהייה באתר עד 17:30.
בשישי, שבת, חגים וחוה"מ: כניסה בין 16:00-06:30 שהייה באתר עד 17:30.
דמי כניסה לפארק ולמרכז המבקרים: פרטים בקישור הזה

שימו לב!

  • אין כניסה לאתר עם כלים ממונעים.
  • בשטח האגמון אי אפשר לרכוב על כלים חשמליים כמו אופניים חשמליים, סאגווי, הוברבורד וכדומה.
  • חל איסור על הדלקת אש באגמון, כולל: מדורה, מנגל, גזיות, כירת גז וכו'. כמו כן אסור לערוך במקום קמפינג.


כיצד מגיעים:
כביש ראש פינה-קריית שמונה – כביש 90, בין סימני ק"מ 458-457 .
לבאים מכיוון דרום כ-7.5 מצפון ליסוד המעלה. פונים מזרחה (ימינה) ונוסעים כ-1 ק"מ עד למגרש החנייה הגדול של אגמון החולה.
לבאים מצפון – יש לחלוף על פני צומת כח ולהמשיך דרומה. יש לפנות מזרחה בצומת הבא, ולהמשיך לפי השילוט (כ-1.5 ק"מ דרומית לצומת כח).
לבאים מדרום – יש לחלוף על פני צומת יסוד המעלה. יש להמשיך כ-8 ק"מ ולפנות ימינה בפנייה השנייה ולהמשיך לפי השילוט.

למפת פארק אגמון החולה, לחצו כאן

לפרטים נוספים: אתר האינטרנט של אגמון החולה

קחו מקל, קחו תרמיל... נצא לדרך!

שעתיים וחצי של נסיעה מתל אביב הרועשת והגועשת והנה אנחנו במרחק של כמה דקות מקריית שמונה. כבר ברחבת הכניסה תוכלו לחוש בהתרגשות שלפני היציאה לשטח, תוך כדי התלבטות באיזה כלי רכב בא לכם לנסוע. כל האפשרויות מלבד רכבכם הפרטי מוצעות כאן (אתר אקולוגי): אפשר לשכור רכב חשמלי שיביא אתכם בקלות לכל חלק בפארק, או לבחור דרך ספורטיבית של נסיעה על אופניים, אבל אילו? יש אופניים זוגיים (טנדם), אופניים בדגם של מכונית (קחו בחשבון שזו מלאכה לא קלה לסיים איתם את המסלול...) ואופני הרים לנסיעה קלה ומהירה. אני מבטיחה לכם שלכל סוג אופניים או רכב יש את הכיף שלו.

למי שמעוניין בסיורים חווייתיים ויעילים להיכרות עם מתחם ההצפה – אפשר לעשות זאת באופניים או ברכב החשמלי המקומי ("עגלת גולף"). דרך נוספת ומומלצת להתקרב מאוד אל העופות היא להשתתף בסיור מודרך ב"עגלת המסתור" המחוברת לטרקטור. העגלה עטופה ביוטה בצדה האחד וחשופה, לשם תצפית, בצדה השני. כל הפעילויות יוצאות ממרכז המבקרים של האגמון.

עוד המלצה חמה מאיתנו היא להצטרף לסיור האחרון, זה הקרוב ביותר לשקיעה. אז אפשר לחזות במראות מדהימים של הגעות ונחיתות של להקות ענקיות של ציפורים. מראות מרתקים לא פחות יהיו מוקדם בבוקר – לאלו המעוניינים לקום מוקדם...

מסלול האגמון הוא בן 8.5 קילומטרים מרהיבים, בינות לבוסתנים ולאורך תעלות ובריכות המים.

במהלך השנה מקיימים באתר פעילויות מגוונות כמו: "ספארי לילה", "מתעוררים עם הציפורים", "טיול זריחה", "טיול טיבוע", סדנאות יצירה מחומרים ממוחזרים, בניית תאי קינון ועוד ועוד.

המסלול הפופולרי ביותר באגמון (בצעידה, רכיבה או נסיעה) עובר לאורך הצד הצפוני של האגמון, עד המרחב שבין המסתורים שבצד הצפוני והפינה הצפון-מזרחית.
תצפית על העגורים. תמונה באדיבות ארכיון הצילומים ואגמון החולה קק"ל

על האגמון

עמק החולה נמצא בין רמת הגולן, הרי נפתלי ובקעת הלבנון. מיקומו על השבר הסורי-אפריקאי הופך אותו לאחד מצירי נדידת הציפורים החשובים ביותר בעולם. בסתיו ובאביב, עונות הנדידה, חולפות מעלינו למעלה מחצי מיליארד ציפורים נודדות. אלפים מהן נשארות באגמון בתקופת החורף, ואחרות בוחרות לקנן בו בעונות האביב והקיץ. באזור האגמון התפתח מערך אקולוגי ייחודי בעל חשיבות אזורית ובינלאומית. הפארק הוא אתר דגל בנושא תיירות אקולוגית בארץ ובעולם והוא משמש מודל לשיתוף פעולה בין טבע, תיירות וחקלאות.

