לאורך ההיסטוריה היהודית קיבלה ירושלים שמות שונים. מדוע זכתה העיר בשמות רבים כל כך, מהי משמעותם של השמות ומה המשמעות של נתינתם?
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה
ערכו סבב היכרות קצר וספרו מהי ירושלים בשבילכם. אפשר גם לספר זיכרון מביקור בירושלים.
לְכָל אֶחָד יְרּושָלַיִם / נתן יונתןלְכָל אֶחָד יש עִיר ושְמָה יְרּושָלַיִםשֶהּוא אֹולֵם לָה חֲלֹומֹותעַד שתַעֲלֶה בהָרּפְרִיחַת הַּלַיִללְהָאִיר לֹו בַעֲרֹב יֹומֹו.
לכל מילות השיר, לחצו כאן»
לאורך ההיסטוריה היהודית, קיבלה ירושלים שמות רבים ושונים. מניין הגיעו שמותיה של העיר? חלקם מן המקורות, חלקם מהכתבים של חז“ל וחלקם בני ימינו. השם "ירושלים", המקובל ביותר, מקורו בשילוב של שני השמות הראשונים ביותר שהעיר קיבלה – "שלם", המופיע לראשונה בספר בראשית (י"ד, י"ח) בפרק שבו מסופר על מלכיצדק מלך "שלם", היוצא לקראת אברהם אבינו לברכו בלחם וביין. בנוסף לכך, על פי המסורת, ירושלים ממוקמת היכן שאברהם הקים את המזבח המופיע בסיפור העקדה, עליו היה מוכן להקריב את בנו יצחק. בפרק זה מתואר, כי אברהם מחליט לקרוא למקום זה "ה' יראה". לאורך השנים שני שמות אלו ("ה' יראה" ו"שלם") צורפו לכדי שם אחד – ירושלים.נהוג לחשוב כי לירושלים יש 70 שמות שונים, כמצוין במדרשי חז"ל (במדבר רבא, פרק השבעים). חכמים נוספים סברו ש-70 השמות ניתנו לה בהקבלה ל-70 השמות השונים שיש במסורת היהודית לה' בפועל, בתרבות היהודית קיימים הרבה יותר מ-70 שמות (בחלק מן המקורות אפשר למצוא למעלה מ-100 שמות שונים), אך המספר איננו ודאי.
שמות רבים לירושלים / דן אלמגורשמות הרבה לירושליםוכל שם נאה מחברוקרית מלך רםקריה נאמנהמשוש כל הארץעיר בה דוד חנה
ירושלים, עיר קברי האבות, שלם, עיר שחוברה יחדיו, ציון, העיר יונה, עיר דוד, עיר הפרזות, יבוס, העיר, נווה שאנן, יפה נוף, אריאל, האם, חיים, ה' יראה, עיר האלוהים, ידידות, עיר ה' צבאות, גילה, משוש כל הארץ, כיסא ה', ה' שמה, בית קל, עיר הקודש, הר הקודש, כלילת יופי, רבתי עם, בעל המון, שער בת רבים, דלתות העמים, אבן מעמסה, קדוש ישראל, מקדש, הר מועד, קריית מועד, גיא חזון, סף רעל, גיא היונים, יושבת העמק, הר חמד, חפציבה, ההר הטוב, מרום, הקריה, קריית מלך רב, קריה נאמנה, קריה עליזה, צור המישור, שדה זרע, חגוי הסלע, הנצח, מנוחה, דרושה, אוה, טבור העולם, עין העולם, צוואר, פלטין, הר המור, בית השלום, עיר השלום, עדן, עיר עוז, עיר תהילה, עיר הומייה, עיר האמת, עיר הצדק, עיר יהודה, קריית משוש, קריה נשגבה.
הרב אשתורי הפרחי, היה מראשוני חוקרי ארץ ישראל. מחקרו עסק בהכרת הארץ ותיאורה כדי להכשיר אנשים לעסוק במצוות הקשורות במקום. את טיעוניו ביסס על התאמת התיאור המקראי של המקום למציאות בשטח. לחיזוק טיעוניו, אמר הרב, שברוב המקרים, שמות המקומות נשמרים לאורך השנים.
ר' אשתורי הפרחי, כפתור ופרח עמ' תרלב"כי הארץ לעולם עומדת ובשמותיה ברובוהשינוי בשמות מעט הוא"
לכל איש יש שם / זלדהלכל איש יש שםשנתן לו אלוהיםונתנו לו אביו ואימולכל איש יש שםשנתנו לו קומתו ואופן חיוכוונתן לו האריגלכל מילות השיר, לחצו כאן»