סיפורו של העמק קצת מפותל: בשנות ה-50 סבלו תושבי העמק מביצות ומחלת הקדחת שנגרמו בעקבות יתושי האנופלס, בנוסף לכך סבלו תושבי העמק ממחסור בשטחי חקלאות. קק"ל נרתמה לסייע לתושבים והחלה במפעל ייבוש הביצות. רק לאחר שהושלמה המשימה, התברר שהאדמה שמתחת לאגם אכן מניבה יבולים, אבל אדמת הביצות, הכבול – אינה מתאימה לחקלאות ואף גורמת לנזקים סביבתיים כבדים. אחת הבעיות הקשות הייתה הפגיעה באיכות המים שזרמו לכנרת. תרכובות חנקניות וזרחניות שנשטפו מקרקע הכבול זרמו לאגם וזיהמו אותו.

הייבוש פגע גם בעולם החי והצומח העשיר שאפיין את המקום. העמק, שהיה מקום המנוחה של עופות המים הנודדים מאירופה לאפריקה ובחזרה, הפך לאזור חקלאי, לא כל כך ידידותי לבעלי חיים. רק שטח קטן באותו זמן ניצל מהייבוש ואיתו עולם החי הייחודי - זהו השטח של שמורת החולה, שבו כ-3,200 דונם של שמורה (השמורה הראשונה בישראל).

בשנת 1994 חזרה קק"ל לעמק והפעם במטרה "להחזיר עטרה ליושנה..." אחת ממטרות פרויקט שיקום החולה הייתה למצוא פתרון לבעיות הניקוז ובליית הקרקע וכך לשמור על איכות מי הכנרת. מטרה שנייה וחשובה הייתה החזרת בעלי החיים הייחודיים לאזור: עופות בר, ברווזים, עגורים, שקנאים, קורמורנים, חתולי הביצה, ג'מוסים, צמחי ביצה, צפרדעים ועוד ועוד.
החולה: מבט מלמעלה. צילום: אלבטרוס

ארבעת מוקדי התיירות העיקריים באגמון:

מצפור העגורים

מצפור מרהיב כשמו של העגור, ציפור גדולה, כ-2.20 מ' אורכה, שמעבירה פה את החורף, או שרק עוברת בדרך מ... ואל... בעונות הנדידה חולפים כ-100,000 עגורים בארץ.

העגורים משמשים סמל למשפחה ולפוריות, הם שומרים על בן זוג קבוע, ובני הזוג בונים יחד את הקן ודוגרים על הביצים בתחלופה. התא המשפחתי מורכב משלושה-ארבעה עגורים. הקשרים המשפחתיים נשמרים גם במעונות החורף. במסורת היפנית מסמל העגור חיים ארוכים, תקווה, אושר ושלום.

מצפור השקנאים

מצפור רחב ועגול הצופה אל בריכת האגמון המרכזית. הרבה מאוד סוגים של עופות תמצאו בו ותוכלו גם לקבל הסבר ממדריכי האגמון שנמצאים במבנה כדי לקבל את פני הבאים ולתת מידע לגבי כל עוף וחיה שבהם תצפו. טלסקופ מיוחד נמצא שם לשירות המבקרים, כך שאת הציפורים המיוחדות תוכלו לראות קרוב קרוב. ביציאה מהמבנה מצד ימין ישנו שדה עם חמורים ומהצד השני לאורך תעלת המים רובצת לה בנחת קבוצה של ג'מוסים שסוף סוף חזרו למבצרם הישן.

מצפור עופות המים

זהו המצפור הראשון מסוגו בישראל, ובשונה משאר המצפורים הוא צף על גבי רפסודה ענקית המאפשרת צפייה בעופות המים מקרוב. המצפור, שתכנן ועיצב אותו האדריכל גדי פוליטי, נבנה תוך התחשבות מלאה בסביבת האגמון ובנופיו הייחודיים. המצפור מאפשר למבקרים חוויה ייחודית של התמזגות עם הסביבה והטבע, בייחוד עם אלפי עופות המים המשייטים סביבו ומדי פעם אף עולים עליו.

הגן הבוטני

הגן הבוטני מבטיח חוויה מיוחדת וקסומה. הגן הוקם במטרה להשיב את צמחיית הביצות המקורית ולשקם אותה, ולהיות גן מקלט למינים בסכנת הכחדה. בגן למעלה מ-70 מיני צמחים, המהווים בית גידול ייחודי למיני צפרדעים, שפיריות, סרטנים ופרפרים.